تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۱
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۸۱۹۸۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اوجگیری سکه و ارز در سه ماه

‌می‌متالز - در این گزارش وضعیت بازار‌های موازی بورس در سه ماه گذشته بررسی شد.

به گزارش می‌متالز، سرمایه‌گذاری در بازار سکه هرچند با ریسک‌های بسیار زیادی در سال‌های اخیر همراه بوده است، اما یکی از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در کشور محسوب می‌شود. ماهیت بازار سکه در کل با سایر بازار‌های مالی کمی متفاوت است چرا که برخلاف طلا که قیمت آن باید در بازار‌های داخلی برای جلوگیری از قاچاق متناسب با بازار بین‌المللی باشد، بازار سکه این محدودیت را نداشته و امکان نوسانات بالاتر برای آن قابل تصور است.

میزان نقدشوندگی مناسب، حفظ ارزش سرمایه در گذر زمان و نرخ رشد مناسب در بازه‌های زمانی طولانی‌مدت از جمله مهمترین ویژگی‌های این بازار است. روند قیمتی بازار سکه هرچند با نوسانات زیادی همراه است، اما حرکت بالاتر از نرخ تورم آن باعث شده تا سکه تبدیل به روشی مناسب برای سرمایه‌گذاری شود. قیمت سکه در چند سال گذشته سیر صعودی قابل توجهی را به خود دیده است. این نوسان در حد فاصل بین شهریور تا آبان ماه سال جاری نیز رشد زیادی را کسب کرده و در بازه ۳ ماهه از ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است.

اوجگیری سکه و ارز در سه ماه

کابوس مسکن

تأمین مسکن یکی از مهمترین دغدغه‌ها و نیاز‌های اقتصادی-اجتماعی انسان‌هاست. مسکنی که تهیه و خرید آن در تمام دنیا هر چند آسان نیست، اما امری طبیعی و بدیهی است. این‌روز‌ها شاهدیم که این موضوع در کشورمان تبدیل به آرزویی دست نیافتنی برای تمام اقشار و دهک‌های مختلف جامعه شده است. در طول دهه‌های اخیر قیمت مسکن همواره صعودی بوده و هیچ‌گونه ثباتی در آن دیده نمی‌شود. بحران مسکن در ایران ابعادی چندگانه دارد؛ از یک‌سو در سال‌های اخیر ساخت‌وساز افت قابل‌توجهی داشته و از سوی دیگر هر چه ساخته می‌شود، به دلیل فقدان ابزار‌های تنظیم‌گر مالیاتی، توسط تقاضا‌های سرمایه‌ای و سفته‌بازانه به نوعی بلعیده می‌شود. هرچند در این سال‌ها و در دولت‌های مختلف وعده و وعید‌های زیادی داده شد، وعده‌هایی همچون ساخت مسکن مهر، ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال که حتی این وعده‌ها هم یا به مرحله عمل نرسیدند و یا نصف کاره به حال خود رها شدند. در سه ماه گذشته یعنی از ابتدای شهریور و تا پایان آبان ماه هم قیمت هر متر مربع مسکن با جهش همراه بوده است.

اوجگیری سکه و ارز در سه ماه

توفان ویرانگر نرخ ارز

نرخ دلار در ایران و تغییرات و جهش‌های آن، به عنوان مهمترین ارز جهانی، اهمیت زیادی در شاخص‌های اقتصادی ایران از دیرباز تاکنون داشته است. نوسان قیمت ارز به طور قطع مشکلات زیادی را در اقتصاد کشور و خانوار‌ها ایجاد می‌کند چرا که با افزایش نرخ ارز قیمت کالا‌ها و خدمات نیز به تبع آن در بازار گران می‌شوند، هر چند زمانی که قیمت ارز کاهشی می‌شود، نرخ کالا‌ها در بازار کاهش نمی‌یابد. علاوه بر این، بی‌ثباتی قیمت‌ها در بازار ارز سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را بر سر دو راهی و بلاتکلیفی قرار می‌دهد که این معضل نیز به اقتصاد کشور ضربه می‌زند. با بررسی نرخ دلار از ابتدای شهریور ماه تا پایان سال آبان ماه مشخص شد که دلار همچنان بر مدار صعود حرکت می‌کند و میانگین قیمت این ارز سرنوشت‌ساز تنها در سه ماه از ۳۰ هزار تومان به ۳۴ هزار تومان رسیده است.

اوجگیری سکه و ارز در سه ماه

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده