تاریخ: ۱۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۸

شهاب سنگ ها، معادن فرازمینی

‌می‌متالز - دو ماده معدنی که قبلاً هرگز روی زمین دیده نشده بود در داخل یک شهاب سنگ ۱۷ تنی یافت شده است.

به گزارش می‌متالز، این مواد معدنی در داخل تکه‌ای از شهاب‌سنگ ال علی که در سال ۲۰۲۰ در سومالی پیدا شد، یافت شد. دو ماده معدنی که قبلاً هرگز روی زمین دیده نشده بودند در داخل یک شهاب سنگ عظیم در سومالی کشف شدند. آن‌ها می‌توانند سرنخ‌های مهمی در مورد چگونگی شکل گیری سیارک‌ها داشته باشند.

این دو ماده معدنی کاملاً جدید در داخل یک برش ۲.۵ اونسی (۷۰ گرمی) برگرفته از شهاب سنگ ۱۶.۵ تنی ال علی، که در سال ۲۰۲۰ یافت شد، پیدا شدند. دانشمندان نام این کانی‌ها را به نام شهاب سنگ الالییت و به نام لیندی الکینز، الکینستانتونیت نامیدند. تانتون، مدیر عامل مبتکر بین سیاره‌ای دانشگاه ایالتی آریزونا و محقق اصلی ماموریت آینده Psyche ناسا، که کاوشگری را برای بررسی سیارک غنی از مواد معدنی برای پی بردن به شواهدی از چگونگی شکل‌گیری سیارات منظومه شمسی ارسال خواهد کرد.

کریس هرد، استاد گروه زمین و علوم جوی در دانشگاه آلبرتا، در بیانیه‌ای گفت: هرگاه کانی جدیدی پیدا کردید، به این معنی است که شرایط زمین شناسی واقعی و شیمی سنگ، با آنچه قبلاً کشف شده بود متفاوت خواهد بود. این چیزی است که این را هیجان‌انگیز می‌کند: در این شهاب‌سنگ خاص، دو ماده معدنی به‌طور رسمی توصیف شده‌اند که برای علم جدید هستند.

محققان ال علی را به عنوان یک شهاب سنگ پیچیده آهنی IAB طبقه بندی کردند، نوعی از آهن شهاب سنگی که با تکه‌های ریز سیلیکات ساخته شده است. در حین بررسی برش شهاب سنگ، جزئیات مواد معدنی جدید توجه دانشمندان را به خود جلب کرد. با مقایسه کانی‌ها با نسخه‌هایی از آن‌ها که قبلاً در آزمایشگاه سنتز شده بودند، آن‌ها توانستند به سرعت این مواد را به عنوان موادی تازه کشف شده در طبیعت شناسایی کنند.

محققان قصد دارند شهاب‌سنگ‌ها را بیشتر بررسی کنند تا شرایط شکل‌گیری سیارک مادرشان را درک کنند. هرد گفت: این تخصص من است که چگونه فرآیند‌های زمین شناسی و تاریخ زمین شناسی سیارکی که این صخره زمانی بخشی از آن بود را بررسی کنم. من هرگز فکر نمی‌کردم که فقط به واسطه کار بر روی یک شهاب سنگ در توصیف مواد معدنی جدید شرکت داشته باشم.

این تیم همچنین در حال بررسی کاربرد‌های علمی این مواد معدنی است. با این حال، بینش‌های علمی آینده از شهاب سنگ ال علی ممکن است در خطر باشد. اکنون این شهاب سنگ برای جستجوی خریدار بالقوه به چین منتقل شده است که می‌تواند دسترسی محققان را برای بررسی این سنگ فضایی محدود کند.

منبع: سینا پرس