به گزارش میمتالز، «وقتی قیمت دلار افزایش پیدا میکند، قیمت خودرو نیز بالا میرود؛ اگر دلار پایین بیاید، قیمت خودرو نیز کاهش مییابد.» این پاسخ رضا فاطمیامین، وزیر صمت، در حاشیه جلسه هیات دولت، در رابطه با علت افزایش قیمت خودرو طی این سالها بود.
به عقیده فاطمیامین، افزایش قیمت خودرو تقصیر مردم است و خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایهای شده و افرادی که میخواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو میروند.
در این میان، این پرسش مطرح میشود که آیا واقعا قیمت خودرو وابسته به نرخ ارز است؟
با نگاهی اجمالی به نوسانات قیمت دلار در سال گذشته و سال جاری میتوان دریافت که نوسانات ارزی، تنها عامل برای افزایش یا کاهش قیمت خودرو نبودهاند.
اردیبهشت سال جاری بود که قیمت دلار با ریزش همراه شد. برای مثال اواسط اردیبهشت قیمت دلار افت نسبی داشت و روز بیست و دوم این ماه، نرخ دلار تنها طی یک روز یک درصد کاهش داشت و به ۲۸ هزار تومان کاهش یافت. اما همزمان با کاهش دلار، کاهش قیمتها تنها در برخی از خودروهایی مشاهده شد که از فرآیند قرعهکشی خارج شده بودند. کارشناسان و فعالان بازار معتقد بودند که کاهش قیمتها در بازار جدی نبوده و بازار به روند رکود تورمی خود ادامه میدهد.
۱۲ آبان سال جاری نیز نرخ دلار رکوردشکنیهای تاریخی خود را آغاز کرد و وارد کانال ۳۶ هزار تومان شد. پس از این سقفشکنیها، دلار مدت کوتاهی به ثبات رسید. اما بازار خودرو روند صعودی قیمتها را حفظ کرد. این افزایش به شکلی بود که خودروها روزانه حدودا ۱۰ میلیون تومان رشد قیمت را به ثبت میرساندند.
در این میان، پراید ۱۱۱ که ماهها با قیمت ۲۰۰ میلیون تومان خرید و فروش میشد، پس از این سقفشکنی و ثبات مجدد به ۲۴۵ میلیون تومان افزایش یافت.
افزایش قیمت خودرو همزمان با ریزش نرخ دلار در سال جاری باز هم مشاهده شد. مرداد سال جاری نیز قیمت دلار در روزهای متوالی با ریزش همراه شد. اما همانطور که انتظار میرفت، با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو کاهش نیافت.
در این میان، باید اشاره کرد که این موارد، تنها زمانی نبود که با وجود کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو روند افزایشی خود را حفظ کرد.
کارشناسان در این رابطه معتقدند هنگامی که قیمت ارز افزایش یابد، خودرو نیز گران میشود. اما زمانی که دلار ریزشی شود، قیمت خودرو به سختی کاهش مییابد و هیچگاه به قیمت پیشین خود بازنمیگردد.
فعالان بازار و کارشناسان حوزه خودرو عرضه قطرهچکانی را یکی از اصلیترین عوامل افزایش قیمتها است. گرچه خودروسازان خبر از افزایش تولید میدهند، اما همچنان عرضه محصولات خود را به صورت قطرهچکانی و کم عرضه میکنند. این عرضه قطرهچکانی را هم میتوان در شیوه عرضه خودروها در بورس کالا مشاهده کرد و هم در طرحهای فروش خودروسازان.
باید یادآور شد که بازار خودرو، همگام با تورم موجود در کشور حرکت میکند و با توجه به تورم ۴۰ درصدی موجود در کشور، چنین رشد قیمتی طبیعی است و تا کنون نیز دولت با خبردرمانی و کنترل دستوری بازار قیمتها را کنترل کرده است.
منبع: تجارت نیوز