تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۳۸
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۶۳۵۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گروه واگنر به حملات مرگبار علیه معدن‌کاران در مرز سودان - آفریقای مرکزی متهم شد

‌می‌متالز - براساس گزارش‌ها، نیرو‌های "مزدور" روسی به مجموعه‌ای از حملات خونین علیه معدن‌کاران مستقل در مناطق مرزی پر هرج‌ومرج میان سودان و جمهوری آفریقای مرکزی و غارت تجارت طلای این منطقه متهم شده‌اند.

به گزارش می‌متالز به نقل از وب‌سایت روزنامه گاردین، گفته می‌شود که ده‌ها معدن‌کار در دست‌کم سه حمله گسترده در سال میلادی جاری جان باخته‌اند، حملاتی که به مزدوران گروه واگنر ارتباط داده شده‌اند.

گروه واگنر یک گروه نظامی خصوصی است که مقامات غربی آن را به «کرملین» نسبت می‌دهند. همچنین برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که شش حمله دیگر در دیگر نقاط جمهوری آفریقای مرکزی صورت گرفته است.

شاهدانی که در سودان با روزنامه گاردین گفتگو کردند از «قتل‌عام» به دست سربازان گروه واگنر خبر دادند که به قرارگاه‌های معدن‌کاران مهاجر حمله کردند.

شاهدان گفتند، این جنگجویان با اسلحه‌های خودکار به همه شلیک، تجهیزات معدن‌کاری را نابود، ساختمان‌ها را تخریب و موتورسیکلت‌ها را به سرقت بردند. یکی از شاهدان از یک گور دسته‌جمعی با ۲۰ قربانی خبر داد و دیگران از صد‌ها کشته یا مجروح سخن گفتند.

این گزارش‌ها به تایید گروه‌های محلی جامعه مدنی و مقامات بین‌المللی رسیده و سرویس‌های امنیتی اروپای غربی که بر عملیات‌های واگنر نظارت دارند، این گزارش‌ها را «معتبر» می‌دانند.

سه مورد از بزرگترین حملات علیه این معدن‌کاران در ۱۳ مارس، ۱۵ آوریل و ۲۴ مه صورت گرفت. اکثر قربانیان این حملات معدن‌کاران مهاجری بودند که از سودان و چاد به آنجا آمده بودند، با این حال، برخی از بومیان این منطقه هم قربانی حملات شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده