تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۱۸
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۸۸۱۵۴
سرویس خبر : انرژی

قطر از ادامه بی‌ثباتی در بازار‌های گاز طبیعی در چند سال آینده خبر داد

‌می‌متالز - وزیر انرژی قطر در کنفرانس شورای آتلانتیک در ابوظبی گفت بازار‌های گاز طبیعی طی چند سال آینده به‌خاطر کمبود عرضه و افزایش تقاضا بی‌ثبات خواهند بود.

به گزارش می‌متالز، سعد الکعبی وزیر انرژی قطر گفت بازار‌های گاز طبیعی طی چند سال آینده بی‌ثبات خواهند بود، چون عرضه کافی برای برطرف کردن تقاضای فزاینده وجود ندارد.

کعبی در کنفرانس شورای آتلانتیک در ابوظبی گفت: «شرایط بی‌ثباتی را در سال‌های پیش رو خواهیم داشت. ما گاز زیادی وارد بازار می‌کنیم، اما کافی نیست».

وی گفت زمستان آینده زمستانی سخت برای مصرف‌کنندگان گاز در نیمکره شمالی خواهد بود، چون احتمالاً برای پر کردن ذخایر خود تا آن زمان و در غیاب نفت روسیه مشکل خواهند داشت.

قیمت گاز پس‌از حمله روسیه به اوکراین در فوریه سال گذشته میلادی و قطع عرضه گاز این کشور به اروپا از طریق خط لوله، افزایش یافت. قیمت‌ها از اواسط ۲۰۲۲ با کند شدن رشد اقتصاد‌ها و افزایش واردات گاز طبیعی مایع از منابع دیگر مانند قطر کمی پایین آمد. زمستان معتدل امسال در اروپا هم کمک‌کننده بوده‌است.

اما قیمت گاز هنوز هم بسیار بالاتر از متوسط آن طی سال‌های گذشته است و اگر بازگشایی اقتصاد چین باعث افزایش تقاضا از سوی این کشور شود، قیمت گاز بازهم بالاتر می‌رود. اروپا مجبور است ذخایر خود را در تابستان بدون گاز روسیه پر کند. روسیه بزرگ‌ترین عرضه‌کننده گاز به اروپا قبل‌از جنگ اوکراین بود.

الکعبی گفت قیمت‌های بالا به مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند.

وی تأکید کرد: «بزرگ‌ترین چالشی که ما به‌عنوان تولیدکننده با آن مواجه هستیم، کاهش تقاضاست و این کاهش تقاضا هم برای نفت وجود دارد و هم گاز».

قطر که به‌همراه آمریکا بزرگ‌ترین صادرکننده گاز دنیاست، حدود ۴۵ میلیارد دلار برای افزایش ۶۰ درصدی تولید خود سرمایه‌گذاری کرده‌است. اما این پروژه تا ۲۰۲۷ تکمیل نمی‌شود.

الکعبی گفت قطر قرارداد‌های بیشتری در سال جاری میلادی امضا می‌کند. قطر در ماه نوامبر قرارداد‌های چند سال برای عرضه گاز به آلمان و چین امضا کرده‌است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده