تاریخ: ۲۸ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۴۵
بازدید: ۱۳۱
کد خبر: ۲۸۳۲۷۴
سرویس خبر : محیط زیست

یک زن در ایران کاری کرد که دولت‌ها نتوانستند/ کوه کود به جای کوه زباله؛ اینجا خبری از گاز متان نیست! (فیلم)

‌می‌متالز - او به جای آنکه کوه زباله درست کند، کوه کود آلی درست کرده، اما ثروتی که او ساخته، بدون آنکه دیده شود به حال خود رها شده است.

به گزارش می‌متالز، ما در سال ۱۴۰۱ و در ایران هستیم و آنچه به زودی خواهید فهمید، حتی برای آیندگان که این فیلم را می‌بینند هم باور کردنی نیست. اما حالا آن را ثبت می‌کنم تا آیندگان بدانند این زن در ایران موفق شد کاری انجام بدهد که هزاران مدیر و مسئول نتوانستند حتی به تحقق آن فکر کنند.

بحران پسماند، یکی از بزرگترین بحران‌های محیطی زیستی ایران است که به تازگی ناسا هم درباره آن اخطاری داده‌است. این سازمان بزرگ فضانوردی، عکسی ماهواره‌ای از محل دفن زباله تهران در آرادکوه منتشر کرده که توده عظیمی از گاز متان را در جنوب پایتخت نشان می‌دهد. گازی که مهترین عامل تولید گاز‌های گلخانه‌ای است و احتمالا از انباشت زباله های‌تر یا همان پسماند غذایی و دفن نه چندان اصولی در این نقطه پدید آمده‌است. بحرانی که، اما در این سایت بازیافت پسماند در کرمانشاه وجود ندارد. چرا‌که اینجا هیچ ماده غذایی دفن نمی‌شود و تمام زباله‌های غذایی شهر کرمانشاه تبدیل به کود آلی می‌شوند.

خانم شیرزادی یکی از بزرگترین بحران‌های محیط زیست ایران را تبدیل به یک فرصت عالی کرده است. او به جای آنکه کوه زباله درست کند، کوه کود آلی درست کرده، اما ثروتی که او ساخته، بدون آنکه دیده شود به حال خود رها شده است.

از ۷۵۰ تن زباله کرمانشاه، فقط ۲۰ درصد دفن می‌شود که می‌شود جلوی آن ۲۰ درصد را هم گرفت. خانم شیرزادی موفق شده زباله‌های غیر قابل استفاده را تبدیل به سوخت جابگزین در صنعت سیمان کند تا به این ترتیب زمین از دفن آن‌ها خلاص شود. او کار‌های بزرگی کرده که حتی تصور آن سخت است. برای همین به سایت بازیافت زباله کرمانشاه رفتم تا کار او را از نزدیک ببینم.

منبع: خبرگزاری عصر ایران

عناوین برگزیده