تاریخ: ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۳۶
بازدید: ۱۶۴
کد خبر: ۲۸۳۱۴۶
سرویس خبر : انرژی

جزئیات توافق گازی قطر و آلمان

‌می‌متالز - در قراردادی ۱۵ ساله، قطر از آغاز ۲۰۲۶، صادرات گاز به آلمان را شروع می‌کند که به گفته وزیر انرژی قطر «این یک توافق تاریخی است».

به گزارش می‌متالز، قطر با ارسال گاز طبیعی به آلمان موافقت کرده است که این توافق بلندمدت، بخش کوچکی از کمبود گاز روسیه در اروپا را جبران خواهد کرد.

بخش انرژی قطر که توسط دولت اداره می‌شود و شرکت کونوکو فیلیپس با امضای توافقی، از سال ۲۰۲۶ روزانه ۲ تُن گاز طبیعی مایع به آلمان صادر خواهند کرد. به گفته سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر و رایان لنس، مدیرعامل کونوکو فیلیپس، مدت قرارداد ۱۵ سال است.

از ابتدای جنگ اوکراین، آلمان مجبور شد سیاست‌های انرژی خود را تغییر داده و وابستگی طولانی به گاز ارزان روسیه را پایان دهد. سیاست‌مداران آلمانی، سخت در جستجوی جایگزین تأمین سوخت بودند تا صنعت کشور را زنده و خانه‌های مردم را گرم نگه دارد؛ و هم‌زمان مشغول آماده کردن زیرساخت‌های لازم برای دریافت و انبار کردن گاز طبیعی مایع بودند.

قرارداد گازی با قطر تنها ۶ درصد از گاز وارداتی روسیه به آلمان در سال ۲۰۲۱ را جبران می‌کند. با این حال، امضای این توافق، منحصر به فرد ارزیابی شده است؛ خصوصا زمانی که به خاطر رقابت آسیا و اروپا بر سر منابع گاز طبیعی مایع، بازار جهانی آن روز به روز رقابتی‌تر می‌شود.

همچنین نشانه‌ای خواهد بود که نگاه منفی برلین به قرداد‌های طولانی‌تر تعدیل شده است؛ که البته ممکن است برنامه آلمان برای حذف گاز‌های گلخانه‌ای تا سال ۲۰۴۵ را به خطر بیاندازد.

وزیر انرژی آلمان در کنفرانس روز سه‌شنبه اعلام کرد که مخالفتی با توافق‌های ۲۰ ساله یا طولانی‌تر ندارد؛ ولی به شرکت‌ها گوشزد کرد که برای حفظ اهداف زیست‌محیطی، سبد خرید آلمان از سوخت‌های فسیلی، به مرور کوچک‌تر خواهد شد.

طبق گفته سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، این کشور در حال مذاکره با مشتری‌های آلمانی جهت محموله مضاعف است. او همچنین پیش‌تر گفته بود که قطر در حال مذاکره با شرکت‌های یونیپر و آر-دبلیو-ای برای عقد قرارداد‌های بلندمدت فروش گاز طبیعی مایع است.

گاز صادراتی توسط فعالیت مشترک با شرکت کونوکو فیلیپس تأمین شده و به پایانه بارگیری برونزبوتل ارسال می‌شود که البته فعلا در حال ساخت است.

۵ مجتمعی که دولت آلمان برای واردات گاز تدارک دیده است، تا ۱۰ الی ۱۵ سال آینده، ۶.۷ میلیارد دلار هزینه خواهند داشت. همچنین مجتمع‌های خصوصی نیز به کار گرفته می‌شوند. طبق برآورد‌های دولت، زمانی که مجتمع‌ها آماده‌ی بهره‌برداری باشند، می‌توانند یک سوم گاز آلمان را پوشش دهند.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده