تاریخ: ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۵
بازدید: ۱۰۶
کد خبر: ۲۸۳۵۹۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

من یک تولیدکننده‌ام نه دلال!

‌می‌متالز - کارخانه کنسانتره شایان صنعت به عنوان یکی از بهترین کارخانه‌های کنسانتره غرب کشور از نظر کیفیت تولید بوده که در شرایط بد اقتصادی و تحریم صادرات که بسیاری از واحد‌های کنسانتره را محدود کرده است، این واحد موفق شده اشتغال خود را تثبیت کند و افزایش اشتغال و تولید نیز به همراه داشته باشد.

به گزارش می‌متالز، به گفته سرمایه گذار این طرح به عنوان کارآفرین نمونه شهرستان اسدآباد تولید کنسانتره سال گذشته این طرح ۱۰۰ هزار تن بوده در حالیکه در شش ماه نخست امسال این واحد صنعتی با تولید ۱۰۰ هزار تن رکورد میزان تولید سال گذشته خود را زده است.

در هشت ماهه سال‌جاری حدود ۶۰۰۰ از تریلر‌های شهرستان اسدآباد معروف به پایتخت تریلر‌ها به طور میانگین حداقل یک مرحله از این مجموعه بارگیری داشته‌اند، اما این کارآفرین نمونه و سرمایه گذار این مجموعه صنعتی مشکل تأمین مواد اولیه را یکی دغدغه‌های مهم این کارخانه می‌داند که اگر این مشکل مرتفع نشود به طور قطع تا دو سال آینده این مجموعه و نمونه بارز اقتصاد مقاومتی را محکوم و تهدید به تعطیلی خواهد کرد.

مدیر کارخانه کنسانتره شایان صنعت گفت: کارخانه کنسانتره شایان صنعت به عنوان یکی از بهترین واحد‌های غرب کشور از نظر کیفیت و تولید اگر توسط مسوولان در زمینه تأمین مواد اولیه کارخانه و داشتن معدن حمایت و کمک نشود عملاً تا دو سال آینده محکوم به نابودی خواهد بود و مرتفع نشدن این مشکل اشتغال ۶۰ نفر را در این مجموعه تهدید می‌کند.

محمد نظری با اشاره به اشتغال ۶۰ نفر در کارخانه کنسانتره شایان صنعت اظهار کرد: دغدغه مواد اولیه و نبود معدن برای شایان صنعت در شهرستان یکی از مهمترین مشکلات این کارخانه بوده که به ناچار مواد اولیه مورد نیاز کارخانه را از خارج از شهرستان و استان تأمین و خریداری می‌کنیم و این در حالیست که اسدآباد دارای ۳۵۰ میلیون تن ذخیره معدن بوده و این معادن بلوکه هستند و اجاره برداشت را ندارند.

وی بیان کرد: واحد تولیدی شایان صنعت یکی از واحد‌های تولیدی بومی شهرستان اسدآباد بوده که در این شهرستان اشتغال ایجاد کرده و مالیات خود را در شهرستان پرداخت می‌کند و دفاتر مرکزی آن نیز در شهرستان به ثبت رسیده و مستقر است، اما اجازه برداشت از معادن شهرستان به آن داده نمی‌شود.

کارخانه آهن اسفنجی برای ۷۰۰ جوان اشتغالزایی به همراه دارد

نظری تصریح کرد: تنها در شعاع ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری کارخانه شایان صنعت معادنی وجود دارد که اگر اجازه برداشت یکی از این معادن بلوکه را به این مجموعه بدهند، تعهد و قول داده‌ام که نخستین کارخانه آهن اسفنجی را در غرب کشور راه اندازی کرده و با راه اندازی آن به صورت میانگین برای ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر از جوانان منطقه اشتغال مستقیم ایجاد شود.

وی ادامه داد: به عنوان یک سرمایه‌گذار ما برادری خود را ثابت کرده‌ایم و بدون استفاده از هیچ‌گونه تسهیلاتی این واحد صنعتی را در شهرستان در سال ۹۹ راه‌اندازی کردیم که راه‌اندازی آن اشتغال پایدار مناسبی را برای تعدادی از جوانان منطقه ایجاد کرده است و اکنون برای تداوم فعالیت به حداقل حمایت از طرف مسوولان نیازمندیم.

مدیر کارخانه کنسانتره شایان صنعت با اشاره به شعار حمایت از تولید در چند سال گذشته یادآور شد: برای عملی شدن شعار حمایت از تولید در عمل کاری انجام نشده و اتفاقی نیفتاده و عملاً تولیدکنندگان حمایتی نمی‌شوند.

بنده یک تولیدکننده هستم نه دلال

وی خاطرنشان کرد: بنده یک تولیدکننده هستم نه یک دلال، قصد ندارم یک معدن بلوکه را باز کرده و مواد معدنی آن را استخراج و بفروشم بلکه قصد دارم ارزش افزوده ایجاد کنم و این ارزش افزوده در شهرستان خودم بماند و از خام فروشی جلوگیری شود.

نظری افزود: اگر به ما یک معدن در شهرستان برای بهره‌برداری بدهند و به واسطه آن بتوانیم یک واحد آهن اسفنجی ایجاد کنیم، دیگر خام فروشی نخواهد شد و فرآوری محصول تولیدی کارخانه کنسانتره شایان صنعت در شهرستان اتفاق می‌افتد و این امر ارزش افزوده دوچندان به همراه خواهد داشت و مبلغ مابه التفاوت قیمت کنسانتره آهن اسفنجی را در شهرستان نگه می‌داریم.

فروش محصولات کنسانتره به شرکت اصفهانی و ضرر ۹ میلیونی

وی با تأکید بر اینکه ما می‌خواهیم مابه التفاوت دو تا ۱۱ میلیون تومان در شهر خودمان اسدآباد بماند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر محصولات کنسانتره این کارخانه را به مبلغ دو میلیون تومان به یک شرکت اصفهانی می‌فروشیم و آن‌ها محصول را به آهن اسفنجی تبدیل کرده و به قیمت ۱۱ میلیون تومان به بازار می‌فروشند حال آن که این اتفاق می‌تواند در همین شهرستان بیفتد.

مدیر کارخانه کنسانتره شایان صنعت مطرح کرد: نبود خوراک اولیه برای کارخانه کنسانتره شایان صنعت تنها مشکل این مجموعه نمونه و مهم در اشتغال به شمار می‌رود که اشتغال افراد مشغول در این واحد را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به فعالیت این کارخانه صنعتی نمونه شهرستان ادامه داد: ثبت شرکت واحد فرآوری مواد معدنی سنگ آهن و تولید کنسانتره آهن شایان صنعت اسدآباد در اواخر سال ۹۷ و عملیات اجرایی پروژه در خردادماه سال ۹۸ انجام گرفت و طی هشت ماه با سرعت بالایی این طرح صنعتی در منطقه اسدآباد تکمیل شد و در ابتدای سال ۹۹ فعالیت خود را آغاز کرد و آماده تولید شد.

نظری با بیان اینکه طی هشت ماه در زمان عملیات اجرایی این طرح صنعتی ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفر روز در این طرح فعالیت داشتند، گفت: در ابتدای سال ۹۹ با آغاز فعالیت مجموعه ابتدای امر دارای مشکلاتی بودیم و در سال ۹۹ به خاطر این مشکلات تنها ۱۵ هزار تن تولید سالیانه کارخانه شایان صنعت شد، اما در سال ۱۴۰۰ با ظرفیت بهتری توانستیم کار کنیم و تولید سالیانه کارخانه در سال ۱۴۰۰ به ۱۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرد.

وی اظهار کرد: میزان تولید سالیانه این مجموعه در سال ۱۴۰۱ با توجه به بالا رفتن بهره‌وری و تغییراتی که برای بهره‌وری خط تولید مجموعه انجام دادیم، در شش ماه نخست امسال به ۱۰۰ هزار تن رسیده و در شهریورماه موفق شدیم رکورد تولید سالیانه سال گذشته را بزنیم.

مدیر کارخانه کنسانتره شایان صنعت یادآور شد: سال دوم تولید نسبت به‌سال اول شش برابر تولید ما افزایش داشت و سال دوم نسبت به سال قبل خود ۲۰۰ درصد افزایش تولید داشتیم و در شهریورماه امسال رکورد تولید سال گذشته را شکستیم.

وی در ادامه با اشاره به کارآفرینی این مجموعه صنعتی گفت: شرکت شایان صنعت در شروع کار خود با ۹ نفر فعالیت خود را آغاز کرد که این تعداد در سال ۹۹ به ۱۶ نفر و در سال ۱۴۰۰ به ۳۰ نفر و در سال جاری به ۶۰ نفر افزایش داشته است و ما نه تنها در شرایط بد اقتصادی و تحریم صادرات که واحد‌های کنسانتره را محدود کرد، توانستیم اشتغال خود را تثبیت کنیم، افزایش اشتغال و تولید نیز به همراه داشته‌ایم.

نظری در ادامه تثبیت و افزایش اشتغال در سطح اسدآباد با توجه به معضل بیکاری شهرستان را از عملکرد‌های مثبت این مجموعه صنعتی شهرستان دانست و بیان کرد: از ابتدای شروع فعالیت دفتر مرکزی شایان صنعت را در اسدآباد به ثبت رساندیم و مالیات و ارزش افزوده ما در شهرستان پرداخت می‌شود که این امر موجب رونق اقتصادی شهر است.

مدیر کارخانه کنسانتره شایان صنعت یادآور شد: براساس اصول حرفه‌ای می‌توان دفتر دیگری در تهران و یا شهر همدان داشته باشیم در حالیکه دفتر مرکزی خود را در گذرکجین شهرستان به ثبت رسانده‌ایم.

وی همچنین با اشاره به دیگر عملکرد مثبت این‌مجموعه ادامه داد: مالیات و ارزش افزوده کارخانه به موقع پرداخت می‌شود و حقوق دولتی، معدنی که تحت مالکیت شرکت است، در اسدآباد کاملاً به روز بوده و اگر بخشداری و حتی دهیاری روستای گذرکجین و شهرداری اسدآباد این توانمندی را داشته باشند می‌توانند با پیگیری لازم ۱۵ درصد حقوق دولتی را مطالبه کرده و درصد ارزش افزوده را برگردانند و در شهر استفاده کنند.

این کارآفرین نمونه تصریح کرد: حساب‌های مالی و بانکی شرکت را تنها در اسدآباد متمرکز کرده‌ایم که به واسطه بالا رفتن گردش‌های بانکی که با آن کار می‌کنیم، آن بانک بتواند به همشهریان اسدآبادی تسهیلات مورد نیازشان را پرداخت کند.

وی همچنین با اشاره به برخی از اقدامات این کارخانه در سه ماه گذشته افزود: بهسازی و نوسازی مدرسه گذرکجین، بهسازی راه بین مزارع بوجین، بهسازی پاسگاه یوسف آباد در حوزه خدمات اجتماعی و نیز کمک به افراد نیازمند با همکاری فرمانداری از جمله اقدامات انجام شده این کارخانه در مدت سه ماه اخیر بوده است.

حقوق به موقع پرسنل دوم هر ماه رأس ساعت ۹ صبح!

نظری با اشاره به پرداخت حقوق پرسنل در دوم هر ماه رأس ساعت ۹ صبح بدون ریالی کم و کاست را یکی از دیگر موارد عملکرد مثبت این واحد دانست و خاطرنشان کرد: هیچ واحدی را پیدا نمی‌کنید که پول خود را داخل بانک بگذارد و برای خود واحد و مدیران واحد پول گرفته نشود، اما برای تک‌تک پرسنل مجموعه به آن بانک فشار بیاورد و وام بگیرد، هیچ واحدی را پیدا نمی‌کنید که در مجموعه خود نسبت به ایجاد صندوق اقدام و برای پرسنل وام بدون درصد و بدون بهره پرداخت کند، واحدی را نمی‌یابید که با این شرایط اقتصادی کشور نه تنها تعدیل نیرو نداشته باشد بلکه جذب و افزایش نیرو نیز داشته باشد، اما در این مجموعه تمامی این موارد ساری و جاری است و در خدمات ارائه شده به پرسنل مجموعه خود دقیقاً مطابق قانون کار عمل می‌کنیم.

وی ادامه داد: سعی شده در برخی مواقع نیز با پتانسیل و امکانات مجموعه بسته‌های معیشتی هم برای نیروی کار در حال فعالیت این‌مجموعه داشته باشیم و در کل یک واحد کارخانه‌ای نباشیم بلکه همه با هم یکدیگر را مانند اعضای یک خانواده بدانیم و تعامل خوبی با یکدیگر داشته باشیم.

این تولیدکننده نمونه با اشاره به اینکه روند پیشرفت مجموعه طوری بوده که در این مسیر با مشکلات بسیاری مواجه شدیم و سعی کردیم طی این مدت تک‌تک مشکلات را خودمان حل کنیم، اظهار کرد: در سال گذشته مشکل برق داشتیم که خرید دو دستگاه دیزل ژنراتور بدون دریافت هیج گونه تسهیلات موجب خودکفایی مجموعه در بحث برق شده و در مواقع قطع برق نیاز به شبکه برق نداریم.

استفاده از پساب تصفیه‌خانه به جای آب‌های زیرزمینی در تولید

وی مطرح کرد: در بحث آب با توجه به معضل تنش آبی موجود در کشور و به تبع آن در شهرستان اسدآباد در سال گذشته سعی شد میزان برداشت آب از آب‌های زیرزمینی را فوق‌العاده کم کنیم و این حجم مصرف در تولید را به جای برداشت از آب‌های زیرزمینی از پساب تصفیه خانه فاضلاب اسدآباد استفاده کنیم.

نظری گفت: این امر موجب شد تا استفاده و برداشت از آب‌های زیرزمینی توسط این کارخانه به حداقل رسیده و هم به وضعیت زیست محیطی مناطق اطراف تصفیه خانه فاضلاب کمک بسیاری کنیم و با این اقدام به علت تنش آبی تولید کارخانه متوقف نشود.

این کارآفرین نمونه از وجود ۵۰۰۰ پلاک ثبت شده ناوگان حمل و نقل عمومی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: از این تعداد پلاک ثبت شده ناوگان حمل و نقل عمومی شهرستان بیشتر پلاک‌های ثبت شده به ماشین‌های سنگین تریلر و کامیون اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه در هشت ماه امسال حدود ۱۲۰ هزار تن بار از مجموعه کارخانه کنسانتره شایان صنعت ارسال شده است، خاطرنشان کرد: در هشت ماه امسال ۱۲ هزار تریلر و ماشین‌های سنگین برای کارخانه کنسانتره شایان صنعت بار آورده‌اند که اگر ۵۰ درصد بار از طریق تریلر‌های اسدآباد انجام شده باشد حدود ۶۰۰۰ از تریلر‌های شهرستان به طور میانگین حداقل یک مرحله از این مجموعه بارگیری داشته‌اند.

وی با اشاره به اینکه حداقل دریافتی از هر حمل بار از مسیر اسدآباد به اصفهان از این کارخانه برای ماشین‌های سنگین ۱۲ میلیون تومان است، افزود: مسیر بار‌های این کارخانه معمولاً از مسیر اسدآباد به اصفهان برای تحویل محصول تولید شده کارخانه و مسیر زنجان به اسدآباد و سقز کردستان به اسدآباد برای آوردن خوراک مواد اولیه برای کارخانه است و رانندگان بدون هیچ معطلی در راه و در صف و در کوتاه‌ترین زمان بار خود را تحویل می‌دهند که این امر یکی دیگر از حُسن‌های این مجموعه به شمار می‌رود.

نظری در پایان با بیان اینکه در بحث اخذ مجوز‌های کارخانه خود به شدت اذیت شدیم، اما بالاخره موفق به اخذ مجوز شدیم، تصریح کرد: زمانی که توانستیم پروانه بهره‌برداری کارخانه کنسانتره شایان صنعت را بگیریم جزء پنج واحد کنسانتره کل کشور بودیم که موفق به اخد پروانه بهره‌برداری شدند.

مشکل کارخانه برای استفاده از معدن مورد نظر "پهنه" است

فرماندار شهرستان اسدآباد با اشاره به کارخانه کنسانتره شایان صنعت شهرستان مطرح کرد: این کارخانه برای استفاده از معدن دارای مشکلی بود که در رابطه با آن کارشناسان منابع طبیعی ایراد گرفته بودند و باید با رایزنی و کمک و مساعدت منابع طبیعی موضوع را حل کرد.

حسین‌علی شرکائی با بیان اینکه در رابطه با حل مشکل این‌کارخانه نیاز است منابع طبیعی سخت گیری نکند تا این‌کارخانه با حل مشکل موجود بتواند از معدن مورد نظر استفاده کند، تصریح کرد: برای همین از مدیرکل منابع طبیعی استان همدان برای بازدید از این کارخانه دعوت نیز به عمل آمد و وی از کارخانه بازدید کرده است.

فرماندار شهرستان اسدآباد خاطرنشان کرد: مشکل کارخانه برای استفاده از معدن مورد نظر "پهنه" است که این پهنه به نام شخص دیگری بوده و باید با رایزنی موضوع حل شود.

فعالیت ۳ واحد کنسانتره در اسدآباد

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسدآباد هم با اشاره به فعالیت سه واحد کنسانتره در شهرستان اظهار کرد: استفاده از معادن شرایط خاص خود را برای بهره‌برداران دارد، برای استفاده معادن آزاد باید خودشان پیگیر ثبت معدن باشند تا بعد ثبت بتوانند از آن معدن استفاده کنند.

مصطفی حیدری با اشاره به معادن بلوکه هم تصریح کرد: در حال حاضر وزارت صمت معادنی را که بلوکه هستند، برای مزایده گذاشته و واحد‌های کنسانتره در صورت تمایل می‌توانند برای بهره‌برداری از این معادن در مزایده شرکت کنند و در صورت واجد شرایط بودن استفاده از این معادن برای آن‌ها امکان پذیر خواهد شد.

مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان اسدآباد از وجود ۹ معدن در این شهرستان خبر داد و افزود: از این تعداد، هفت معدن شامل دو واحد سنگ آهن، سه واحد شن و ماسه و دو واحد سیلیس فعال و دو معدن غیرفعال هستند.

وی با بیان اینکه عدم توجیه اقتصادی علت تعطیلی دو واحد از معادن شهرستان بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر معادن سطح شهرستان برای ۹۱ نفر از نیروی انسانی منطقه اشتغال به همراه داشته است.

در پایان امیدواریم با حمایت از کارآفرینان و سرمایه گذاران عرصه تولید و اشتغال و تسهیل مشکلات آن‌ها توسط مسوولان راه برای رغبت سایر کارآفرینان و سرمایه گذاران برای سرمایه‌گذاری در عرصه اشتغال و تولید بیشتر هموار شود.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده