تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۰
بازدید: ۳۸۹
کد خبر: ۲۸۳۴۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

عملیات برداشت معدن غیرمجاز در شهرستان ملایر متوقف شد

‌می‌متالز - رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر از توقف عملیات یک معدن غیرمجاز در ارتفاعات روستای عشاق این شهرستان خبر داد و گفت: این معدن خارج از محدوده مجوز قانونی در حال فعالیت بود که با هماهنگی حوزه قضایی متوقف شد.

به گزارش می‌متالز، "جواد زنگنه" اظهار داشت: این معدن در زمینه برداشت سیلیس در ارتفاعات روستای عشاق و خارج از محدوده فعالیت می‌کرد.

وی افزود: با توجه به گزارش‌های متعدد مردمی مبنی بر برداشت غیرمجاز سنگ سیلیس در ارتفاعات عُشاق و گشت و مراقبت توسط یگان حفاظت، پس از رایزنی‌های لازم با حوزه قضایی بخش جوکار، دستور توقف عملیات اجرایی با پیگیری واحد حقوقی اخذ شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر بیان کرد: با همکاری واحد معدن و یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان و با حضور ماموران پاسگاه انتظامی ازندریان، این حکم اجرا و به متخلفان ابلاغ شد.

زنگنه ادامه داد: برداشت غیرمجاز سنگ در ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا و در ارتفاعات روستای عُشاق صورت گرفته است که برای متخلفان پرونده تخلف تشکیل و به مراجع قضایی ارسال شد.

وی با بیان اینکه فعالیت معدن‌کاران در اراضی ملی منوط به اخذ مجوز و در محدوده مجوز قانونی است، گفت: اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان در حین استعلام و صدور مجوز برای فعالیت معدنی، محل‌هایی که در محدوده مجوز قانونی است، برای فعالیت آن‌ها مشخص و تحت نظارت منابع طبیعی فعالیت می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ملایر یادآور شد: در حال حاضر خسارت‌های اولیه فعالیت غیرمجاز این معدن بر اساس مواردی که مسجّل شده، برآورد و مدارک و مستندات به دادگاه ارائه شده است.

زنگنه با بیان اینکه موارد این چنینی در یک کارگروه تعامل در استان بررسی می‌شود، افزود: امسال فعالیت‌های معدنی غیرمجاز در نقاط مختلفی همچون بخش سامن، روستای آبدر، حسن‌آباد آبدر، نازول و علی‌آباد دمق شناسایی و از ادامه فعالیت آن‌ها که در زمینه برداشت سیلیس است، جلوگیری شد.

وی گفت: طی شش ماهه نخست امسال ۴۰۵ فقره پرونده اکتشاف و بهره‌برداری از معادن در این شهرستان وجود دارد و در سرکشی‌های صورت گرفته از معادن، ۹ فقره پرونده تخلف تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شد.

شهرستان ملایر با وسعتی حدود ۳۲۰ هزار هکتار، حدود ۱۷۰ هزار هکتار اراضی ملی دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) همدان

عناوین برگزیده