تاریخ: ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۳۵۸
کد خبر: ۲۴۹۳۲۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده قزوین:

معادن استان قزوین از خطوط قانونی عبور کرده‌اند/ معدن‌داران به تعهدات اجتماعی خود عمل نمی‌کنند

‌می‌متالز - فاطمه محمدبیگی با اشاره به اینکه معادن در استان قزوین طبق قانون عمل نمی‌کنند، گفت: متاسفانه دپوی غیر قانونی، عدم استفاده از باسکول و تناژ، عدم تعهد بر آسفالت راه‌ها از سوی معادن همه بر خلاف قانون است.

به گزارش می‌متالز، فاطمه محمدبیگی با اشاره به مشکلات معادن در استان قزوین اظهار کرد: متاسفانه گزارش‌های شورای معادن متناسب با حقوق اجتماعی مردم نیست بلکه عمده گزارش‌ها به نفع معادن تهیه می‌شود.

وی افزود: فشارها، رانت‌ها و ارتباطاتی که صاحبان معادن دارند موجب شده که گزارش‌گیری و به تبع آن نیز گزارش‌دهی شورای معادن موثر واقع نشود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس بیان کرد: پژوهش‌ها و آمار‌ها نشان می‌دهد که عمده معادن مسوولیت اجتماعی خود را نسبت به مردم انجام نمی‌دهند؛ چه بسا که ما می‌بینیم که تعهداتی که در قبال آسفالت راه‌ها دادند و یا قوانین تناژگیری و باسکول را رعایت نمی‌کنند و از طرفی فاصله‌ای که باید از روستا‌ها و محل سکونت مردم نیز داشته باشند را عمدتا در نظر نمی‌گیرند.

محمدبیگی تصریح کرد: محیط زیست شهرستان آبیک تنها مختص قزوین نیست بلکه یک دشت استراتژیک برای تامین غذا و آب و هوای پاک برای پایتخت و استان‌های همجوار محسوب می‌شود که محل تردد ۳۳ میلیون جمعیت است.

معادن، سلامت روستائیان را در معرض خطر قرار داده‌اند

وی ابراز کرد: در جلسه‌ای که در مجلس داشتم نیز مطرح کردم که اگر جلوی ریزگرد‌های آبیک و منجیل گرفته نشود به زودی چشم تهرانی‌ها از ریزگرد‌های قزوین کور خواهد شد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس اذعان کرد: متاسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد که شیوع برخی بیماری‌های وخیم و مزمن به دلیل مشکلات آلودگی‌های چندجانبه و چندوجهی ناشی از آب، هوا و خاک رو به افزایش است و همین موضوع مسوولیت ما را دو چندان می‌کند.

محمدبیگی عنوان کرد: انتظار داریم که طبق دستور دادستان که دلسوزانه و سخت‌گیرانه پیگیر موضوع هستند، در تهیه گزارش‌ها دقت شود تا گزارشات کامل‌تر و جامع‌تری از وضعیت معادن در استان برای رسیدگی به مسوولین ارائه شود.

وی ادامه داد: با بازدیدی که از معدن مجاور روستای کذلک در آبیک داشتیم نیز نزدیکی و احاطه معدن در این روستا به وضوح ملموس بود و هیچ حرفی برای گفتن ندارد که قانون نقض شده است لذا باید محدودیت‌ها ایجاد و حق مردم پرداخته شود.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس تصریح کرد: متاسفانه اکنون موضوع معادن تبدیل به یک مشکل اجتماعی شده است؛ چرا باید معدن‌دار از روستایی شکایت کند در حالی که خودش غیرقانونی عمل کرده و به حریم روستایی‌ها، سلامت، اشتغال و دام و طیور آن‌ها تعرض کرده است؟!

معاون به مسوولیت اجتماعی در قبال مردم عمل نمی‌کنند

محمدبیگی با بیان اینکه وجود معادن موجب عدم رشد دام و طیور خواهد بود، گفت: متاسفانه ما می‌بینیم که دپوی غیر قانونی، عدم استفاده از باسکول و تناژ، عدم تعهد آسفالتی که باید انجام شود همه بر خلاف قانون است، اما معدن‌داران به راحتی به فرمانداری مراجعه کرده و انتظار دارند که با وجود تمامی تخلفات، دادستان حرف آن‌ها را به کرسی نشانده و حق مردم را ضایع کند.

وی تصریح کرد: منکر حقوق معادن نیستیم، چون معادن جزو تولیدات ملی هستند و برای کشور ارزاوری دارند، اما در قبال سودی که می‌برند باید مسوولیت اجتماعی خود را انجام دهند.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک افزود: برای بررسی بیشتر این موضوع حتما باید از کارشناسان استفاده کرد، چون آبیک به عنوان پایتخت محیط زیست استان قزوین مطرح است.

محمدبیگی اذعان کرد: این موضوعات را حتما با استاندار و مسوولین سطح استان مطرح خواهم کرد و از حقوق مردم یک قدم هم کوتاه نخواهم آمد.

وی در پایان گفت: این موضوع فقط مختص معدن کذلک نیست بلکه سیمان آبیک، نیروگاه، معدن پیغمبر کوه و بقیه معادن نیز مطرح است که خواهشمندم کارگروه شورای معادن به طور منظم و ویژه گزارش‌گیری کرده و به فرمانداری منعکس کنند تا هرچه سریع‌تر تصمیمات لازم اخذ شود.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده