به گزارش میمتالز، شهرداری مشهد با هدف حمایت از تولید ملی و صرفهجویی در هزینهها برای تأمین ریل خط سه مترو مشهد، اقدام به عقد تفاهمنامه با شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان کرده است. این در حالیست که تاکنون تأمین ریل خطوط مترو مشهد از کشورهای اسپانیا، آلمان و برخی کشورهای اروپایی انجام میشد و از این پس قطارها میتوانند روی ریل ملی حرکت کنند.
از زمانی که تصمیم به احداث متروی مشهد گرفته شد، ریلهای خطوط مختلف از کشورهای اروپایی مثل اسپانیا و آلمان وارد ایران میشد. اما طی سالهای اخیر و با تحریمهای ظالمانه، ورود ریل بهکشور کم شد و حالا شهرداری مشهد برای تأمین ریل خط سه مترو مشهد، تفاهمنامهای با شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان منعقد کرده است.
کاری که با هدف حمایت از تولید ملی و صرفهجویی در هزینهها صورت میگیرد و در عین حال توانمندیهای داخلی را به رخ میکشد.
بر همین اساس چند روز پیش تفاهمنامه تأمین «ریل ملی» خطوط قطار شهری مشهد بین شهرداری مشهد و شرکت سهامی ذوب آهن با حضور مدیر عامل ذوب آهن اصفهان، شهردار مشهد، اعضای شورای شهر مشهد، مدیرعامل شرکت قطار شهری این شهر به امضا رسید.
در مراسم انعقاد این سند همکاری بود که شهردار مشهد گفت: «وقتی ذوب آهن اصفهان میتواند محصولاتی تولید کند که به بیش از ۲۰ کشور جهان صادر کند حتماً میتواند چرخ مورد نیاز مترو را هم تولید کند و در این راستا شهرداری مشهد آمادگی دارد با ذوبآهن اصفهان در تولید چرخ ملی حمایت و همکاری کند.»
سیدعبدالله ارجائی با تأکید بر اینکه یکی از نیازهای ضروری خطوط مترو تأمین «ریل» است که تاکنون از خارج خریداری میشد و این امر هزینههای زیادی را به دنبال داشت، ادامه داد: «با توجه به این موضوع شرکت ذوبآهن اصفهان حدود سه سال پیش مطالعات و تحقیقات برای تولید ریل در داخل کشور را برای خطوط مترو و قطار شهری آغاز کرد و خوشبختانه سال گذشته این مطالعات به نتیجه رسید و این شرکت موفق به تولید ریل مورد نیاز برای استفاده در مترو شد.»
به گفته این مسوول، اکنون شهرداری مشهد با هدف حمایت از تولید ملی و صرفهجویی در هزینهها اقدام به عقد تفاهمنامه خرید ریل با شرکت ذوبآهن اصفهان کرده است، طبق این تفاهمنامه در گام اول ریل موردنیاز برای فاز اول خط سه مترو مشهد توسط ذوبآهن اصفهان تولید خواهد شد.
شهردار مشهد با تأکید بر اهمیت تکمیل و بهرهبرداری از فاز یک خط سه قطار شهری مشهد اظهار داشت: «با مصوبه و بدون تخصیص اعتبار نمیتوان مترو احداث کرد لذا با توجه به اینکه هدف از توسعه خطوط ریلی به ویژه فاز یک خط سه، تسهیل سفر زائران و خدمترسانی به آنان است از دولت میخواهیم تا به پایتخت معنوی ایران اسلامی توجه ویژه داشته باشند.»
«در ادامه این مراسم مدیرعامل شرکت ذوبآهن اصفهان با بیان اینکه این شرکت استانداردهای جهانی مورد نیاز برای تولید ریل مترو را دریافت کرده است و بر همین اساس ریل «ملی» بهزودی و برای اولین بار زیر چرخ مترو مشهد قرار خواهد گرفت، گفت: «آمادگی لازم برای تولید صددرصد ریل مترو کشور با استانداردهای جهانی را دارد. یکی از موضاعات در حوزه زیر ساختهای کشور صنعت ریلی است بنابر این از سال ۹۵ پیگیری برای تولید ریل را آغاز و اکنون ریل با بالاترین فناوری در کارخانه ذوب آهن اصفهان تولید میشود و هیچ مشکلی در تولید ریل مورد نیاز خطوط مترو کشور از جمله مشهد را نداریم.»
ایرج رخصتی ادامه داد: «سوزن ریل نیز یکی دیگر از نیازهای صنعت ریلی کشور است که در این حوزه نیز در فرآیند نهایی انعقاد قرارداد هستیم.»
مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز ضمن تأکید بر اینکه اگر دولت کمک نکند احداث مترو تعطیل میشود، گفت: «ساخت هر کیلومتر مترو حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و رئیسجمهور در سفری که به مشهد داشتند مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان که ۲ هزار میلیارد تومان آن نقد و ۴ هزار میلیارد تومان دیگر اوراق مشارکت است برای مترو مشهد در نظر گرفتند، اما باید بگوییم تاکنون دولت به وعده خود عمل نکرده و ریالی تخصیص داده نشده است و اگر دولت کمک نکند نمیتوانیم ادامه خطوط مترو را اجرا کنیم.»
کیانوش کیامرز تأکید کرد: «طبق مصوبه قرار بود طی سه سال هر سال مبلغ هزارو ۴۰۰ میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق مشارکت به مشهد اختصاص داده شود، اما برای امسال تنها ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفتهاند که ۶۰۰ میلیارد تومان کمتر است.»
وی ادامه داد: «با توجه به اینکه کارگاههای احداث مترو در کرمانشاه و اهواز تعطیل و در اصفهان با ۱۰ درصد ظرفیت فعال هستند، مترو مشهد نیز با ۲۰ درصد ظرفیت فعال است یعنی در حوزه ساخت مترو در کشور پیشرو هستیم.»
منبع: خبرگزاری جوان آنلاین