تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۰۵
بازدید: ۳۸۶
کد خبر: ۲۸۳۹۰۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
افت بهای لیتیوم در بازار جهانی در پی ثبت رکورد قیمتی در اواسط نوامبر ۲۰۲۲

سرنوشت نامعلوم بهای لیتیوم

سرنوشت نامعلوم بهای لیتیوم
‌می‌متالز - بهای لیتیوم در سال میلادی جاری رشد روزافزونی را تجربه کرد. در اواسط نوامبر نیز سقف تاریخی قیمت این عنصر شکسته شد، سپس از سرعت رشد آن کم شده و در مسیر کاهشی قرار گرفت. خوش‌بینی نسبت به افزایش عرضه در سال آینده از عوامل کاهش قیمت این فلز بوده است. به عقیده برخی کارشناسان، طی سال ۲۰۲۳ معادن جدید لیتیوم به بهره‌برداری خواهد رسید که از التهاب این بازار می‌کاهد. البته برخی تحلیل‌گران نیز معتقدند حتی اگر عرضه افزایش پیدا کند، به د‌لیل افزایش روزافزون تقاضا همچنان قیمت‌ها بالا خواهد ماند.

نیش‌ترمز رشد بهای لیتیوم

به گزارش می‌متالز، بهای لیتیوم کربنات در چین پس از رسیدن به سقف تاریخی در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز گذشته قیمت هر تن لیتیوم کربنات در چین به سطح قیمتی ۵۷۱ هزار و ۵۰۰ یوآن (بیش از ۸۲ هزار دلار) به ازای هر تن رسید. باوجود اینکه این فلز نقره‌ای همچنان از محبوبیت بالایی برخوردار است، اما افزایش احتمال رشد عرضه در سال ۲۰۲۳ از التهاب این بازار کمی کاسته است. شرکت بی‌وای‌دی، بزرگ‌ترین تولید‌کننده خودرو‌های برقی در چین، اعلام کرد که سال آینده احتمال وقوع مازاد عرضه در این بازار وجود دارد. استلا لی، معاون اجرایی این شرکت، هفته گذشته در مصاحبه‌ای با بلومبرگ گفت در حال حاضر قیمت لیتیوم بسیار بالاتر از ارزش واقعی آن است و با ورود معادن جدید به بازار در سال آینده انتظار می‌رود قیمت‌ها کاهش پیدا کند.

از طرفی مقامات چینی قصد دارند یارانه‌های انرژی جدید را برای تولید‌کنندگان فلزات باتری لغو کنند؛ این تصمیم به‌طور قابل توجهی تقاضا برای مواد کلیدی را کاهش می‌دهد. همچنین خبر‌ها حاکی از آن است که دولت‌های محلی در چین قصد دارند تا پایان سال یارانه‌های نقدی و معافیت‌های مالیاتی را برای شهروندانی که قصد برنامه خرید خودرو‌های برقی دارند، قطع کنند. این یارانه‌ها با هدف رشد توسعه و کاهش آلودگی در شهر‌های مختلف چین وضع شده بودند. انتظار می‌رود در نتیجه این تصمیم فروش خودرو‌های الکتریکی در ماه ژانویه به میزان قابل توجهی کاهش یابد. کاهش تقاضا برای خرید این نوع خودرو‌ها نیز موجب کاهش تولید آن و کم شدن تقاضا برای فلزات باتری می‌شود.

همچنین آمار‌ها حاکی از آن است که فروش جهانی خودرو‌های برقی در سه ماه چهارم سال میلادی جاری با سرعت کمتری نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی رشد خواهد کرد، به خصوص در چین که گسترش همه‌گیری کرونا در ماه‌های گذشته موجب کاهش تقاضا در این کشور شد. افت تقاضا در این کشور سبب شد افت عرضه در چین طی ماه‌های گذشته توجه بازار را به خود جلب نکند. به گزارش رویترز، شرکت جیانگسی یونگساینگ طی ماه گذشته به‌دلیل مسائل زیست محیطی، تولید لیتیوم کربنات خود را متوقف کرده است. از طرفی شرکت صنعتی جیانگشی لینگنگ لیتیوم نیز به دلیل اختلال در زیرساخت‌های محلی، تولید خود را به‌طور موقت متوقف کرده است. این شرکت‌ها اعلام کردند که در این مدت تعمیر و نگهداری را انجام داده تا پس از ازسرگیری عملیات، تولید کامل را تضمین کنند. لینگنگ تخمین زده است که توقف تولید این شرکت تولید را حدود ۲۰ تن در روز کاهش می‌دهد. اهداف کربن‌زدایی و موج تازه برای خرید خودرو‌های الکتریکی سبب شده است تا بهای لیتیوم نسبت به سال گذشته بیش از ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته باشد. چراکه عرضه‌ها، برای انفجار تقاضای بی‌سابقه کافی نبودند.

چرا افزایش قیمت مقطعی نیست؟

انفجار قیمت لیتیوم در یک سال گذشته جزو اتفاقات قابل توجه در بازار کامودیتی‌ها بوده است. درحالی‌که برخی از تحلیل‌گران معتقدند که قیمت‌ها بیش از اندازه بالا است و در سال آینده با مازاد عرضه مواجه می‌شویم در نقطه مقابل نظرات متفاوتی وجود دارد. برخی فعالان این بازار اعتقاد دارند قیمت این عنصر بیش از این هم افزایش خواهد یافت. بخشی از این افزایش قیمت به‌دلیل امضای توافق تغییرات آب و هوا که به نام اقدامات برای کاهش تورم (ای‌آرای) نیز شناخته می‌شد توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده است. بخش کلیدی این قانون بر تقویت تولید و فرآوری فلزات حیاتی باتری مانند لیتیوم در داخل ایالات‌متحده و با کشور‌هایی که قرارداد‌های تجارت آزاد با واشنگتن دارند، متمرکز است.

اریک نورس، رئیس شرکت البرمارل، بزرگ‌ترین تولیدکننده فلز لیتیوم در جهان معتقد است که تقاضا برای لیتیوم اکنون در حال منطقه‌ای شدن است و رقابت منطقه‌ای برای آن روز‌به‌روز درحال افزایش است. نوریس در مصاحبه‌ای نیز اعلام کرد که قیمت‌ها همچنان بالا خواهند ماند، چرا که همه به لیتیوم نیاز دارند. در واقع یکی از دلایل نیاز روزافزون به لیتیوم استفاده از این عنصر در صنعت خودرو‌ی الکترونیک است. به گفته کارشناسان هیچ جایگزینی برای لیتیوم در ساخت باتری وسایل نقلیه الکترونیکی وجود ندارد؛ بنابراین حتی اگر منابع جدید استخراج لیتیوم نیز به بهره‌برداری برسند، تا زمانی که تولید خودرو‌های برقی رشدی روز‌افزون داشته باشد، تقاضا برای این فلز نیز بالا خواهد ماند. به گزارش بلومبرگ تاکنون بیش از ۱۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در تولید مواد خام باتری و خودرو‌های برقی در کمتر از ۳ ماه از زمانی که جو بایدن قانون ای‌آرای را در اواسط اوت امضا کرد انجام شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده