تاریخ: ۲۰ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۱
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۲۸۳۹۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفتگوی یک فعال فولادی مطرح شد؛

قیمت‌های صادراتی فولاد ایران در روند نزولی قرار گرفتند

‌می‌متالز - یک کارشناس فولادی گفت: محصولات فولادی باید ابتدا در بورس کالا عرضه شوند و در صورتی که تقاضایی برای آن وجود نداشت، باید همان کالا را صادر کرد.

به گزارش می‌متالز، نادر سلیمانی درباره آخرین وضعیت صادرات محصولات فولادی بیان کرد: در چند سال گذشته اجازه صادرات فقط برای تولیدکنندگان فولادی صادر می‌شد، اما با مصوبه جدید، تجار نیز مجوز صادرات را گرفته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه در صورتی که سازگار مناسبی در حوزه صادرات فولاد درنظر گرفته نشود، نمی‌توان به بهبود وضعیت امیدوار شد. گفت: این مصوبه نه تنها کمکی به صادرات نمی‌کند بلکه هر کسی بدون تأیید صلاحیت، می‌تواند کالای خود را صادر کند.

سلیمانی با بیان اینکه با مصوبه جدید، هر کالای بی‌کیفیتی در بازار جهانی به عنوان کالای ایرانی صادر و ثبت می‌شود، تاکید کرد: در شرایطی فعلی، در صادرات محصولات فولادی باید به موضوع زمان توجه داشته باشیم و بدانیم که اکنون قیمت‌های جهانی محصولات فولادی در کف قرار دارند و فرصت خوبی برای صادرات است. از سوی دیگر، افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت‌های داخلی شد و به دنبال آن، قیمت‌های صادراتی در روند نزولی قرار گرفت.

این کارشناس صنعت فولاد اظهار کرد: محصولات فولادی باید ابتدا در بورس کالا عرضه شوند و در صورتی که تقاضایی برای آن وجود نداشت، باید همان کالا را صادر کرد در حالی که مجوز صادرات برای تاجران، می‌تواند به صورت طبیعی رانت ایجاد کند.

به گفته وی، در صورتی که تجار کالا را از بورس کالا خریداری کنند، مبدا و مقصد صادرات کاملا مشخص خواهد بود. در غیر این صورت، در آینده بازار جهانی صادرات ایران به خصوص در حوزه فولاد دچار مشکل خواهد شد. بر همین اساس اعتماد مصرف‌کننده خارجی نسبت به محصولات ایرانی از بین می‌رود.

سلیمانی معتقد است: در صورتی که ساز و کار مناسبی در راستای صادرات محصولات فولادی انجام شود، می‌توان به راحتی اعتماد مصرف‌کنندگان را در بازار جهانی به دست آورد.

منبع: فولادبان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده