تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۱۷
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۲۸۳۱۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مزایای راه‌اندازی صندوق املاک توسط بانک‌ها

‌می‌متالز - یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با ایجاد صندوق املاک و مستغلات دارایی‌های غیر مولد بانک‌ها به دارایی مولد تبدیل می‌شود.

به گزارش می‌متالز، محمد خبری زاد؛ کارشناس بازار سرمایه، بیان کرد: مجوز راه اندازی سه نوع صندوق به بانک‌ها داده شده که در اصل به پشتوانه خود بانک‌ها، پول از سمت جامعه جذب این صندوق‌ها می‌شود، این اقدام می‌تواند سرمایه‌های خرد در بازار را به پشتوانه بانک جذب کند.

خبری زاد تصریح کرد: راه‌اندازی صندوق با درآمد ثابت توسط بانک، به جذب اوراق کمک می‌کند، همچنین بانک‌ها می‌توانند دارایی‌های مازاد خود را به صندوق املاک و مستغلات بسپارند و مردم در سطح جامعه یونیت‌های این صندوق را خریداری کنند.

وی افزود: تعدادی از دارایی‌های بانکی ارزش بالایی دارند به همین علت هر فرد نمی‌تواند به صورت تنها این دارایی‌ها را خریداری کند، بنابراین دارایی فروش نرفته بانک در صورت راه اندازی صندوق املاک و مستغلات می‌تواند از طریق یونیت توسط مردم خریداری شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: ارزش دفتری بسیاری از ساختمان‌های بانکی کمتر از مبلغ فعلی آن‌ها است، بنابراین با فروش یونیت‌های صندوق، جذب نقدینگی و شناسایی سود رخ می‌دهد، همچنین یک دارایی غیر مولد به دارایی مولد تبدیل می‌شود، بانک نیز با سود شناخته شده می‌تواند در سایر حوزه‌ها اقدام به فعالیت کند.

خبری‌زاد با اشاره به اینکه یونیت‌های صندوق زمین و ساختمان مورد اسقبال سرمایه‌گذاران در بورس واقع شد، گفت: ایجاد صندوق زمین و ساختمان برای بانک‌ها اقدام مثبتی است، چون مدل جدیدی از کسب و کار راه می‌اُفتد و بانک‌ها، ساختمان‌ها و املاک، غیر قابل استفاد خود را خرد و با این روش به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد از بانک‌ها در صندوق با درآمد ثابت حضور دارند، گفت: راه اندازی صندوق با درآمد ثابت توسط بانک‌ها اقدامی جدید است، اما از قبل، بانک‌ها در این صندوق‌ها حضور داشتند. صندوق‌های با درآمد ثابت ۴۰ درصد از دارایی را در سپرده بانکی، ۱۵ درصد از دارایی را داخل سهام و مابقی را در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کنند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده