تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۶
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۸۳۲۵۳
سرویس خبر : انرژی
مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی:

پتروشیمی و آلومینا، ابربدهکار گازی خراسان شمالی

‌می‌متالز - سید محمود هاشمی با اشاره به بدهکاری صنایع بزرگ خراسان شمالی به شرکت گاز گفت: در حال حاضر در مجموع صنایع بزرگ استان مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به شرکت گاز بدهی دارند که بیشترین آن مربوط به پتروشیمی خراسان با ۱۴۰ میلیارد تومان و آلومینا با ۸۰ میلیارد تومان است.

به گزارش می‌متالز، سید محمود هاشمی، مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار داشت: طی سال جاری ۱۳ کیلومتر شبکه گازرسانی در استان اجرا شده که شامل ۱.۵ کیلومتر در اسفراین، ۲.۵ کیلومتر در بجنورد، ۱.۵ کیلومتر در فاروج، ۶.۵ کیلومتر در گرمه، ۵۰۰ متر در جاجرم و در حصارگرمخان یک کیلومتر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۱۳ کیلومتر شبکه گازی در سطح استان در دست اجرا است، گفت: حداکثر طی یک ماه آینده این شبکه گازی به بهره برداری خواهد رسید که شامل صنایع و روستا‌ها است.

هاشمی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۱ واحد صنعتی استان گازدار شده اند، افزود: در حال حاضر ۱۹ واحد صنعتی در حال اجرا هستند و طی یک ماه اخیر به شبکه گاز طبیعی متصل خواهند شد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز خراسان شمالی همچنین به پروژه‌های زیربنایی گازی در دست اقدام اشاره کرد و گفت: در شهرستان اسفراین، خط تغذیه به طول پنج کیلومتر و با اعتبار حدود هشت میلیارد تومان پیش بینی شده است که با اجرای این پروژه، پایداری گاز در این شهرستان تضمین خواهد شد.

وی افزود: علاوه بر این در شهرستان جاجرم دو خط انتقال برنامه ریزی شده است که یک خط انتقال به طول دو کیلومتر با پیش بینی اعتبار دوازده میلیارد تومان برای رفع مشکل پایداری گاز و پروژه دوم اجرای خط انتقال برای فاز توسعه آلومینای جاجرم است.

هاشمی با اشاره به اینکه در گازرسانی از سال ۹۶ به بعد در استان تقریبا وضعیت ثابتی به خود گرفته، گفت: براین اساس معمولا سالانه یک یا دو روستا به شبکه گاز طبیعی متصل شده است که بخشی از این‌ها مرتبط به مجوز‌هایی است که روند را طولانی‌تر کرده است.

این مقام مسوول به پروژه‌های گازی پیش بینی شده برای دهه فجر امسال اشاره کرد و افزود: در شهرستان مانه و سملقان ۲۶ روستا با ۵۵۰ خانوار، طول شبکه ۱۳۰ کیلومتر و ۵۲ میلیارد تومان، راز و جرگلان ۲۲ روستا با ۳۲۰ خانوار با طول شبکه ۶۰ کیلومتر و اعتبار ۲۱ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در اسفراین ۱۳ روستا با ۳۴۰ خانوار، طول شبکه ۶۷ کیلومتر و اعتبار ۳۱ میلیارد تومان، جاجرم با ۱۰ روستا، ۱۸۰ خانوار، ۴۱ کیلومتر طول شبکه و ۱۷ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که عملیات اجرایی شان در دهه فجر امسال آغاز می‌شود.

هاشمی بیان داشت: همچنین در شهرستان گرمه ۱۳ روستا با ۱۷۰ خانوار، ۸۸ کیلومتر طول شبکه و ۲۰ میلیارد تومان اعتبار، بجنورد ۹ روستا با ۱۲۰ خانوار ۳۲ کیلومتر شبکه با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار، فاروج هفت روستا با ۱۸۰ خانوار، ۳۱ کیلومتر طول شبکه با ۱۲ میلیارد تومان اعتبار و شیروان با دو روستا شامل ۳۰ خانوار ۶ کیلومتر شبکه و اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان شمالی اشاره کرد: در مجموع طی دهه فجر امسال ۱۰۲ روستا با طول ۴۵۰ کیلومتر شبکه گازی و اعتباری بالغ بر ۱۶۷ میلیارد تومان پیش بینی شده است که عملیات اجرایی شان در این دهه آغاز و مدت اتمام کار یک سال قلمداد شده است.

هاشمی با اشاره به بدهکاری صنایع بزرگ استان به شرکت گاز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در مجموع صنایع بزرگ استان مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان به شرکت گاز بدهی دارند که بیشترین آن مربوط به پتروشیمی خراسان با ۱۴۰ میلیارد تومان و آلومینا با ۸۰ میلیارد تومان است.

منبع: عصر اترک

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده