تاریخ: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۴۳
بازدید: ۱۰۵
کد خبر: ۲۶۳۷۱۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بهای فلز سرخ تا کف قیمت ۸ ماه اخیر خود عقب نشست

چین؛ لیدر بازار مس

‌می‌متالز - بهای مس تا کف کانال ۹‌هزار و ۱۰۰دلاری عقب نشینی داشت که افول تقاضا از سوی چینی‌ها مهم‌ترین دلیل این سقوط قیمتی بود.

به گزارش می‌متالز، در حالی تضعیف تقاضای چین زمینه عقبگرد قیمتی فلز سرخ را رقم زده که ریسک کاهش عرضه معدنی این فلز با احتمال اعتصابات کارگری در شیلی شدت گرفته است. مس در معاملات فروش فوری در بورس فلزات لندن به کف کانال قیمتی هشت‌ماه اخیر خود عقب نشینی داشت. این فلز روز جمعه هفدهم ژوئن با نرخ ۹‌هزار و ۱۰۱دلار به ازای هر تن به فروش رفت که این رقم کمترین نرخ فروش آن پس از ششم اکتبر سال گذشته میلادی بود.

سیگنال صعودی جنگ روسیه و اوکراین بر بازار فلزات صنعتی کمرنگ شده و سیگنال تضعیف تقاضا زمینه افت بهای فلز سرخ را در بازار‌های جهانی فراهم کرده است. بهای مس در بورس فلزات لندن ظرف یک‌ماه اخیر با افت نرخ ۵/ ۳درصدی روبه‌رو شده است. در عین حال، بهای فروش آن در این بازار نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش ۱/ ۳درصدی را ثبت کرده است. در حالی قیمت معامله نقدی و تحویل فوری مس در بورس فلزات لندن نسبت به زمان مشابه در سال قبل کاهش ۱/ ۳درصدی دارد که میزان موجودی مس قابل تحویل در انبار‌های تحت مالکیت این بازار افت ۴۱درصدی داشته و به ۱۱۸‌هزار تن در روز جمعه هفدهم ژوئن رسیده است؛ بنابراین حتی کمبود موجودی مس هم نتوانسته است از سقوط قیمتی این فلز حمایت کند.

ریسک ثبات عرضه شدت می‌گیرد

افزایش ریسک کاهش عرضه در بازار مس از مهم‌ترین اتفاقات این حوزه در هفته‌های اخیر است. احتمال کاهش عرضه معدنی مس از سوی شیلی و پرو به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکنندگان معدنی آن وجود دارد. معادن مس شیلی در آستانه اعتصابات کارگری و توقف تولید قرار دارند. اتحادیه کارگران شیلی اعلام کرد که کودلکو به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده مس در جهان، اگر با خواسته‌های کارگران این شرکت موافقت نکند، باید خود را برای اعتصاب سراسری و توقف تولید آماده کند. کارگران معادن مس شیلی خواستار نصب تجهیزاتی به ارزش ۵۳میلیون دلار در کنار واحد‌های ذوب مس این شرکت به منظور جمع آوری گاز‌های مضر تولید از فرآیند ذوب هستند. این کارگران قصد دارند تلاش برای تولیدی سازگار با محیط‌زیست را تا حصول نتیجه ادامه دهند. این عزم استمرار تولید معدنی مس را در این کشور تحت فشار کاهشی قرار می‌دهد. عزم گابریل بوریک، رئیس جمهور جوان چپ گرای پرو برای اصلاح برنامه مالیاتی معادن این کشور که افزایش مالیات را به دنبال خواهد داشت هم می‌تواند تولید در این کشور معدنی و هم استمرار عرضه معدنی مس را تحت‌الشعاع قرار دهد. در حالی دولت پرو با جدیت طرح افزایش مالیات معادن را دنبال می‌کند که شرکت‌های معدنی فعال در این منطقه، این افزایش مالیات را عاملی در جهت غیراقتصادی شدن تولید عنوان می‌کنند.

ریسک تقاضا، مس را از سکه انداخت

بازار فلز سرخ با افزایش ریسک عرضه روبه‌روست، اما این سیگنال نتوانسته به رشد بهای فلز سرخ منجر شود؛ چرا که در حال حاضر سیگنال افت تقاضا تعیین کننده جهت قیمتی مس در بازار جهانی است. افول اقتصاد چین با به خطر انداختن چشم‌انداز تقاضا عامل اصلی عقبگرد بهای مس در هفته‌های اخیر بوده است. چین بزرگ‌ترین بازار مصرف مس در دنیاست. قرنطینه‌های اعمالی به‌منظور کنترل کرونا در این کشور باعث شده است تا از میزان تقاضای مصرفی برای مس کاسته شود و این فلز در مسیر افت قیمتی قدم بردارد. البته در هفته‌های گذشته، چین از میزان سختگیری در قرنطینه برخی شهر‌های خود کاست؛ اما در ادامه با افزایش تعداد مبتلایان، موضوع شدت‌گرفتن قرنطینه مطرح شد. بلاتکلیفی بازار نسبت به وضعیت چین به بازار فلزات صنعتی در روز‌های اخیر آسیب جدی زده است. کارولین بین، اقتصاددان ارشد کالا در کپیتال‌اکونومیکس در لندن می‌گوید: فلزات صنعتی نمی‌دانند در برابر چین چه جهتی را در پیش بگیرند. یک روز اعلام می‌شود که اقتصاد در حال بازگشایی است و روز بعد خبر از تعطیلی و قرنطینه جدید منتشر می‌شود. بلاتکلیفی نسبت به تصمیمات دولت چین در خصوص قرنطینه باعث شده است تا روند کاهشی در بازار فلزات شتاب بگیرد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده