تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۳:۱۹
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۲۶۳۵۲۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

قیمت ۱۵ هزار دلاری فلز سرخ

‌می‌متالز - بازار جهانی مس در سال‌های آینده به علت افزایش تقاضای ناشی از انتقال انرژی و ناتوانی بخش عرضه در همراهی با تحولات دچار آشفتگی و افزایش شدید قیمت خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، تارنمای «Business news» نوشت، «نیک اسنودون» استراتژیست فلزات گلدمن ساکس هشدار داد، ممکن است پیش بینی رسیدن قیمت هر تن مس به ۱۵۰۰۰ دلار محافظه کارانه باشد، اما قابل پذیرش و محتمل است.

درحالی که شوک‌های طرف عرضه ناشی از گرم شدن کره زمین و قرنطینه‌ها در حال افزایش است، تقاضا نیز همگام با رشد زیرساخت‌های انرژی تجدیدپذیر و برق به شدت بیشتر می‌شود.

اسنودون به بلومبرگ گفت که نتیجه این دو عامل می‌تواند به افزایش قیمت مس و رسیدن آن به رکوردی تازه منجر شود.

قیمت فلزات اساسی در واکنش به درگیری در اوکراین، با جهش ۱۰ درصدی به بالاترین سطح تاریخ، به طور چشمگیری افزایش یافت. قیمت مس در ماه ژوئن به بیش از ۱۰۰۰ دلار در هر تن افزایش یافت، زیرا چین نشانه‌هایی از کاهش محدودیت‌های کرونا (COVID-۱۹) را نشان داد و خوش بینی در مورد افزایش تولید جهانی کالا را تقویت کرد.

در مقابل، اما کاهش تولید در شیلی و درگیری‌ها با بومیان نزدیک به معادن مس در پرو، مشکلات عرضه را در این دو کشور تولیدکننده بزرگ مس جهان تشدید کرده است. در شیلی، تولیدکنندگان به دلیل خشکسالی در مناطق آنتوفاگاستا و آتاکاما مجبور به استفاده از آب دریا و کارخانه‌های نمک زدایی شده اند.

همین مسائل موجب شدند تا در انبار‌ها ذخایر فلز سرخ بسیار کم شود.

در همین حال، پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای مس به دلیل انتقال سبز و افزایش نیاز فناوری‌ها افزایش یابد. مس به دلیل ویژگی رسانایی بالا در پنل‌های خورشیدی، ماشین‌های الکتریکی، مزارع بادی و شبکه‌های برق استفاده می‌شود.

«ریستاد انرژی» پیش بینی می‌کند که پذیرش بیشتر خودرو‌های الکتریکی (EVs) در کشور‌هایی مانند چین و هند شاهد افزایش ۱۶ درصدی تقاضا برای مس تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود. در اینصورت پیش بینی می‌شود تا کمتر از یک دهه مصرف بازار جهانی به ۲۵.۵ میلیون تن برسد.

اسنودن اعتقاد دارد در سال‌های آینده راه اندازی پروژه‌هایی مانند Udokan، Quellaveco و Timok شاید بتواند تا حدودی کمبود تولید مس را جبران کنند، اما تحولی جزئی ممکن است برای کاهش قیمت‌ها کافی نباشد.

منبع: تحریریه

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده