تاریخ: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۹
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۲۸۳۴۱۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل دیوان محاسبات استان:

پیش بینی‌های غیر کارشناسانه از دلایل اصلی انحراف نامساعد درآمد‌های کردستان است

‌می‌متالز - مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان، انحراف ۳۰درصدی درآمد‌های مالیاتی در شش ماهه اول سال را نسبت به میزان پیش بینی شده، عمدتا ناشی از تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده و معافیت معدن طلای سقز ذکر کرد و گفت: یکی از دلایل انحراف نا مساعد در درآمدها، پیش بینی‌های غیر کارشناسانه توسط دستگاه‌ها است که موجب کسری بودجه دولت می‌شود.

به گزارش می‌متالز، مجتبی مقیاسی، دوشنبه (۱۴ آذرماه) در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان، مجموع درآمد‌های پیش بینی شده استان کردستان در سال جاری را بیش از دو هزار و ۵۸۳ میلیارد تومان برای وصول در بخش‌های عمومی و ۲۸ میلیارد و۸۰۰ میلیون تومان برای درآمد‌های اختصاصی اعلام و اظهار کرد: ۵۰ درصد این میزان درآمد‌ها معادل یک هزار و ۳۳۱ میلیارد تومان است که باید برای شش ماهه اول سال توسط دستگاه‌های اجرایی وصول می‌شد، که متاسفانه تا کنون فقط ۶۳ درصد وصولی داشته ایم.

وی مجموع وصول درآمد‌های شش ماهه اول استان را بیش از ۸۳۶ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: ۱۷ دستگاه مسوول وصول درآمد‌های عمومی در استان هستند، که تا کنون این دستگاه‌ها حدود ۸۱۳ میلیارد تومان معادل ۶۲ درصد از درآمد‌های عمومی و ۱۵۵ درصد معادل۲۲ میلیارد تومان از درآمد‌های اختصاصی وصول شده است.

مدیرکل دیوان محاسبات استان کردستان با اعلام اینکه میزان درآمد‌های وصولی از میانگین پیش بینی شده ۳۷ درصد کمتر است بیان کرد: ۹۳ درصد وصول درآمد‌ها در استان مربوط به درآمد‌های مالیات است و سهم سایر درآمد‌ها نیز ۷ درصد است.

وی انحراف ۳۰درصدی درآمدی مالیات‌ها در شش ماهه اول سال را نسبت به میزان پیش بینی شده، عمدتا ناشی از تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده و معافیت معدن طلای سقز ذکر کرد و ادامه داد: یکی از دلایل انحراف نا مساعد در درآمدها، پیش بینی‌های غیر کارشناسانه توسط دستگاه‌ها است که موجب کسری بودجه دولت می‌شود.

مقیاسی، توصیه کرد: دستگاه‌های اجرایی که متولی وصول درآمد هستند بهتر است، در پیش بینی درآمد‌ها با درنظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور و استان و با توجه به عملکرد سال‌های گذشته خود، مبالغ را واقعی‌تر بنویسند.

وی خاطرنشان کرد: درآمد‌های اختصاصی در سال ۱۴۰۱ انحراف مساعدی را داشته و بیشترین وصولی آن مربوط به آموزش و پرورش بوده و طی شش ماهه اول سال حدود ۲۲میلیارد تومان واریزی داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده