تاریخ: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۱۵۴
کد خبر: ۲۸۲۰۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
حسن پور بیگلری خبر داد:

بررسی نهایی اصلاح قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در کمیسیون اقتصادی

‌می‌متالز - نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی نهایی اصلاح قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش می‌متالز، شهباز حسن پور بیگلری در تشریح نشست امروز (۶ آذرماه) کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه وظایف و فعالیت‌های حاکمیتی که به صندوق بیمه کشاورزی سپرده شده است، به نظر می‌رسد ضرورت دارد این صندوق از ذیل گروه ۲ که شرکت‌های دولتی هستند به ذیل شرکت‌های حاکمیتی و زیر مجموعه بانک کشاورزی منتقل شود.

وی ادامه داد:استفساریه‌ای به مجلس ارسال شده مبنی بر اینکه آیا صندوق بیمه کشاورزی می‌تواند به عنوان زیرمجموعه بانک کشاورزی در گروه ۳ قرار بگیرد یا خیر؟ لذا کمیسیون با بررسی گزارش این صندوق و مزایای قرار گیری در گروه سه، مباحث حاکمیتی شدن و فعالیت‌های صندوق پس از آن را مورد بررسی قرار داد و کلیات استفساریه مذکور را به تصویب رساند. همچنین مقرر شد کارگروهی برای بررسی جزئیات استفساریه در کمیسیون اقتصادی تشکیل شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه الحاق ۵ تبصره به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان که به صورت یک فوریتی در صحن علنی مجلس اعلام وصول شده است، افزود: جلسه ابتدایی در کمیسیون برای بررسی لایحه مذکور برگزار و کلیات آن به تصویب رسیده بود و سپس جزئیات آن در کارگروهی تخصصی مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته و متن نهایی این کارگروه امروز در کمیسیون ارائه شد و اگر اعضای کمیسیون مخالفتی نداشته باشند مصوبه برای بررسی توسط نمایندگان به صحن علنی ارسال خواهد شد.

وی اضافه کرد: با توجه به آماده شدن زیرساخت‌های سامانه مودیان و آمادگی این سامانه برای پیوستن مودیان کشور جهت ثبت نام و با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و نیز تاکید قانون گذار بر اینکه سازمان امور مالیاتی ظرف مدت ۱۵ ماه مکلف بوده است سامانه مذکور را راه اندازی و امکان ثبت نام مؤدیان و صدور صورتحساب الکترونیکی را از طریق سامانه مزبور فراهم کند که فشار مضاعفی به مودیان خرد وارد می‌شود، مسئولان سازمان امور مالیاتی از مجلس درخواست داشتند قانون قبلی اصلاح و مودیان به صورت تدریجی به عضویت سامانه اضافه شوند؛ لذا اقدام مذکور در چند گام اتفاق خواهد افتاد، ابتدا شرکت‌های بزرگ بورسی، سپس شرکت‌های دولتی و پس از آن مودیان خُرد می‌توانند از مزایای این سامانه استفاده کنند.

این نماینده مردم در مجلس تاکید کرد: سامانه به گونه‌ای طراحی شده است که تمام خرید و فروش‌ها مودیان در داخل آن ثبت و ضبط شده و به عنوان مثال مالیات ارزش افزوده باتوجه به کالای خرید و فروش شده محاسبه و ممیز محوری حذف و کار‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌شود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: دستور کار دیگر بررسی طرح نحوه مدیریت سهام دولت در شرکت مخابرات بود؛ که از نظر طراحان با توجه به اینکه ۱۸ درصد سهام شرکت مخابرات برای دولت بوده لکن این سهام به صورت ممتاز تلقی نشده دولت حق اعمال مدیریت در شرکت مخابرات را نداشته از این رو طرحی تدوین شده تا سهام دولت به صورت ممتاز تلقی و مدیر عامل آن توسط وزیر تعیین شده تا وی نسبت به تمام فعالیت‌های این شرکت پاسخگو شود در بررسی جزئیات به مسائل سهامداران توجه می‌شود البته این طرح برای نهایی شدن باید به تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس و تایید شورای نگهبان برسد.

حسن پور گفت:از طرفی تکالیف دیگری نیز ذیل این طرح بر عهده مخابرات گذاشته شده است؛ لذا کلیات طرح نحوه مدیریت سهام دولت در شرکت مخابرات تصویب و مقرر شد کمیته‌ای تخصصی تشکیل و جزئیات این امر مورد بررسی قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده