تاریخ: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۷۲۰
کد خبر: ۲۴۹۲۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تکاپوی جویندگان منگنز در روستای قزلجه‌کند قروه

‌می‌متالز - روستای قزلجه‌کند قروه به سبب داشتن معادن غنی، مدتی است مورد توجه جویندگان منگنز قرار گرفته و افرادی در پی این ماده معدنی به تخریب مراتع و حتی زمین‌های کشاورزی می‌پردازند.

به گزارش می‌متالز، در سال ۱۳۹۷ فردی متقاضی مجوز معدن درخواست اکتشاف سنگ منگنز در روستای قزلجه کند کرده بود که طی مراحل قانونی در خردادماه سال جاری با درخواست وی موافقت شد و در سه هکتار از اراضی ملی در محدوده موافقت شده با ۵۰۰ تن برداشت انجام می‌گیرد که برای مجوز بهره برداری معدن به مرحله تست تکنولوژی می‌رود و از طرفی به دلیل برودت هوا در آن منطقه چندماهی بیشتر فعالیت نکرد.

مدتی است اهالی روستای قزلجه کند و روستا‌های اطراف از محدوده معدن شناسایی شده به ارزش گرانبهای این سنگ منگنز پی برده و به صورت شبانه روزی مشغول برداشت غیرمجاز از آن هستند و با قیمت پایین به دلال‌های سودجو می‌فروشند.

مهم‌ترین کاربرد سنگ منگنز به علت داشتن خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاص، دلایل اقتصادی به عنوان یکی از فلزات راهبردی در صنایع فولاد وذوب آهن است و تقاضای جهانی برای منگنز مستقیماً به نیاز برای فولاد بستگی دارد. امروزه انواع مختلفی از فولاد‌ها تولید می‌شود که هر کدام به مقدار معینی از منگنز نیاز دارند.

حدود ۹۰ درصد از سنگ معدن منگنز استخراج شده از معادن برای مصارف متالوژیکی (تولید فرومنگنز - چدن - فولاد) کاربرد دارد و تنها در حدود ۱۰ درصد آن برای مصارف غیر متالوژیکی (دی‌اکسید طبیعی یا مصنوعی باتری‌ها - افزودنی‌های کود‌های گیاهی در کشاورزی - ساخت کود‌های شیمیایی) استفاده می‌شود.

سولفات منگنز در ریز مغذی کشاورزی، زمین‌های کشاورزی و تولید انواع کود کشاورزی کاربرد داشته و به مصرف می‌رسد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قروه گفت: شرکت معدنی فرکاوان سینادژ در اراضی ملی موجود و داخل در نقشه اجرای مقررات ماده ۵۶ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع روستای قزلجه کند و داخل در محدوده سینه کار موافقت شده، اقدام به بهره برداری کرد و تخریب اراضی کشاورزی توسط افراد ناشناس و یا اهالی روستا انجام گرفته است.

بهزاد شریفی پور افزود: اداره منابع طبیعی در عرصه‌های پیشنهادی متقاضی و معرفی شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت (در اجرای ماده ۲۴ قانون معادن و اصلاحات بعدی)، در صورت عدم ممنوعیت‌های قانونی و محدودیت‌های فنی بر اساس بازدید زمینی، مدارک و مستندات و به جهت رعایت حقوق عرفی بهره برداران (به استناد تبصره یک ماده ۴۷ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت) قبل از هر گونه موافقت با سینه کار معدنی، متقاضی را ملزم به ابطال پروانه مرتع داری یا پرداخت حقوق عرفی می‌کند.

به گفته وی در این راستا متقاضی معدن فوق علاوه بر ابطال یک فقره پروانه مرتع داری از اهالی روستای قزلجه کند اقدام به واریز مازاد حقوق عرفی بهره برداران محلی نیز کرده است.

شریفی پور با اشاره به اینکه موافقت نهایی این معدن در ۲۵ خرداد ماه سال جاری صورت گرفت افزود: درخواست شرکت معدنی مزبور از سال ۱۳۹۷ تا کنون پس از جابجایی‌های مکرر، در نهایت به دلیل عدم ممنوعیت‌های قانونی و محدودیت‌های فنی و بازه زمانی ۲ ماهه پس از استعلام با این درخواست که از طرف اداره صنعت، معدن و تجارت صادر شده بود با رعایت تمامی ضوابط داخل در نقشه اراضی ملی اجرای مقررات ماده ۵۶ روستای مزبور موافقت شد.

وی تاکید کرد: رفع معارضین محلی، نحوه بهره برداری و سایر موارد از حیطه کاری این اداره خارج و به عهده شخص بهره بردار و اداره صنعت، معدن و تجارت است.

تکاپوی جویندگان منگنز در روستای قزلجه‌کند قروه

بهره برداری از منگنز نقش مهمی در فولاد سازی دارد

فرماندار قروه اظهار داشت: اکتشاف و پروانه بهره برداری از منگنز نقش بسیار مهمی در فولادسازی دارد و این امر باعث جلوگیری بسیاری از خروج ارز می‌شود.

حسین الماسی با اشاره به اینکه معدن شناسایی شده سنگ منگنز در مرحله تست تکنولوژی است افزود: در این راستا افراد سودجویی از فرصت استفاده کردند و با توجه به اینکه منگنز ماده معدنی با ارزشی است اهالی روستای قزلجه کند و مالوجه با بیل دستی و وانت برای برداشت غیرمجاز آن هجوم آوردند و توسط فرد ثالثی برای فروش به جا‌های دیگری می‌برند.

وی گفت: به دلیل سردی هوا و نتیجه بررسی تست تکنولوژی برداشت سنگ منگنز تعطیل کرده و بعد از زمستان این کار را ادامه می‌دهد و برای جلوگیری از برداشت غیرقانونی اهالی روستای منطقه، کانکس و نیرو‌هایی را مستقر کرده است.

فرماندار قروه گفت: دولت از اکتشاف هر عنصر معدنی حمایت می‌کند اگر یک ماده معدنی وجود داشته باشد اول مجوز کشف و برداشت و در مراحل بعدی مجوز پروانه بهره برداری صادر می‌شود که در هرصورت باید مراحل قانونی آن طی شود.

حدود ۵۰۰ نفر از مردم به صورت غیرقانونی از سنگ منگنز برداشت می‌کنند

دهیار روستای قزلجه کند گفت: در یک ماه گذشته ۵۰۰ نفر از اهالی مردم قزلجه کند و مالوجه روستای همجوار به صورت شبانه روزی مشغول برداشت غیرقانونی از سنگ منگنز هستند و به هیچ وجه حتی با بارش شدید برف و سردی هوا تعطیل نمی‌کنند.

نامدار عبدی افزود: به دلیل برداشت غیرقانونی و احتمال درگیری مردم با یکدیگر به ارگان‌های مربوط جهت برخورد مراجعه کرده ایم تا برخورد جدی صورت بگیرد.

به گفته وی بهره بردار معدن بعد اکتشاف محل یاد شده رو رها کرده و مردم روستا‌های پیرامون معدن فهمیدند مواد معدنی بخصوص منگنز دارای ارزش هستند بصورت غیر قانونی به آن مکان و اراضی همجوار رفتند و منگنز برداشت می‌کنند.

عبدی با بیان اینکه هر کیلوگرم سنگ منگنز دلال‌ها هفت هزارتومان و تنی هفت میلیون تومان فروشند افزود:دلال‌ها سنگ منگنز را به کارخانه‌های اسلام آباد، زنجان و سلفچگان میفروشند.

برداشت سنگ منگنز باعث تخریب بیش از ۱۰ هکتار زمین کشاورزی شده است

شورای روستای قزلجه کند گفت:در اطراف زمین‌های کشاورزی سنگ منگنز کشف شده و برداشت غیرقانونی مردم باعث تخریب ۱۰تا ۱۵ هکتار زمین کشاورزی شده است.

فرهاد عبدی اشاره به کاربرد سنگ منگنز کرد و افزود:در صنایع فولاد، باطری سازی، خوراک دام و طیور، کود‌های شیمیایی و دارو کاربرد دارد.

به گفته وی اکتشاف و بهره برداری از سنگ منگنز باعث می‌شود کارخانه ذوب آهن از آن استقبال کنند.

عبدی تاکید کرد:مردم به دلیل مشکلات اقتصادی حتی در سرمای زیاد شبانه روزی به برداشت غیرمجاز مشغول کشف سنگ منگنز هستند.

به گفته وی معادن در روستا باعث تخریب منابع طبیعی، باغات، قنات‌ها شده و تردد کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین باعث تخریب طرح هادی روستایی و راه‌های ارتباطی شده است.

تکاپوی جویندگان منگنز در روستای قزلجه‌کند قروه

ایجاد معدن سود و منفعت برای مردم منطقه دارد

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت قروه با اشاره به اینکه فردمتقاضی کشف سنگ منگنز، تمامی مجوز‌های منابع طبیعی و میراث فرهنگی تکمیل کرده و نهایت منجر به مجوز برداشت جهت انجام تست تکنولوژی داده شده است.

به گفته ادریس میهمی مجوز برداشت محدود به ۵۰۰تن در مساحت سه هکتار بوده که نتیجه بررسی تست تکنولوژی باید آماده شود تا معلوم شود ذخیره معدنی بهره برداری، از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد.

میهمی اضافه کرد: ایجاد معدن در هر منطقه سود و منفعتش برای مردم منطقه است.

وی افزود: ثبت درخواست پروانه اکتشاف در سامانه سراسری کاداستر معدنی و صدور پروانه مذکور بر اساس سازوکار سامانه توسط سازمان صمت همدان انجام گرفته است ضمن اینکه محدوده اکتشافی در مراتع ملی و در مجاور با اراضی زراعی استان کردستان قرار گرفته است.

به گفته وی فرد متقاضی برای فعالیت در آن‌نقطه موردنظر موافقت منابع طبیعی گرفته است و بعد از پروانه اکتشاف و برداشت نمونه، به تست تکنولوژی رفته که یکسری از افراد محلی ماده معدنی را شناسایی کردند و، چون استخراج آن را آسان دیدند با بیل دستی و کلنگ استخراج انجام دادند و به دلیل ارزش ماده معدنی از طریق تراکتور و نیسان وانت جابه جا می‌کردند.

سرپرست اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان قروه گفت: طبق ماده ۱۹ قانون معادن هرکس بدون اخذ پروانه اکتشاف یا بهره‌برداری و یا اجازه برداشت اقدام به حفاری‌های اکتشافی، استخراج، برداشت و بهره‌برداری مواد معدنی کند، متصرف در اموال عمومی و دولتی محسوب می‌شود و با او برابر قوانین و مقررات مربوط رفتار خواهد شد.

میهمی اضافه کرد: در این موارد ماموران انتظامی موظفند حسب شکایت دارنده پروانه اکتشاف و یا سازمان صادر کننده بلافاصله از این‌گونه عملیات جلوگیری و متهم یا متهمان را برای صدور حکم به مراجع قضایی معرفی کند.

قروه در ۹۰کیلومتری شرق سنندج مرکز کردستان واقع شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) کردستان

عناوین برگزیده