تاریخ: ۰۱ تير ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۰
بازدید: ۲۸۳
کد خبر: ۲۶۳۵۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تهدید آثار باستانی افغانستان با معدنکاری چینی‌ها + تصاویر

‌می‌متالز - آثار باستانی مربوط به دوران بودایی در افغانستان از همه سو در خطر بوده، اما اینک معدنکاری شرکت‌های چینی نیز بر این خطر افزوده است.

به گزارش می‌متالز، یک شهر باستانی بودایی که از قله‌های عظیم نزدیک کابل حکاکی شده و بیرون آمده است، در خطر ناپدید شدن برای همیشه قرار دارد چرا که توسط یک کنسرسیوم چینی که یکی از بزرگترین ذخایر مس جهان را بهره برداری می‌کند، بلعیده شده است.

معدن «مس عینک» در ولسوالی محمد آغه ولایت لوگر که در محل تلاقی فرهنگ‌های هلنیستی و هندی قرار دارد – که گمان می‌رود بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قدمت داشته باشد – زمانی شهری وسیع بود که حول استخراج و تجارت مس سازماندهی شده بود.

باستان شناسان صومعه‌های بودایی، قلعه ها، ساختمان‌های اداری و خانه‌ها را کشف کرده اند، در حالی که صد‌ها مجسمه، نقاشی دیواری، سرامیک، سکه و نسخه خطی نیز کشف شده است.

باستین واروتسیکوس، باستان شناس شرکت فرانسوی آیکونم، که در تلاش برای دیجیتالی کردن شهر و میراث آن است می‌گوید: علیرغم غارت در آغاز قرن، مس عینک یکی از زیباترین مکان‌های باستان شناسی در جهان است.

اما نیاز طالبان برای یافتن جریان‌های درآمدی جدید پس از توقف کمک‌های بین‌المللی، استخراج این پروژه را به یک اولویت تبدیل کرده است و می‌تواند به کار‌های باستان‌شناسی بیشتر پایان دهد.

در سال ۲۰۰۷، شرکت بزرگ معدنی چینی قراردادی ۳ میلیارد دلاری برای استخراج سنگ معدن طی ۳۰ سال امضا کرد. پانزده سال بعد، معدن هنوز وجود ندارد؛ چرا که ناامنی و اختلاف نظر بین پکن و کابل بر سر شرایط مالی قرارداد باعث تاخیر در بهره‌برداری آن شده است.

با این حال، این پروژه بار دیگر برای هر دو طرف در اولویت است و گفتگو‌ها در مورد چگونگی ادامه آن ادامه دارد. در صورت عدم برنامه‌ریزی صحیح، شاهد نابودی یکی دیگر از سرمایه‌های باستانی افغانستان خواهیم بود.

تهدید آثار باستانی افغانستان با معدنکاری چینی‌ها + تصاویر

تهدید آثار باستانی افغانستان با معدنکاری چینی‌ها + تصاویر

تهدید آثار باستانی افغانستان با معدنکاری چینی‌ها + تصاویر

منبع: شفقنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده