تاریخ: ۰۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۰۶
بازدید: ۲۰۴
کد خبر: ۲۸۵۸۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
ایری:

مردم برای دریافت وام خرد باید از هفت خان عبور کنند

‌می‌متالز - سخنگوی کمیسیون عمران مجلس گفت: بانک‌ها برای پرداخت وام‌ها شرایط بسیار سختی را در مقابل متقاضیان قرار می‌دهند به نحوی که بخشی از این متقاضیان علی رغم نیاز شدیدی که به وام دارند، قید آن را می‌زنند.

به گزارش می‌متالز، عبدالجلال ایری، با اشاره به موانع سخت اخذ تسهیلات بانکی گفت: در شرایطی که مردم با مشکلات متعدد اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنند، بانک‌ها باید بیش از پیش همراهی کرده و شرایط پرداخت وام را تسهیل کنند. علی رغم مصاحبه‌های متعدد مسوولان مربوطه در خصوص تسهیل پرداخت وام‌های خُرد و زیر ۱۰۰ میلیون تومان، نه تنها شرایط تسهیل نشده بلکه مردم باید از هفت خان نیز عبور کنند.

این نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: بانک‌ها برای پرداخت وام‌ها شرایط بسیار سختی را در مقابل متقاضیان قرار می‌دهند به نحوی که بخشی از این متقاضیان علی رغم نیاز شدیدی که به وام دارند، قید آن را می‌زنند. یکی از این موانع دشوار، پیدا کردن ضامن کارمند رسمی است که برای متقاضیان به چالش بسیار بزرگی تبدیل شده است. مگر در یک شهر زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت چند کارمند رسمی وجود دارد؟ چرا مردم را برای خرده وام‌ها هم به زحمت می‌اندازیم؟

وی اظهار کرد: از طرفی سپرده گذاری برای دریافت وام در موسسه‌های مالی و اعتباری و برخی بانک‌ها نیز یکی دیگر از شرایط دشواری است که پیش روی مردم قرار گرفته و افراد کم درآمد را با مشکل مواجه کرده و گویی سیستم بانکی به نحوی طراحی شده که متقاضیان دریافت تسهیلات را گزینش کرده و جامعه هدف خود را افرادی غیر از اقشار کم درآمد و نیازمند می‌داند. با وجود اینکه مسوولان دولتی نگهداشت بخشی از تسهیلات در بانک‌ها را نیز غیر قانونی عنوان کردند، متاسفانه برخی از بانک‌ها این امر را جدی نگرفته و کماکان اقدام به بلوکه کردن بخشی از تسهیلات می‌کنند.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از رویه متفاوت بانک‌ها در پرداخت تسهیلات تاکید کرد: شیوه و دستور العمل بانک‌ها برای پرداخت وام باید از یک رویه منطقی و مشخص پیروی کرده و همه بانک‌ها در این موضوع به صورت واحد عمل کنند. در حال حاضر برخورد سلیقه‌ای در پرداخت وام و ایجاد موانع متعدد پیش روی متقاضیان، مردم را از عملکرد نظام بانکی ناراضی کرده است. وزارت اقتصاد و دارایی حتما باید در خصوص مدیریت بانک‌ها با حساسیت بیشتری عمل کرده و گره از زندگی مردم باز کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده