به گزارش میمتالز، ما تاکنون به کرات و به دفعات بسیاری تخلفات سازمان یافته و قاچاقهای کلان موجود در گمرکات را به طور مستند به وزیر محترم امور اقتصاد و دارایی و بعضاً از طریق رسانهای کردن به اطلاع مقامات و رئیس کل گمرک ایران رسانده ایم، ولی تاکنون در بسیاری از موارد اعلامی عزمی در رسیدگی و شناسائی متخلفین و ایضاً وصول صدها میلیارد تومانی حقوق تضییع شده بیتالمال مشاهده نکردیم و جالب اینکه در بسیاری موارد حتی متخلفین گمرک ارتقاء مقام هم یافتهاند.
به هر حال بر اساس وظیفه آخرین فساد مکشوفه را اطلاع رسانی میکنیم تا شاید گرهای گشوده شود!
گمرک بجنورد یک گمرک کوچک و اصطلاحاً غیرفعال است و بیشتر در زمینه صادرات فعالیت میکند به همین دلیل کمتر فعالیت آن زیر ذرهبین قرار میگیرد، ولی اخیراً پس از سالها مقامات گمرک متوجه شدند که طی چند سال گذشته بدور از چشم گمرک ایران چنان تخلفات و قاچاقی در آن گمرک در حال انجام بوده که در تاریخ گمرک بیسابقه است و باید به عنوان فعالیتی نادر در سازمان جهانی گمرک ثبت شود!
طی سالهای گذشته صدها و بلکه هزارها کانتینر کالا تحت رویه ترانزیت داخلی از گمرک شهید رجائی بندرعباس به مقصد گمرک بجنورد حمل و علیالظاهر در آن گمرک تخلیه و اعلام وصول و ردیف مرزی مربوطه تسویه میشد، ولی گمرک مربوطه به علت کمبود جا و انبار همان کالاها را بدون انجام تشریفات گمرکی و بدون ارزیابی با حکم مأموریت و با الصاق پلمپ به هر کانتینر و اسکورت مأمور گارد گمرک به انبار شرکتهای حمل و نقل که جزء انبار گمرکی یا انبار اختصاصی گمرک نبوده در اطراف تهران در منطقه شورآباد تخلیه و مأمور به محل کارش بجنورد برمیگشته تا صاحب کالا یک روزی به گمرک بجنورد مراجعه و با تنظیم اظهارنامه گمرکی نسبت به ترخیص کالای خود که البته اگر چیزی از کالا در انبار باقیمانده باشد اقدام نماید.
در این بین البته ارزیاب باید با طی طریق ۱۰۰۰ کیلومتری از بجنورد به تهران نزول اجلال میکرد تا کالای باقیمانده را ارزیابی کند. اینکه اداره استاندارد یا محیط زیست چگونه نمونه برداری و آزمایش میکردند بماند برای بعد و این پازل چگونه تکمیل میشد حدیث جداگانه دارد.
پس از سالهای تخلف سازمان یافته، بازرسی گمرک ایران بالاخره باخبر شده و عکس العمل نشان داده و هفته گذشته با اعزام یک هیئت بازرسی به منطقه شورآباد ۱۷ کانتینری که در حال تخلیه بوده را کشف نموده و مشخص شد که محمولهها تماماً کولرگازی بوده که تحت عنوان اجزاء و قطعات اظهار میشده است!
اما چرا میگوئیم این اقدام گمرک بجنورد و تخلف انجام شده در تاریخ گمرکات بیسابقه است و بیتوجهی مقامات گمرک و واحدهای مقامات نظارتی باید از جهات مختلف مورد بررسی قرار بگیرد تا بدانید در گمرکات چه میگذرد.
اولین مساله این است که چرا معاونتهای گمرکی در مورد این حجم وسیع کالا که از گمرک شهید رجائی بندرعباس به یک گمرک کوچک طی چند سال گذشته ترانزیت میشد بینظارت بودند؟ چرا شرکتهائی که در تهران مستقر هستند باید کالاهای خود را به گمرک بجنورد ترانزیت کنند و به چه انگیزهای؟ و فاجعهبارتر اینکه گمرک بجنورد به علت کمبود جا و انبار کالاها را بدون رویه گمرکی و بدون انجام تشریفات گمرکی در معیت یک مأمور بدرقه به تهران منتقل و در انبار شخصی (نه انبار گمرکی و انبار اختصاصی) تخلیه نموده و بدون شمارش و قبض انبار جدید انبار را به اصطلاح پلمپ میکردند و بعد از مدتی صاحب کالا، کالای خود را در گمرک بجنورد اظهار میکرد که این عمل مصداق بارز قاچاق است.
مسوولین وقت گمرک به ویژه معاونین حقوقی و فنی وقت باید بگویند چه نظارتی به واحدهای خود دارند و رئیس کل گمرک ایران و سازمانهای متولی بازرسی نیز باید دستورات لازم و رسیدگیهای مورد نیاز را انجام دهند و پاسخ دهند. چگونه ممکن است یک تخلف سازمان یافته غیرپیچیده، اما عظیم سالها در یک گمرک کوچک انجام شود و واحدهای نظارتی داخلی و خارجی مستقر در گمرک نظارهگر باشند و دم بر نیاورند!
با توجه به اینکه در چند سال گذشته به دفعات اینگونه تخلفات را به اطلاع وزیر محترم امور اقتصاد و دارائی و روسای کل گمرک وقت رسانده، ولی متاسفانه تاکنون توجهی به این گزارشات نشده و حتی بسیاری مدیران متخلف بجای توبیخ عموما ارتقاء مقام هم یافته اند از رئیس کل جدید گمرک ایران تقاضا داریم نسبت به بررسی و رسیدگی کارشناسانه دستورات و تمهیدات لازم را صادر و بعمل اورند.
همچون گذشته آماده هرگونه همکاری با گمرک ایران برای جلوگیری از تضییع حقوق بیت المال و کشف مبادی و روزنههای تخلف است.
منبع: بولتن نیوز