تاریخ: ۲۸ آذر ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۲
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۸۵۰۹۱

شبکه‌های مجازی ابزار دلالان ارز برای التهاب‌آفرینی/ ضرورت تربیت افراد برای مقابله با حملات سایبری ارزی

‌می‌متالز - وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش تحول دیجیتال بانک و بیمه گفت: با وجود اینکه مبادلات ارزی بین افراد کمتر از یک درصد حجم بازار ارز است، اما سفته‌بازان و دلالان با استفاده از شبکه‌های مجازی به بازار ارز هجوم می‌آورند و قیمت‌سازی می‌کنند.

به گزارش می‌متالز، سید احسان خاندوزی، امروز در همایش تحول دیجیتال بانک و بیمه، اظهار داشت: استفاده از شبکه‌های مجازی حتی در معاملات ارزی کشور هم موجب شده است سفته‌بازان و دلالان با استفاده از این شبکه‌ها به بازار ارز هجوم بیاورند و قیمت‌سازی کنند و برای سهمی که کمتر از یک درصد کل مبادلات ارزی را تشکیل می‌دهد، تهدیدی برای بازار ارز ایجاد کنند، پس ما باید خود را مقابل آفند در حوزه ارزی مجهز کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: مسئله امروز بازار ارز، اتفاقات کف بازار سبز میدان نیست، بلکه با شبکه‌های دیجیتالی و قیمت‌سازی دلالان ارزی مواجه هستیم که حاصل آن فراز و فرود در بازار ارز است، ضرورت دارد نظام اداری ما متناسب با حملات دیجیتالی، افرادی را تربیت کند.

خاندوزی همچنین گفت: در حوزه کسب و کار‌ها در معرض تهدید هوشمند قرار داریم و شیوه سنتی و امنیتی نمی‌تواند راه‌حل باشد، باید در جریان مقابله با تهدید‌ها به صورت هوشمند عمل کنیم و در دریایی که به قول سعدی هم گوهر فراوان و هم خطرات زیادی دارد، باید بتوانیم گوهر‌های زیادتری استخراج کنیم.

وی همچنین استفاده از فناوری‌های دیجیتال در حوزه گندم، آرد و نان را یادآور شد و گفت: ما توانستیم با استفاده از فناوری هوشمند بدون سهمیه‌بندی نان برای خانوار‌ها یا نانواها، مقدار دورریز نان را به حداقل رسانده و مصرف آرد و نان را ساماندهی کنیم، قیمت هم تغییر پیدا نکرد و این مسئله با یک فناوری هوشمند ساماندهی شد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بنا بود امسال همه مجوز‌های کسب و کار‌ها در همه دستگاه‌های دولتی الکترونیکی و غیرحضوری شود، اظهار داشت: از فروردین امسال که این مساله ابلاغ شد تاکنون ۹ ماه می‌گذرد، اما هنوز دو سه وزارتخانه در مقابل صدور مجوز‌های کسب و کار مقاومت می‌کنند که باید آن‌ها هم به کاروان صدور مجوز‌های الکترونیکی بپیوندند.

خاندوزی گفت: تهدید‌هایی در زمینه فناوری‌های دیجیتال از نظر اقتصادی وجود دارد که چه در شرایط تحریم و غیر تحریم باید بتوانیم در نبرد دیجیتال مقاومت کنیم. در این نبرد دیگر جلوی حرکت کشتی‌ها یا کانتینر‌ها را نمی‌گیرند بلکه از طریق مبادلات ارزی، ردوبدل شدن منابع مالی را پیگیری می‌کنند و ما باید بتوانیم با آن‌ها مقابله کنیم.

وی استفاده از فناوری‌های دیجیتالی را نماد ارتقای بهره‌وری و عدالت دانست و گفت: ما نباید وضعیت خود را نسبت به ۱۰ سال پیش مقایسه کنیم، بلکه باید برای افزایش شمول مالی، خدمات خود را به آحاد مردم به صورت آسان و غیرحضوری ارائه کنیم و سرعت تحول در حوزه دیجیتال بانک و بیمه را افزایش دهیم.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده