تاریخ: ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۳۱
بازدید: ۹۱
کد خبر: ۲۸۳۵۰۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

اجرای محتاطانه مالیات واردات کربن

‌می‌متالز - سازمان تجاری آلومینیوم اروپا و اتحادیه فولاد اروپا به نام یوروفر، با سایر بخش‌هایی که با مالیات پیشنهادی واردات کربن مواجه هستند، اعلام همکاری کردند و خواستار اجرای تدریجی مقررات جدید برای گذار اتحادیه اروپا در راستای طرح گاز‌های گلخانه‌ای خنثی تا سال ۲۰۳۰ شدند.

به گزارش می‌متالز، اتحادیه اروپا متعهد شده است که انتشارات خالص کربن را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۵۵ درصد کاهش دهد. در عین حال پارلمان اروپا در ماه ژوئن امسال مقررات جدیدی را به عنوان بخشی از طرح کاهش ۵۵ درصدی انتشارت کربن تا سال ۲۰۳۰ را پیشنهاد کرد.

این مقررات شامل تغییرات در سیستم تبادل انتشارات گاز‌های گلخانه‌ای (ETS) و اعمال مالیات جدید بر واردات، تحت مکانیسم سازگاری حدود کربن (CBAM) به منظور جلوگیری از انتشارات کربن است.

مکانیسم سازگاری حدود کربن با تعیین قیمت واردات کربن از خارج از مرز‌های اتحادیه اروپا در برخی از کالا‌ها از جمله آهن، فولاد و آلومینیوم که انتشارات کربنی زیادی برای تولید دارند، به دنبال کاهش احتمال انتشارات کربن در فرایند تولید کالا‌ها در کشور‌هایی است که تحت پوشش سیستم تبادل انتشارات گاز‌های گلخانه‌ای نیستند.

بر اساس خلاصه تصمیمات جلسه پارلمان اروپا در ماه جولای سال، این مقررات واردکنندگان اتحادیه اروپا را ملزم می‌کند از سال ۲۰۲۶ به بعد برای هر گونه وارداتی که انجام می‌شود، گواهی‌های خریدی را با ارزشی برابر با قیمت هفتگی کربن که توسط اتحادیه اروپا تعیین شده است، تهیه کنند. این الزامات شامل پنج بخش پرآلاینده مانند آهن و فولاد، آلومینیوم، سیمان، کود‌ها و انرژی برق می‌شود.

سیستم فعلی برای کاهش انتشارات کربن شامل توزیع سهمیه‌ای رایگان و سهمیه‌هایی تخصیص یافته از انتشارات کربنی به بخش‌های صنعتی اروپا است که به مزایده گذاشته می‌شود. این سهمیه‌ها در مقابل می‌توانند هر کربن تولید شده را به مرز تعادل در انتشارات برسانند. به همین دلیل این سیستم تجارت کربن فعلی ایجاد شد که با کمک آن می‌توان قیمت کربن را تعیین کرد.

در بیانیه مشترکی که در روز ۲۶ اکتبر ۲۰۲۲ توسط نمایندگان پنج بخش مهم منتشرکننده گاز‌های گلخانه‌ای اعلام شد، بیان شده است که اگرچه سیستم تبادل انتشار و مکانیسم سازگاری حدود کربن به عنوان مولفه‌های تاثیرگذار در چارچوب نظارتی لازم برای گذار به سمت خالص انتشارات صفر گاز‌های گلخانه‌ای در صنایع مطرح هستند،  اما رسیدن به این اهداف باید با توجه به چالش‌های ناشی از افزایش هزینه‌های انرژی، تورم بالا، افزایش قیمت کربن و کمبود مواد اولیه به شیوه‌ای پایدار و منصفانه باشد.

آن‌ها در ادامه افزودند که این چالش‌ها منجر به توقف بی‌سابقه ظرفیت‌های تولید و کاهش ۵۰ درصدی تولید آلومینیوم اولیه و کاهش حدود ۱۰ درصدی تولید فولاد شده است.

به علاوه آن‌ها مطرح کردند که مقررات وضع شده باید تاثیرات مرتبط با رقابت‌پذیری جهانی و الگو‌های تجاری در هر بخش را در نظر بگیرد.

با توجه به مذاکرات در حال انجام بر سر اعمال تغییر مقررات در سیستم تبادل انتشار و مکانیسم سازگاری حدود کربن، در این بیانیه مواردی که در پنج بخش مهم منتشرکننده گاز‌های گلخانه‌ای به عنوان عناصر ضروری برای بررسی در اتحادیه اروپا در نظر گرفته شده است، بیان شدند که شامل رویکرد محتاطانه برای توقف تدریجی سهمیه رایگان انتشار کربن است؛  چراکه مکانیسم سازگاری حدود کربن یک ابزار جدید است که باید به درستی و به صورت تدریجی آزمایش شود.

نمایندگان این پنج بخش از بازه زمانی تعیین شده بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ برای مرحله گذار انتقاد کردند و از آن به عنوان یک دوره ناکافی برای انجام آزمایش یاد کردند؛ چراکه آن‌ها بر این باورند واردکنندگان در این دوره تعیین شده، مالیات مربوط به کربن محصولات خود را پرداخت نخواهند کرد که این امر می‌تواند منجر به کاهش قدرت رقابت‌پذیری در صنایع اتحادیه اروپا شود. این در حالی است که این بخش‌ها با افزایش هزینه‌های انرژی و چالش‌های دیگر روبه‌رو هستند و بنابراین تصمیم می‌گیرند که به طور بالقوه سرمایه‌گذاری خود را در پروژه‌های کربن‌زدایی آینده کاهش دهند.

در این بیانیه مشترک آمده است که این بخش‌ها بر این باورند که مکانیسم سازگاری حدود کربن برای پرداخت مالیات واقعی توسط واردکنندگان، منعکس‌کننده قیمت پرداخت‌شده توسط تولیدکنندگان داخلی در اتحادیه اروپا است که باید روند سهمیه رایگان انتشار کربن به منظور تعیین مبنای قیمت آن را بهتر کند تا اثربخشی آن ثابت شود.

اگر اجرای چنین راه‌حلی ممکن نباشد، این بخش‌ها از مذاکره‌کنندگان درخواست می‌کنند که از پیشنهاد پارلمان اروپا برای ایجاد توقف تدریجی معافیت‌های مالیاتی بین سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۵، با سرعت کمتری تا سال ۲۰۳۰ حمایت کنند.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده