تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۳
بازدید: ۵۱۷
کد خبر: ۲۸۲۹۸۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
طیب نیا در گفتگو با «می متالز» عنوان کرد:

طرح سرمایه گذاری در مخازن گازی در مرحله مطالعات فنی و مهندسی است

‌می‌متالز - تامین گاز به اندازه‌ای برای صنعت فولاد اهمیت دارد که فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین مجموعه فولادی برای سرمایه گذاری در این زمینه پیشقدم شده است.

به گزارش می‌متالز، محمد یاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه درباره موضوع گاز به «می متالز» گفت: بحث گاز را در قالب سرمایه گذاری در مخازن گازی برای ۲ مخزن، مطالعات فنی و مهندسی آن را آغاز کرده ایم که فاز مطالعاتی آن انجام شود و در سال آینده وارد سرمایه گذاری جدی خواهیم شد. درباره بحث LNG نیز در حال مطالعه هستیم و با شرکت ملی گاز طرحی را در قالب کار تحقیقاتی آغاز کرده ایم و از موضوعات جدی است که ممکن است تا پایان سال به جمع بندی دست پیدا کنیم.

طیب نیا با اشاره به بازار جهانی فولاد، اظهار کرد: بازار جهانی فولاد در رکود به سر می‌برد و ممکن است ادامه دار باشد. البته این نوسانات همیشه در بازار وجود داشته است. مجموعه هایی موفق هستند که در این بحران‌ها دوام آورده و بتوانند سرمایه گذاری‌های هدفمندی انجام دهند. خوشبختانه فولاد مبارکه از همین مجموعه‌ها است که در این شرایط سوددآوری خوبی داشته و در ۶ ماهه دوم این سودآوری را ادامه خواهیم داد. در نتیجه با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای که داریم و در اولویت ما قرار دارد، آینده خوبی را برای مجموعه فولاد مبارکه متصور هستم.

وی ادامه داد: رویکرد ما تولید محصولات جدید است هر چند در کشور مجموعه‌های جدیدی در یک الی ۲ سال آینده وارد مدار تولید می‌شوند و اتفاق خوبی در عرصه تولید فولاد رخ می‌دهد، اما تمرکز فولاد مبارکه بر روی محصولاتی است که غالبا رقیبی در منطقه ندارد به همین دلیل همچنان سودآوری خود را ادامه خواهد داد.

مدیرعامل فولاد مبارکه تصریح کرد: در عین حال سرمایه گذاری ما در حوزه‌های گلوگاهی مثل حمل و نقل و زیرساخت‌های برق، گاز، آب و ... نوید بخش آن است که اگر مجموعه‌های دیگر با بحران مواجه باشند این مجموعه بتواند بحران‌ها را به خوبی پشت سر بگذارد. همان طور که در ۶ ماهه اول قابل مشاهده است ما بالغ بر ۱۰ درصد در کل مجموعه فولاد مبارکه به صورت میانگین رشد تولید داشتیم و این کار با مدیریت بهینه انجام شد در حالی که محدودیت‌هایی در حوزه آب و برق و... وجود داشت. این محدودیت‌ها همچنان وجود دارد و باقی است، اما با مدیریت بهینه و مدیریت منابع توانستیم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم. در نتیجه تاکید بنده این است که این نوسانات وجود دارد، اما مجموعه‌هایی مانند فولاد مبارکه می‌توانند این بحران را پشت سر بگذارند.

طرح سرمایه گذاری در مخازن گازی در مرحله مطالعات فنی و مهندسی است

طیب نیا با اشاره به شرایط بورسی گفت: اگر نگاهی به وضعیت بورسی داشته باشید متوجه می‌شوید p به e فولاد مبارکه ۳ است. این عدد بی نظیر است و شرایط خوبی برای افرادی است که نگاه بلند مدت به مجموعه دارند. واقعا این سهام ارزشمند است. بر اساس شاخص‌ها می‌توان شرایط خوبی را برای آینده پیش بینی کرد.

وی در ادامه بیان کرد: امروز در توسعه ما در نورد گرم و سرد و دیگر توسعه‌هایی که در گروه فولاد مبارکه رخ داده برای بی نیازی کشور از هر مدل ورق است و در کنار آن بازار خوب صادراتی برای این محصولات دیده شده است. ما برای آنکه سرمایه گذاری پایداری در صادرات محصولات را شاهد باشیم، سرمایه گذاری خارجی را هم پیش بینی کرده ایم.

مدیرعامل فولاد مبارکه با اشاره به تغییر حسابرس نیز به «می متالز» گفت: این نظر سهامدار است در واقع تعیین حسابرس با سهامداران است و بخشی از آن‌ها به دلیل نظارت‌هایی که دارند احساس کردند باید حسابرس تغییر و همان سازمان حسابرسی باشد. سازمان حسابرسی هم سخت گیری‌های خاص خود را دارد و شاید مدیران اجرایی چندان تمایلی به این موضوع نداشته باشند، اما ما به خواسته سهامداران احترام گذاشته ایم.

طرح سرمایه گذاری در مخازن گازی در مرحله مطالعات فنی و مهندسی است

وی همچنین در پاسخ به سوالی دیگر درباره پروژه نورد گرم دو به خبرنگار «می متالز» گفت: خوشبختانه فاز مهندسی نورد گرم ۲ انجام شده و ساخت تجهیزات داخلی و خارجی نیز به طور همزمان شروع شده است. بخش زیادی از خاک برداری‌ها انجام و خوشبختانه طبق برنامه ریزی صورت گرفته با سرعت در حال اجرا است.

طیب نیا درباره برنامه‌های فولاد مبارکه در حوزه دانش بنیان، تصریح کرد: در حوزه دانش بنیان رویکرد فولاد مبارکه آن است که یک زیست بوم نوآوری و فناوری ایجاد شود. شرکت‌های بزرگ دنیا در این زمینه سرمایه گذاری ویژه داشته اند. ما از فعالیت‌های دانشی و علمی استقبال و کار را با دانشگاه‌ها در قالب توافق نامه‌هایی پیش می‌بریم. حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تا حوزه سرمایه گذاری در دستور کار قرار دارد. امروز علاوه بر اینکه در قالب طرح‌های بومی سازی و خرید تضمینی و ... انجام می‌شود، ورود ما در قالب سرمایه گذار به شرکت‌هایی که می‌توانند نیاز ما را پوشش دهند، اجرایی شده است. به عنوان مثال از ۱۰۰ شرکتی که در نیمه اول امسال بررسی کرده ایم، ۱۰ شرکت را به عنوان شرکت هدف برای سرمایه گذاری انتخاب کرده ایم و ممکن است چند مورد از آن‌ها برای فاز‌های بعدی و تولید انبوه نیز بتوانند شاخص‌ها را پوشش و حمایت‌های ویژه‌ای از آن‌ها داشته باشیم.

طیب نیا تاکید کرد: بدون شک حوزه دانش بنیان حوزه سودآوری است. نگاه ما تنها نگاه استراتژیک برای تامین نیاز زنجیره ارزش نیست بلکه نگاه ما کسب و کار‌های جدید است. نگاه ما کسب و کار جدید و اضافه شدن درآمد و سود است.

وی همچنین درباره طرح‌های توسعه‌ای در شرکت‌های زیرمجموعه‌ای بیان کرد: در حال حاضر با رویکردی که در دستور کار است، شرکتی را در زیر مجموعه نداریم که طرح توسعه در دست نداشته باشد. ما در عمل اعتقاد داریم که پیشران اقتصاد هستیم و مدیری که توسعه گرا نباشد در مجموعه ما جای نخواهد داشت. البته این توسعه‌ها هدفمند است و وجه موفقیت فولاد مبارکه درست در همین نقطه است. در شرکت‌های تولیدی ما طرح‌های توسعه در قالب تولید در زنجیره ارزش فولاد را در دست دارند. هر کدام از شرکت‌های زیر مجموعه ما توسعه‌های زنجیره فولاد را دارند. در فولاد امیرکبیر کاشان طرح توسعه نورد سرد و در فولاد هرمزگان نیز این طرح‌های توسعه ای در حال اجرا است. در فولاد سفیددشت طرح توسعه در قالب طرح تکمیل بین فولاد سفیددشت، ورق خودرو و تاراز است. در آنجا چند مجموعه نوردی داریم و طرح توسه را در قالب تکمیل زنجیره دیده ایم.

طیب نیا با اشاره به پروژه‌های پیشران نیز، تصریح کرد: پروژه‌های پیشران بخشی از طرح‌های توسعه‌ای ما است که نورد گرم، طرح توسعه فولاد هرمزگان و چند طرح دیگر را شامل می‌شود. طرح‌های دیگر ما شامل ورق سرد و ورق رنگی و نیروگاه‌های خورشیدی و ... نیز به این سبد اضافه می‌شوند.

طیب نیا درباره ورق‌های گالوانیزه نیز به خبرنگار «می متالز» گفت: یک چالش جدی در حوزه گالوانیزه وجود دارد. مجموعه‌هایی مثل فولاد مبارکه که زنجیره را کامل دارند به واسطه سودی که در زنجیره دارند مشکلی ندارد، اما شرکت‌های صرف نوردی به دلیل پایین بودن قیمت نهایی محصول با مشکلاتی همراه هستند. البته بخشی از این موضوع در قیمت‌های پایه‌ای اصلاح شد و الان وضعیت کمی بهتر شده، اما همچنان این فشار وجود دارد. ما باید بتوانیم در بحث صادرات این محصول کار کنیم و بتوانیم شرایط رقابتی را ایجاد کنیم، زیرا تولیدکنندگان داخلی زیادی روی این محصول کار می‌کنند.

مدیرعامل فولاد مبارکه همچنین درباره چشم انداز ۱۴۰۴ نیز اظهار کرد: رسیدن به این ظرفیت محقق می‌شود. رسیدن به ۵۵ میلیون تن دور از ذهن نیست و امروز طرح‌های توسعه فولادی بیش از ۲۰ درصد به نتیجه رسیده است، اما بحث اصلی تولید است. ما امروز تنها ۶۵ درصد ظرفیت‌های موجود را تولید می‌کنیم این نسبت در سال‌های آینده وضعیت بدتری پیدا می‌کند مگر آنکه در حوزه زیرساخت‌ها در سال‌های پیش رو اتفاقات خوبی رخ دهد.

گفت و گو از علیرضا جعفری نژاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده