تاریخ: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۷
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۶۳۳۴۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

آسیب‌های معدن روستای «کذلک» رفع می‌شود

‌می‌متالز - یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها و دغدغه‌های مردم در شهرستان آبیک بدون شک معادن و مشکلات زیست محیطی ناشی از فعالیت این معادن است.

به گزارش می‌متالز، شهرستان آبیک از لحاظ تعداد معادن مستقر، از مناطق منحصربه‌فرد استان قزوین است و تعداد زیادی از معادن استان قزوین در منطقه مستقر هستند.

وجود این معادن در سال‌های اخیر در کنار اینکه برای استان ظرفیت‌های مهم صنعتی خلق کرده است بنا به دلایل متعددی باعث ایجاد نارضایتی در بین مردم شهرستان شده و اعتراضات به این معادن هر روز شکل و سیمای جدیدی به خود می‌گیرد.

افزایش آلایندگی، گردوخاک، نابودی منابع طبیعی، آلودگی صوتی و بسیاری از مشکلات دیگر از جمله تخریب راه‌های مواصلاتی شهرستان از جمله دغدغه‌های مردم در شهرستان آبیک است.

اما در روز‌های اخیر ماجرای معدن روستای کذلک این شهرستان شکل جدیدی به خود گرفته است. داستان اعتراض چندین ساله مردم این روستا و چالش بین مردم و معدن دار نیز به اوج رسیده است.

روستا کذلک از جمله روستا‌هایی است که در دل خود معدنی از جنس خاک سفید داشته و با گذشته سال‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد، اما در این میان گفته‌های اهالی روستا از این معدن بسیار بوده و بنا به گفته روستاییان داستان معدن کذلک خالی از مساله نبوده و سبب بروز مسائل متعددی شده است.

مشکل این معدن مرتبط با امروز نیست و در سال‌های اخیر مردم روستا با معدن دار مشکلات بسیار جدی داشته‌اند تا جایی که ۳۱ خرداد ۹۹ سعید احمدزاده دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی آبیک از طرح شکایت اهالی روستا بر علیه این معدن خبر داده و عنوان کرده بود: موضوع تصرف زمین‌های کشاورزی، تخریب زمین‌های مردم، راه‌های روستایی و مشکلات زیست محیطی و گرد و خاک مورد نظر مردم است که در حال بررسی صحت موضوع و اعمال ماده ۲۲ قانون معادن و راهکار‌های برون رفت از معضلات ایجاد شده آن ضمن رسیدگی به پرونده قضائی هستیم.

احمدزاده در همین گفتگو عنوان کرده بود: این معدن سابقاً پرونده‌های متعددی در دادسرا و دادگستری داشته که دو مورد از پرونده‌های اصلی، منتهی به صدور حکم محکومیت بهره بردار شده که اجرایی نیز شده است.


تصرف ۶۰ هکتار زمین توسط معدن‌دار


میلاد یعقوبی اظهار کرد: حدود ۲۵ سال پیش مجوز بهره‌برداری از ۲ هکتار زمین برای معدن خاک سفید روستا کذلک صادر شد، اما بعد از گذشت چندین سال این معدن به تصرف سایر اراضی پرداخت و با خرید زمین‌های اطراف مشغول گسترش زمین معدن شد.

دهیار روستا کذلک بیان کرد: البته در خصوص خرید زمین هم شبهاتی وجود دارد با این تفاسیر که در حال حاضر اراضی اهالی روستا ۸۰۰ متر است و این معدن‌دار با پرداخت هزینه‌های کم مدعی است که چندین هکتار زمین را خریداری کرده و حالا بجای ۲ هکتار ۶۰ هکتار زمین را دارا است.

وی افزود: از سوی دیگر طبق قوانین لازم است معدن از روستا ۵۰۰ متر و از چشمه ۲۰ متر فاصله داشته باشد، اما این معدن در ۵۰ متری روستا بوده و یکی از چشمه‌های روستا را نیز مسدود کرده است از طرف دیگر جاده اختصاصی نیز برای رفت و آمد ندارد.

این دهیار تصریح کرد: بار‌ها مسوولین، فرمانداران و نمایندگان مجلس برای بررسی امور به روستا آمده‌اند و بر این باور بودند که معدن دار دچار تخلف شده، اما پس از مدتی از پیگیری اجتناب کرده و کار را رها کردند.


معدن‌دار تاکنون مالیاتی پرداخت نکرده است


وی با بیان اینکه معدن‌دار تاکنون مشمول پرداخت مالیات و عوارضی نبوده است تأکید کرد: طبق اسناد و مالیات این معدن‌دار تاکنون حتی ۵۰۰ میلیون مالیات هم به دولت هم پرداخت نکرده و حتی مجوز تغییر کاربردی زمین هم دریافت نکرده است.

یعقوبی در پایان بیان کرد: اعتراضات مردم روستا در خصوص معدن به‌قدری بسیار است که طی سال گذشت با توجه به عدم ورود و پیگیری مسوولین خود اهالی روستا به مخالفت با معدن پرداختند که در این راستا برای اهالی نیز پرونده‌هایی تشکیل شد.


مجوز لازم برای معدن کذلک اخذ شده است


اکبر معینی معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص حواشی و مشکلات اراضی معدن خاک سفید اظهار کرد: تمام فعالیت‌های معدنی باید زیر نظر ناظر معدنی و نظارت‌های دوره‌ای سازمان انجام شود چنانچه در خصوص معدن کذلک پروانه بهره‌برداری و مجوز‌های لازم این معدن اخذ شده است و تاکنون شکایتی از هیچ ارگان و سازمانی در خصوص مشکلات اراضی و دیگر حواشی مذکور صورت نگرفته است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت قزوین بیان کرد: طی بررسی‌های انجام شده این معدن هیچ تخلف محدوده‌ای نداشته و کارشناس‌های مختلف این مسائل را پیش از این کنترل کرده‌اند.

معینی خاطرنشان کرد: این معدن از نظر قوانین معدنی هیچ تخلفی ندارد و همه استعلامات لازم در زمان ساخت معدن انجام شده است.

وی تعامل معدن‌دار با اهالی روستا را در راستا کاشت درخت دانست و تشریح کرد: این معدن در مناطق چهارگانه محیط‌زیست نیست، حقوق دولتی و جریمه معدن به‌طور کامل پرداخت شده و برای تردد نیز جاده اختصاصی احداث شده است.

وی با اشاره به اینکه اخیراً کارشناسی از این معدن بازدید کرده است، تصریح کرد: کارشناس‌ها از سوی سازمان به‌صورت دوره‌ای از معدن بازدید می‌کنند و هفته گذشته دو کارشناس برای بازدید در این معدن حاضر شده‌اند.


نمی‌توان فعالیت قانونی معدن را متوقف کرد


وی با بیان اینکه احتمال عدم نگاه کارشناسانه از جانب اهالی روستا در خصوص معدن کذلک وجود دارد، یادآور شد: نمی‌توان فعالیت معدنی که تکالیف قانونی خود را انجام داده را متوقف کرد و به مزایده گذاشت مگر اینکه قانون‌گذار تکلیف کند.

اما حامد فتوحی فرماندار آبیک با پذیرش برخی مشکلات این معدن، اصلاح آسیب‌ها را امری مهم می‌داند.

حامد فتوحی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه وضعیت معادن در شهرستان آبیک باعث بروز چالش‌های مهم زیست‌محیطی برای این مردم شده است، اظهار کرد: در ماه‌های اخیر به حوزه معادن ورود جدی داشته‌ایم و نباید زندگی مردم تحت تأثیر عواملی همچون معدن قرار بگیرد.


طرح ادعا علیه معادن باید در محاکم قضائی صورت بگیرد


وی تأکید کرد: معدن روستای کذلک نیز از جمله معادنی است که برای مردم مشکلاتی را ایجاد کرده که در چندین دوره بازرسی که شخص بنده نیز حضور داشتم تلاش شده است تا این مشکلات رفع شود.

فرماندار آبیک اضافه کرد: ترمیم و اصلاح راه دسترسی مردم و همچنین تلاش برای کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی از جمله اقداماتی بوده که در ماه‌های اخیر برای کاهش چالش‌های مردم و معدن دار انجام شده است.

وی با اشاره به طرح برخی موضوعات از جمله تصرف منابع طبیعی و املاک مردم توسط معدن دار ادامه داد: طرح برخی مسائل بدون نظر کارشناسی در فضای مجازی وجاهت ندارد و اگر اهالی روستا ادعا‌های این‌چنینی دارند باید در محاکم قضائی طرح ادعا کرده و ادعای خود را ثابت کنند.

فتوحی تصریح کرد: این معدن دارای مجوز قانونی است و اگر کسی ادعایی در رابطه با عملکرد آن دارد باید مراحل قانونی و قضائی آن را طی کند.

وی تأکید کرد: از نظر ما هیچ تصرف و اقدام غیرقانونی صورت نگرفته و نیاز است اهالی روستا در فضایی آرام به دنبال حل مشکلات خود باشند.

به نظر می‌رسد بحران زیست‌محیطی در آبیک و چالش بین مردم و معدن داران حساسیت‌های زیادی ایجاد کرده و نیاز است برای پیشگیری از چالش‌های بعدی شیوه گفتگو و اقناع در شهرستان آبیک جدی گرفته شود.

از سویی کاهش آسیب به محیط‌زیست توسط معادن بحث روز‌های اخیر شهرستان آبیک نیست و نیاز است مدیران فکر جدی برای رفع مشکلات زیست‌محیطی معادن در این شهرستان داشته باشند.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده