تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۱
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۶۳۳۴۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
شهاب دهواری:

وجود ۳۵۰ معدن دارای پروانه در سیستان و بلوچستان/ تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی در استان ضرورت دارد

‌می‌متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت بیش از ۳۵۰ معدن دارای پروانه بهره برداری یا مجوز برداشت در این استان وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، «شهاب دهواری» افزود: از این تعداد بیش از ۳۰ درصد کانی‌های فلزی،۱۸ درصد عناصر غیر فلزی،۲۱ درصد مصالح ساختمانی و ۳۲ درصد مواد معدنی، سنگ‌های تزئینی و نما را شامل می‌شود.

وی اظهارداشت: اتفاقی که می‌تواند به اقتصاد استان و کشور کند اینکه تکمیل زنجیره فرآوری مواد معدنی بویژه مواد معدنی مانند مس و طلا که در حال حاضر فعالیت این معادن آغاز شده به سر انجام برسد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سیستان و بلوچستان گفت: اگر فرآوری مواد معدنی مانند مس و طلا در سطح استان انجام شود کمک بسیار بزرگی به ایجاد اشتغال در منطقه خواهد کرد.

وی افزود: از دیگر اتفاقاتی که می‌تواند کمک بزرگ اقتصادی به استان سیستان و بلوچستان کند تکمیل چرخه تولید و فرآوری منیزیت است.

دهواری بیان داشت: متاسفانه این ماده معدنی که بصورت غنی در استان وجود دارد چرخه فرآوری آن هنوز تکمیل نشده است.

وی ادامه داد: تولید فروآلیاژ‌ها از دیگر فعالیت‌های معدنی که می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد استان، کشور وهمچنین به حفظ ارز در داخل کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر فرو آلیاژ‌ها به داخل وارد و ارز قابل توجهی نیز به سبب واردات آن از کشور خارج می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: بندر چابهار به عنوان مهمترین بندر ترانزیت و ترانشیپ کالا پیشانی توسعه سواحل مکران نام گرفته است.

دهواری اظهارداشت: در حال حاضر این بندر جزء ۱۰ بندر مهم دنیا محسوب می‌شود و منطقه آزاد چابهار نیز با وجود چندین اسکله در بندرشهید بهشتی و شهید کلانتری و همچنین طرح توسعه بندر چابهار که در پنج مرحله که از سال ۱۳۸۸ آغاز شده می‌تواند به عنوان یکی از مهمترین بنادر کشور شناخته شود.

وی ادامه داد: دریا در دهه‌های گذشته به خصوص در سال‌های اخیر به عنوان نقطه تهدید و فرصت برای ایران محسوب می‌شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سیستان و بلوچستان گفت: در چهار دهه گذشته خلیج فارس کانون تحولات و درگیری‌های بسیار زیاد و کشور ایران با بیشترین سهم مرکز بسیاری از این تحولات بوده است.

وی افزود: حضور ایران در دریای عمان می‌تواند نقش جمهوری اسلامی را در خلیج فارس قدرت مندانه‌تر و موثرتر کند.

دهواری بیان داشت: بدون شک از ضرورت توسعه در هر منطقه‌ای توسعه زیر ساخت‌های ارتباطی، شریانی و ایجاد امکان حمل و نقل و ترانزیت آسان افراد و کالاست.

وی ادامه داد: همچنین توجه به لزوم استقرار و اسکان در منطقه، تهیه زیر ساخت‌های سکونتی، ایجاد شرایط و سکونتگاه‌های مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی در منطقه، ایجاد سکونتگاه‌های زیستی امن و راحت در کنار ایجاد محور‌های ارتباطی زمینی، راه آهن، راه‌های هوایی، دریایی و همینطور احداث و تاسیس فرودگاه و بنادر مورد نیاز در منطقه مکران از ضروریات اولیه توسعه و ترقی این منطقه است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان سیستان و بلوچستان یادآورشد: در حال حاضر بخش زیادی از این زیرساخت‌ها در خود استان و سواحل مکران ایجاد نشده است.

منبع: رادیو اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده