تاریخ: ۰۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۰۹
بازدید: ۱۰۴
کد خبر: ۲۸۶۰۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تأثیر تصویب FATF و احیای برجام در معکوس شدن قیمت ارز و کالا‌ها

‌می‌متالز - اخبار تاثیر بالا بر بازار‌های اقتصادی دارد. تاجاییکه برای تحلیل بازار سرمایه یا پیش بینی رفتار بازار ارز، طلا و سکه و بررسی سایر بازار‌ها به آگاهی از اخبار سیاسی و اقتصادی متکی هستیم. همین مساله اثباتی بر وابستگی اقتصاد به سیاست است.

به گزارش می‌متالز، روابط سیاسی بین کشور‌ها بر روابط اقتصادی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اخبار و تصمیمات سیاسی یک حرکت دومینوی در بازار‌ها ایجاد می‌کند. مثلا با بالا رفتن نرخ ارز شاهد تلاطم در بازار طلا، سکه و .. هستیم.

وقتی بازاری متلاطم می‌شود بر ارزش هر چیزی که ارتباطی با آن برقرار می‌کند اثر می‌گذارد. اخبار مثبت از برجام نرخ ارز را کاهش می‌دهد و خبر‌های مربوط به تحریم بر بازار سرمایه اثر منفی می‌گذارد. تاثیر گرفتن بازار‌ها از اخبار و ارتباط بازار‌ها با هم قوی است.

همانطور که بالا رفتن نرخ ارز در هفته‌های گذشته واکنش بازار ارز به اخبار منفی از جمله احتمال تحریم‌های جدید غرب علیه ایران و نزدیک شدن چین و عربستان بود. در چنین وضعیتی خبر‌های خوب می‌تواند حرکت صعودی ارز را متوقف و کاهش دهد.

تصویب اف‌ای تی اف در این شرایط برگ برنده‌ای برای ایران است، چون در فضای بدبینی و تقابل، ایران با پذیرفتن این لوایح حسن نیت خود را به دنیا نشان می‌دهد. همانطور که در دوره‌ای نپذیرفتن اف‌ای تی اف، معادلات سیاسی و اقتصادی میان ایران و کشور‌های زیادی را پیچیده کرد.

برجام هم یک فرصت برای کشور به حساب می‌آید. این توافق گشایش‌هایی به همراه خواهد داشت، ولی این که چقدر در زندگی مردم ملموس باشد یا فورا نتایج اقتصادی اش را نشان بدهد یا نه؟! محل تردید است، اما انتشار اخبار مربوط به توافق همیشه موجی از امیدواری را به جامعه تزریق کرده و شاخص‌های اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده است.

در فضای واقعیات اقتصادی هم یکی از حائز اهمیت‌ترین نتایج توافق جهش در صادرات نفتی است که نقش ویژه‌ای در بهبود شاخص‌های اقتصادی خواهد داشت.

لغو تحریم‌ها برای بانک مرکزی این امکان را فراهم می‌کند تا به ذخایر ارزی کشور در خارج دست پیدا کند که همین مساله تاثیر روشنی بر نرخ ارز دارد. دسترسی به ذخایر ارزی و سرازیر شدن درآمد‌های ارزی حاصل از فروش نفت به کشور ارزش ریال را تقویت می‌کند و هزینه تولید داخلی کاهش پیدا می‌کند. ثبات در ارزش ریال هم از فشار تورمی کم می‌کند.

نرخ برابری دلار برابری رسیدن به ۴۰ هزار تومان مسیری را طی کرده است که در بخشی از کنار عدم تصویب لوایح اف‌ای تی اف و بی سرانجام بودن مذاکرات برجام گذشته است، حال برای معکوس کردن روند رشد صعودی نرخ ارز باید همین مسیر را برگشت و اشتباهات را جبران کرد. تصویب اف‌ای تی اف و احیای برجام پایانی بر رکورد زنی نرخ ارز است.

منبع: خبرگزاری ستاره صبح

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده