تاریخ: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۱۳
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۶۳۴۷۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم سرمایه‌گذاری در معادن سیستان و بلوچستان

‌می‌متالز - معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بر ضرورت توسعه سرمایه‌گذاری در بخش معادن و به طور خاص صنایع معدنی این استان تاکید کرد.

به گزارش می‌متالز، محمودرضا رحمتیان بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در بخش معدن و به طور خاص صنایع معدنی بوده است و می‌تواند توجه سرمایه‌گذاران بزرگ و متخصص را به این استان جلب کند؛ چراکه حوزه معدن و صنایع وابسته، نقشی ارزشمند و مهم در توسعه اقتصادی و فرایند صنعتی شدن هر منطقه‌ای دارد.

وی افزود: حوزه مکران می‌تواند نقش مثبتی در اقتصاد استان و کشور داشته باشد؛ چراکه پیشینه این نقش‌آفرینی، استان سیستان و بلوچستان است که هم از لحاظ سرزمینی منطقه کمتر توسعه یافته و با تراکم جمعیتی اندک و در عین حال مشکلات توسعه‌ای، اشتغال و درآمد نیز دارد. این منطقه به سبب محدودیت منابع آب و خاک سرزمینی و حاصل‌خیزی، امکانات مناسبی برای استقرار جمعیت ندارد.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان عنوان کرد: اشتغال، از مشکلات اساسی مردم استان سیستان و بلوچستان است. برای اینکه این کمبود جمعیتی و اقتصادی برطرف شود، می‌طلبد تا در سواحل مکران زیرساخت‌های مناسب اقتصادی بنا شود تا مشکلات این منطقه به مرور زمان برطرف گردد. از این رو، مسوولان استانی و کشوری طی چند سال اخیر، به این مسئله توجه ویژه‌ای داشته‌اند.

رحمتیان در ادامه اضافه کرد: در سنوات گذشته، بحث پی‌جویی و اکتشاف معادن محدود و دانش فنی نیز بسیار اندک بود که در استخراج عمده مواد معدنی استان موفقیت چندانی حاصل نمی‌شد. بسیاری از ظرفیت‌های معدنی این استان ناشناخته و نیاز بود تا با بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها، زمینه ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی در منطقه نیز فراهم شود.

وی تصریح کرد: بخش معدن و صنایع معدنی به ویژه صنعت مس، ازجمله صنایعی است که می‌تواند در زمان کم‌رونقی بازار نفت، نقش‌آفرین باشد و بخشی از ارز مورد نیاز کشور را تامین کند. در این میان، تکمیل زنجیره ارزش مواد معدنی از جمله اقدامات مهمی است که نه تنها مورد تاکید دولت در سنوات گذشته بوده است بلکه صنایع معدنی و از جمله تولیدکنندگان بزرگ مس نیز به این سمت حرکت کرده‌اند. به طوری که مجری طرح‌هایی شدند که می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی و رونق تولید داخلی، زمینه‌ساز ارزآوری برای کشور را فراهم کند.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان اذعان کرد: تکمیل زنجیره‌های ارزش در بخش معدن، از جمله راهکار‌های مهمی است که می‌تواند منجر به جهش تولید و رونق تولید هرچه بیشتر صنایع معدنی در کشور شود. با توجه به وضعیت کنونی فروش نفت در بازار‌های جهانی و ضرورت تامین ارز مورد نیاز کشور، بخش معدن و صنایع معدنی می‌تواند نقش مهمی را در حوزه تولید داشته باشد. به این شکل که با افزایش استخراج و تولید مواد معدنی به ویژه مس، می‌توان زمینه صادرات مواد معدنی را به منظور تامین ارز کشور افزایش داد.

بر اساس گزارشی از انجمن مس ایران، رحمتیان در پایان یادآور شد: بخش معدن و صنایع معدنی نزدیک به ۲۰ درصد صادرات غیر نفتی کشور را به خود اختصاص داده و خوشبختانه در این خصوص، عملکرد مناسبی نیز داشته است. نکته حائز اهمیت اینکه محصولات معدنی و صنایع معدنی صادراتی ایران در عمده کشور‌های جهان معامله می‌شود و ریسک آن برای صادرات خیلی کمتر است.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده