تاریخ: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۰
بازدید: ۷۰
کد خبر: ۲۸۲۵۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

اوراق گواهی ارزی اقدامی به موقع برای کاهش التهابات ارزی بود/ اثر مثبت برنامه‌های دولت بر مدیریت بازار ارز

‌می‌متالز - یک نماینده مجلس با اشاره به تاثیرگذاری مثبت اقدامات دولت در مدیریت بازار ارز گفت: انتشار اوراق گواهی ارزی یکی از اقدامات به موقع و درست دولت برای مهار نوسانات این بازار بود.

به گزارش می‌متالز، جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: راهکار‌هایی که وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز تعریف و اجرا کرده‌اند، تا حدی جوابگو بوده است.

وی بیان کرد: انتشار اوراق گواهی ارزی یکی از اقدامات به موقع و درست دولت بود که نگرانی افراد برای رفع نیاز‌های ارزی را از بین می‌برد. یعنی اوراق گواهی ارزی این فرصت را به افراد می‌دهد تا در بخش ارز سپرده‌گذاری کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: شکل دیگری که دولت می‌تواند بازار ارز را کنترل کند، این است که افرادی که ارز در خانه دارند را تشویق کند تا آن را سپرده گذاری کرده و با پرداخت سود معقول به این افراد از آن به عنوان وثیقه استفاده و تسهیلات ریالی به بخش‌های تولیدی پرداخت شود.

قادری با بیان اینکه پرداخت تسهیلات ریالی با وثیقه ارزی سبب جذب سرمایه خارجی می‌شود، بیان کرد: این اقدام باعث می‌شود که منابع ارزی در داخل وارد سیستم بانکی کشور شده و در بخش‌های مولد و تولید مورد استفاده قرار گیرد.

وی با اشاره به کنترل نسبی بازار ارز با اجرای برنامه‌های دولت، اظهار کرد: به طور کلی، هر اقدامی که سبب شود تا منابع ارزی در سیستم بانکی کشور باقی بماند و در اختیار بخش تولید قرار گیرد برای کشور مفید است.

به گزارش شادا، از مهم‌ترین اقدامات انجام شده توسط تیم اقتصادی دولت برای کنترل و مدیریت بازار ارز، عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی، حذف مالیات بر سود سپرده اشخاص حقوقی از بودجه ۱۴۰۱، عرضه ارز توافقی در شعبات منتخب بانک‌های عامل، راه اندازی سامانه برخط فروش آنلاین ارز و شناسایی و انسداد ۲۳۰۰ حساب بانکی فعال غیرمجاز در بازار غیررسمی و فردایی است که مجموع این اقدامات، موجب شده تا انتظارات تورمی به مقدار قابل توجهی فروکش کند.

منبع: شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)

عناوین برگزیده