تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۳۵۵
کد خبر: ۲۸۵۰۰۳

قیمت جدید بلیط هواپیما/آذر ۱۴۰۱

قیمت جدید بلیط هواپیما/آذر ۱۴۰۱
‌می‌متالز - با وجود افزایش نرخ ارز و تورم در ایران، قیمت بلیط هواپیما نیز از این قانون مستثنا نخواهد بود و ممکن است به زودی نرخ سفر‌های هوایی چند برابر شود.  

به گزارش می‌متالز، با وجود افزایش نرخ ارز و تورم در ایران، تعرفه بلیت هواپیما نیز از این قانون مستثنا نخواهد بود و ممکن است به زودی نرخ سفر‌های هوایی چند برابر شود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره تغییر تعرفه بلیت هواپیما گفت که با توجه به افزایش نرخ ارز و درخواست شرکت‌های هواپیمایی، این درخواست در حال بررسی است و به محض نهایی‌شدن اعلام می‌شود.

محمد محمدی‌بخش، امروز در نمایشگاه حمل‌ونقل لجستیک و صنایع وابسته، درباره نرخ بلیت هواپیما توضیح داد: در حوزه نرخ بلیت هواپیما بر اساس قانون پنجم توسعه بحث شناورسازی و متعادل‌سازی را داشتیم که با توجه به شرایط کرونا و محدودیت‌هایی که در این دو سال پیش آمد، متوقف شد. دی ماه سال گذشته ۱۵ درصد قیمت‌ها را در مقایسه با آذرماه کاهش دادیم که این قیمت‌ها همچنان پابرجاست.

وی ادامه داد: با توجه به درخواست شرکت‌های هواپیمایی و افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه‌هایی که این شرکت‌ها داشتند، درخواستی برای تغییر قیمت بلیت ارائه کردند که به محض تصویب اعلام خواهد شد؛ البته این درخواست‌ها در حال بررسی است و هنوز جزئیات آن مشخص نیست و به محض نهایی شدن اعلام می‌شود.

دستورالعمل حقوق مسافر به نفع مردم است؟

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص دستورالعمل حقوق مسافر توضیح داد: دستورالعمل حقوق مسافر بازنگری شد؛ ما در این حوزه بحث منشور حقوق عامه از سوی سازمان هواپیمایی جهانی قوانین بالادستی داریم؛ از این رو با حضور شرکت‌های خصوصی و دولتی و ارائه‌دهندگان خدمات، جلسات متعدد برگزار و به دستورالعمل جدید حقوق مسافری منجر شد.

محمدی‌بخش ادامه داد: در این آیین‌نامه، حدود و قصور اختیارات معلوم است، لغو یا ابطال پرواز‌ها دلایل مختلفی دارد که متناسب با آن‌ها تکالیفی برای مسافر، ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها در نظر گرفته شده و ما بر مبنای آن نظارت خواهیم کرد. دستورالعمل جدید به سمت مردم است و رضایت مردم را دارد و تلاش می‌کنیم اگر هم اشکالی در آن وجود دارد بعد از یک سال بازنگری کنیم.

وی با اشاره به ساخت هواپیمای بومی بیان کرد: کارخانه هواپیماسازی جمهوری اسلامی هسا است؛ پلتفرم اولیه این کارخانه، ایران ۱۴۰ بود که آن را بومی می‌دانیم و با توجه به قطع همکاری با اوکراین، این مسیر را را ادامه خواهیم داد با بومی‌سازی یا ساخت مشترک. اطمینان دارم بعد از اینکه سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه صلاحیت پروازی هر هواپیما را صادر کند به مردم اطمینان‌بخشی خواهد داد که از این خدمات استفاده کنند.

وضعیت خرید هواپیما به کجا رسید؟

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره خرید هواپیما نیز اظهار کرد: ما خرید هوشمندانه را در دستور کار داریم. قریب به اتفاق کارشناسان صنعت معتقدند خرید‌های برجامی، به‌خصوص ای‌تی‌آر هوشمندانه نبود یا با توجه به اقلیم و شرایط ایران، در اولویت نبود. البته ما خرید هواپیمای نو را در دستور کار داریم، اگر فضایی باز شود و توافقی انجام شود، در دستور کار است، اما با روش‌هایی که کارشناسان ما تایید کنند.

محمدی‌بخش با اشاره به نقش تحریم‌ها در حوزه هوایی توضیح داد: علی‌رغم اینکه به ما هواپیما واگذار کردند، تا امروز نشریات و قطعات باز هم تحریم بوده است و در حوزه هوایی تحریم واژه کوچکی است، بلکه جنگ تمام عیار قدرت‌های دنیا در حوزه هوایی به خصوص در حوزه غیرنظامی با جمهوری اسلامی است. ما حتی در حوزه خرید آمبولانس که کار بشردوستانه‌ای است هم تحریم هستیم؛ بنابراین راهبرد چهارگانه ساخت، نهضت تعمیر، خرید هوای نو و خرید هواپیمای دست دوم در دستور کارمان قرار دارد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به اینکه آیا ساخت هواپیما در شرایط تحریمی امکان‌پذیر است، گفت: ساخت هواپیما مطالبه جدی رییس جمهوری است و در دستور کار وزارت راه، صمت و دفاع قرار دارد و ما باید به همه زیرساخت‌های آن دست پیدا کنیم. با توجه به شرایط تحریم حتما به بخش‌های مختلف آن توجه می‌شود، به خصوص در حوزه موتور که توجه جدی به توسعه آن داریم و مهم‌ترین موضوع سرریز دانش تخصصی در این حوزه است.

توسعه بخش هلی‌کوپتری در اولویت است

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه توسعه بخش هلی‌کوپتری هم به موازات بخش هواپیمایی در دستور کار است، افزود: ما تعداد زیادی هلی‌کوپتر برای امدادرسانی، انتقال، اطفای حریق، آمبولانس شهری و امداد به حوادث غیرمترقبه نیاز دادیم، بخشی را نیرو‌های مسلح انجام می‌دهد و بخشی را هم ما بر عهده داریم، ازجمله در سکو‌های نفتی و مناطق نفت‌خیز، که به موازات بخش هواپیمایی، توسعه بخش هلی‌کوپتری را هم مورد توجه قرار دادیم. چهار محور تولید، نهضت تعمیر، خرید دستگاه نو و خرید دستگاه دست‌دوم در دستور کار است.

محمدی‌بخش ادامه داد: امروز شرکت‌های هلی‌کوپتری در حوزه تعمیرات موتور، ملخ، بال و بدنه نتایج چشمگیری داشتند، همچنین در حوزه ساخت بالگرد بومی که در مجموعه وزارت دفاع دنبال می‌شود و امیدواریم خبر‌های خوبی از توسعه خدمات داشته باشیم. مثال این خدمات در حادثه قطار طبس مشاهده شد که شش فروند بالگرد از نهاد‌های مختلف حضور داشتند.

وی با اشاره به توسعه پهپاد‌ها در کشور نیز توضیح داد: درحوزه پهپاد‌ها هم با توجه به دستور رییس جمهوری موضوع هوانوردی عمومی اقدامات موثری انجام شد؛ هماهنگی با دستگاه‌های امنیتی و نظامی انجام شد و مسئولیت شناسایی و ماموربت‌پذیری به عهده سازمان هواپیمایی گذاشته شد و امروز هم در حوزه تولید و هم به‌کارگیری و ارائه خدمات با رشد چشمگیری مواجه هستیم.

وضعیت ناوگان هوایی ایران

محمدی‌بخش با اشاره به توسعه ناوگان هوایی اظهار کرد: هواپیما‌هایی که قابلیت بازگشت به چرخه پرواز دارند، با اجرای یک برنامه راهبردی به چرخه پرواز بازگشتند. ما از ۹۵ هواپیمای در سال ۹۸ اکنون به ۱۷۵ فروند هواپیمای فعال رسیدیم و افزایش ناوگان در حوزه ترانزیت به ۱۱ فروند کارگو رسیده و توانستیم در حمل و نقل بار سهمی داشته باشیم. همچنین نیاز ما ۵۵۰ فروند هواپیما با جمعیت موجود است و اگر به این تعداد نرسیم عرضه و تقاضا تناسب نخواهد داشت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده