تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۵۲
بازدید: ۱۲۱
کد خبر: ۲۸۲۹۴۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان خراسان رضوی مطرح کرد؛

تراز تجاری با کشور افغانستان مثبت است/ رویکرد صادراتی خراسان رضوی تغییر کرد

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی گفت: رویکرد صادراتی این استان به کشور افغانستان با افزایش صادرات ماشین آلات و خطوط تولید و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی تغییر کرد.

به گزارش می‌متالز، «امیررضا رجبی» در خصوص همکاری‌های تجاری با افغانستان، گفت: این موضوع در تفاهمنامه ۴۷ بندی با ایالت هرات در سفر اخیر هیات اقتصادی استان به آن منطقه ذکر شد و با توجه به این که افغانستان رویکرد توسعه و تکیه بر تولیدات داخلی را مد نظر قرار داده است این مهم مورد موافقت طرف مقابل نیز قرار گرفت که موضوعات مربوط به پشتیبانی و تامین خدمات پس از فروش ماشین آلات نیز در تفاهمنامه لحاظ شد.

وی ادامه داد: هم اکنون نیز بخشی از تولید کالا در کشور افغانستان با ماشین آلات ایرانی انجام می‌گیرد و خراسان رضوی نیز اعلام آمادگی کرده است که خدمات فنی و مهندسی را به آن کشور در قالب تشکل‌های بخش خصوصی ارائه دهد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به موضوع ایجاد استاندارد‌های مشترک بین ۲ کشور ایران و افغانستان نیز اشاره و بیان کرد: در سفر مزبور، به‌طرف مقابل اعلام شد که کشورمان آماده است تا استاندارد‌ها در حوزه‌های مختلف تولید را در اختیار طرف افغانستانی قرار دهد و آن‌ها نیز از مسیر‌های قانونی ایران این موضوع را پیگیری کنند و به‌طور قطع با ایجاد استاندارد‌های مشترک بخشی از مشکلات در تبادل کالا با افغانستان حل می‌شود.

رجبی افزود: گشایش نمایشگاه از محصولات ۲ کشور با همکاری بخش خصوصی از دیگر توافقات انجام گرفته در این سفر است که مقرر شد در مشهد نمایشگاهی از محصولات افغانستانی برپا شود و متقابلا در هرات نیز نمایشگاهی از محصولات ایرانی گشایش یابد که ساز و کار این موضوع ظرف ۶ ماه آینده فراهم می‌شود.

وی اضافه کرد: با توجه به تغییر حاکمیت در افغانستان طی سال گذشته، بخشی از صادرات خراسان‌رضوی به آن کشور با کاهش مواجه شد، اما با رایزنی‌های انجام گرفته هم‌اکنون صادرات و واردات بین ۲ کشور در همه حوزه‌های کالایی پتروشیمی، صنایع غذایی و صنایع فلزی، ماشین آلات و شوینده‌ها مناسب بوده و تراز تجاری با آن کشور مثبت است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: با کاهش صادرات به افغانستان طی ماه‌های گذشته، تجار و فعالان اقتصادی استان بلافاصله بازار‌های هدف جدیدی را ایجاد کردند، به‌طوری‌که صادرات کالا از استان طی ۸ ماهه امسال به کشور‌های تاجیکستان، سوریه، روسیه، عمان، قطر، امارات و چین افزایش یافته است که نشان از جایگزین شدن بازار‌های جدید صادراتی برای خراسان رضوی دارد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده