تاریخ: ۱۶ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۳
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۸۴۲۱۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شکاف در بازار جهانی مس به دنبال تحریم فلزات روسیه

‌می‌متالز - بورس فلزات لندن «LME» اعلام کرد که در حال حاضر به عرضه و تحویل فلزات صنعتی روسیه به ویژه مس طبق قرارداد با دیگر شرکت‌ها ادامه می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، این تصمیم با علم به اینکه امکان صدور حواله خرید برای مازاد حجم فلزات روسیه طبق موعد در شبکه بازار فیزیکی بورس فلزات لندن وجود دارد، گرفته شد.

این اقدام خطر آن را دارد که قیمت بورس فلزات لندن کارایی خود به عنوان یک مبنای جهانی را از دست دهد و باعث ایجاد تخفیفی بین بازار سفته‌بازان و بازار فیزیکی می‌شود.

عدم وجود مکانیزم رسمی و دولتی برای تحریم علیه مس، آلومینیوم و نیکل روسیه به این بستگی خواهد داشت که چه تعداد از شرکت‌ها تصمیم به عدم عقد قرارداد برای خرید فلزات از روسیه برای سال ۲۰۲۳ بگیرند.

تعدادی از شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند که به صورت خودجوش خرید فلز از روسیه را تحریم کنند و تعدادی دیگر از این کار صرف نظر می‌کنند. در واقع این گزارش بورس فلزات لندن در مورد قابلیت پذیرش فلز روسیه نشان می‌دهد که در حال حاضر در صنعت جهانی فلزات تا چه حدی شکاف وجود دارد. وجود این شکاف‌های شدید، چاره‌ای جز استفاده از رویکرد نظاره‌گری و انتظار برای رویداد‌های آتی در بازار را باقی نمی‌گذارد.

وجود دودستگی درباره تحریم یا عدم تحریم فلزات روسیه در بازار

در همین رابطه،  بورس فلزات لندن ۴۲ پاسخ مکتوب به گزارش خود از جمله ۱۱ پاسخ از طرف معامله‌گران و بانک‌ها و ۱۱ پاسخ از سوی تولیدکنندگان دریافت کرد. بسیاری پاسخ خود را به سال آینده پس از اعلام نظر مشتریان به تعویق انداختند. انجمن‌های صنعتی نیز دیدگاه‌های خود را در همین رابطه اعلام کردند. این اتفاق به معنی ارائه و جمع‌آوری بازخورد‌ها از بخش گسترده‌ای از زنجیره تامین است.

دیدگاه‌ها در این خصوص را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد. حدود ۲۲ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که نباید اقدامی جهت تحریم فلزات روسیه انجام داد. همچنین ۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان خواستار تحریم فوری فلزات روسیه شدند؛ بنابراین دو مرزبندی در رابطه با فلزات روسیه پیش روی بورس فلزات لندن است که مورد اول بیش از حد پیچیده تلقی می‌شود و مورد دوم که تحریم فلزات روسیه است، هیچ‌گونه حق انتخابی را برای بورس فلزات لندن باقی نمی‌گذارد.

پاسخ‌دهندگان در آمریکای شمالی، تمایل به اعمال تحریم فلزات روسیه توسط بورس فلزت لندن را داشتند و در عین حال پاسخ‌دهندگان در آسیا خواستار ادامه وضع موجود بودند. بورس فلزات لندن اعلام کرد که بین پاسخ‌دهندگان در اروپا در رابطه با اعمال تحریم یا عدم انجام این کار اختلاف نظر دارند.

هر دو طرف دیدگاه در مورد همه چیز، از جمله اینکه تا چه میزان تحریم توسط خود شرکت‌های خریدار صورت خواهد گرفت، اختلاف نظر دارند.

بورس فلزات لندن خاطرنشان کرد که وجود اختلاف در ارائه دیدگاه‌ها به وضوح قابل لمس است و پاسخ‌دهند‌گان از هر دو طیف، شواهدی را برای دلایل گفته‌های خود ارائه دادند.

آن دسته که خواستار تحریم فلزات روسیه هستند، مدعی‌اند که بانک‌ها از تامین مالی فلزات روسیه سر باز می‌زنند که این امر آسیب بیشتری به نقدینگی بورس فلزات لندن نسبت به اعمال تحریم‌ها وارد می‌کند. آن دسته دیگر که تمایل به ادامه وضع موجود دارند، معتقدند که هنوز برخی از بانک‌ها به تامین نقدینگی برای فلزات روسیه اقدام خواهند کرد.

گروه اول معتقد است که تحریم فلزات روسیه می‌تواند به طور قابل توجهی به جریان نقدینگی تبادلات تجاری آسیب وارد کند. گروه دوم بر این باور است که ادامه روند موجود (عدم اعمال تحریم) به مراتب اثرات سوء کمتری دارد.

بورس فلزات لندن افزود که هنوز دیدگاه رسمی و جامعی در مورد اینکه تا چه حدی تحریم یا عدم تحریم روسیه در روند بازار تاثیرگذار است، از سوی منبع معتبری ارائه نشده است.

شکاف در بازار جهانی مس به دنبال تحریم فلزات روسیه

مستثنی بودن فلز نیکل از تحریم‌ها

جالب اینجا است که تنها نقطه توافق این دو گروه این بود که بورس فلزات لندن نباید تحت هیچ شرایطی نیکل شرکت نورنیکل روسیه را تحریم کند.

شرکت نورنیکل، یکی از تولیدکنندگان بزرگ نیکل تصفیه شده با خلوص ۹۹.۸ درصد یا بیشتر است که امکان عرضه و تحویل در بورس فلزات لندن را دارا است. به گفته یکی از پاسخ‌دهندگان، پس از وقوع بحران نیکل در ماه مارس سال جاری و کاهش نقدینگی ناشی از آن در بازار فلزات، تحریم فلز روسیه می‌تواند موجودیت قرارداد‌های بورس فلزات لندن با شرکت‌های فلز روسیه را به مخاطره بیندازد.

وضعیت در بازار مس کم و بیش متفاوت‌ است. فلزات شرکت‌های روسیه در پایان ماه اکتبر ۲۰۲۲، حدود ۵۸ درصد از موجودی انبار قابل عرضه بورس فلزات لندن را به خود اختصاص می‌دهند که نسبت به موجودی انبار فلزات دیگر کشور‌ها بیشتر ارزیابی می‌شود، اما واضح است که برتری نسبی موجودی انبار فلزات روسیه تا مدت طولانی باقی نخواهد ماند.

یکی از این دلایل این است که فلز مس به محض ورود به انبار‌های بورس فلزات لندن تحویل مشتریان خواهد شد. حجم ذخایر مس بورس فلزات لندن از ۱۴۵ هزار و ۷۵۰ تن به ۸۹ هزار و ۹۷۵ تن طی چهار هفته گذشته کاهش یافت. به علاوه عرضه فلزات در بازار چین با محدودیت مواجه شد.

بندر‌های روتردام و هامبورگ از مقاصد تجاری بسیار فعال در سال ۲۰۲۲ هستند که محموله‌های فلزات شرکت نورنیکل از مبدا بندر دودینکا در قطب شمال به این بنادر سرازیر می‌شود. با در نظر گرفتن این موضوع و حجم عظیم واردات طی روز‌های گذشته، انبار‌های مس در بندر روتردام هلند در آغاز سال ۲۰۲۲ تنها یک هزار و ۶۵۰ تن افزایش یافته است.

الگو‌های برگرفته از موجودی انبار بورس فلزات لندن نشان می‌دهد که هنوز خریدارانی مانند چین مشتاق خرید مس از روسیه هستند.

می‌توان عنوان کرد که معضل اصلی برای بورس فلزات لندن آلومینیوم است. دلیل این موضوع این است که آلومینیوم بازار بسیار گسترده‌تری دارد. همچنین شرکت Rusal روسیه بازیگر بزرگی در این حوزه با تولید سالانه حدود چهار میلیون تن آلومینیوم است.

روند عرضه آلومینیوم به منظور مطابقت با تحولات بازار به کندی پیش می‌رود و این اتفاق ممکن است منجر به انباشت حجم زیادی از آلومینیوم در انبار ذخایر کالا‌ها شود.

این فرایند در حال حاضر با صدور حواله خرید برای بیش از ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم که بخشی از آن متعلق به شرکت‌های فلزی روسیه است، در انبار‌های بورس فلزات لندن در ماه اکتبر ۲۰۲۲ آغاز شد.

وجود اختلال در روند عرضه می‌تواند منجر به ایجاد رکود در اروپا از جمله روسیه و کاهش رشد فرایند تولید در ایالات متحده آمریکا شود.

با توجه به اینکه چین بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان است و می‌تواند از روند مازاد تولید آسیب ببیند، بنابراین این کشور به عنوان یک خریدار منفعل عمل نمی‌کند.

چگونگی تعیین پریمیوم در بازار

ذخایر مازاد آلومینیوم در گذشته باعث ایجاد مشکلاتی برای بورس فلزات لندن شد که در اوایل دهه ۲۰۱۰ به شکل صف‌های طولانی برای بارگیری از این انبار‌ها نمود پیدا کرد. این اتفاق موجب ایجاد اختلاف قیمت در بورس فلزات لندن با قیمت در بازار فیریکی شد.

در واقع این اختلاف قیمت الگویی را نشان می‌دهد که اگر مبنای قیمت آلومینیوم بورس فلزات لندن به نفع روسیه تعیین شود، روند موجود در آینده چگونه خواهد بود. با این حال، بازار برای مقابله با تجربه یک شکست دیگر در تعیین قیمت آلومینیوم نسبت به یک دهه گذشته آماده‌تر است.

با این حال پریمیوم‌ها در بازار فیزیکی می‌توانند برای انجام معاملات و پوشش ریسک‌های مبادلاتی در بورس فلزات لندن و بورس کالای شیکاگو در ایالات متحده آمریکا تعیین شوند. در همین راستا معاملات انجام شده در ایالت‌های غرب میانه آمریکا در بورس کالای شیکاگو، با خرید و فروش دو میلیون تن آلومینیوم در سال ۲۰۱۷ یک رکورد را به ثبت رساند.

بورس فلزات لندن بر این دیدگاه تاکید می‌ورزد که بازار ساختار قیمت مبنای کمتر و پریمیوم را نسبت به ساختار قیمت مبنای بالاتر و ارائه تخفیف ترجیح می‌دهد.

البته این اتفاق به این موضوع بستگی دارد که چه مقدار آلومینیوم روسیه وارد انبار‌های بورس فلزات لندن می‌شود و تا چه مدت زمانی در این انبار‌ها باقی خواهد ماند. به نقل از یکی از پاسخ‌دهندگان شرایط برای تکیه بر آخرین راه چاره در بازار، به شرایط عدم وجود آخرین راهکار در بازار تبدیل شده است.

موضوع اصلی این است که زنجیره تامین جهانی تا چه حد به پذیرش فلزات روسیه در بازار ادامه خواهد داد،  اما آنچه که واضح است، اینکه هنوز هیچ اجماعی بر سر این مساله وجود ندارد.

بورس فلزات لندن وعده داده است که از ژانویه ۲۰۲۳ گزارشی ماهانه در مورد حجم فلزات روسیه در شبکه انبار ذخیره‌سازی خود منتشر خواهد کرد.

به‌کارگیری مکانیزم شفافیت جدید ممکن است دو دیدگاه مخالفان و موافقان تحریم را تحت تاثیر قرار ندهد،  اما حداقل معیار و ابزار مهمی برای چگونگی تغییر قیمت فلزات به ویژه قیمت آلومینیوم در سال آینده خواهد بود.

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده