تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۲۸
بازدید: ۱۷۷
کد خبر: ۲۸۶۱۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

درآمد عربستان از چه راه‌هایی تامین می‌شود؟

‌می‌متالز - بیشترین درآمد عربستان از طریق صادرات نفت تامین می‌شود. البته منابع درآمد غیر نفتی این کشور بزرگ خاورمیانه همچون: ماهیگیری، گردشگری و معادن را نیز نباید نادیده گرفت.

به گزارش می‌متالز، این کشور اسلامی مهم‌ترین کانون اقتصادی خاورمیانه به‌شمار می‌رود که با جذب سرمایه‌گذاران خارجی به‌سرعت در حال پیشرفت است. این مقاله برای آشنایی بیشتر با منابع درآمدی این کشور جمع‌آوری شده‌است.

نفت مهم‌ترین منبع درآمد عربستان


عربستان سعودی بزرگ‌ترین تولید کننده نفت در بین کشور‌های صادر کننده نفت یا اوپک به‌شمار می‌رود که بخش عظیمی از سرمایه‌های خود را از طریق صادرات نفت به‌دست آورده‌است. در واقع بیشترین زیر ساخت‌های اقتصادی کشور عربستان توسط فروش نفت پایه گذاری می‌شوند.

این منبع درآمد طبیعی در توسعه مدرنیسم، بهداشت، آموزش، اشتغال و ... تاثیر بسیاری دارد. البته بخش اعظمی از بودجه این کشور به نیرو‌های مسلح اختصاص داده می‌شود. در سال‌های اخیر برنامه‌های بلندمدتی نیز در راستای تامین درآمد از طریق صادرات غیرنفتی مورد توجه قرار گرفته‌است.

نقش گاز در درآمد سالانه عربستان


یکی دیگر از مخازن طبیعی عظیم موجود در عربستان، ذخایر گاز است. گاز دو سوم از ذخایر این کشور را تشکیل می‌دهد. عربستان دارای ۷,۴۶۱ میلیارد متر مکعب ذخایر گاز است که بعد از صادرات نفت، منبع درآمد مهمی برای این کشور به‌شمار می‌رود.

بهره برداری از ذخایر معدنی


ذخایر معدنی از جمله منبع دیگری برای درآمد عربستان هستند که به شکوفایی اقتصاد این کشور کمک می‌کنند. این معادن شامل: روی، طلا، نقره، مس، سرب، سنگ آهک، سنگ مرمر، خاک رس، فسفات، اورانیوم، سنگ گچ و ... می‌شوند.

این معادن با کمک سرمایه داران خارجی استخراج می‌شوند که بخشی از آن‌ها در بازار عربستان (ARABIA) به فروش می‌رسند و بخشی دیگر به کشور‌های دیگر همچون ژاپن صادر می‌شوند.

کشاورزی و جنگل‌داری


کشاورزی یکی از بخش‌های کم‌درآمد عربستان است که به‌دلیل عدم برخورداری این کشور از آب کافی، تاثیر چندانی در اقتصاد عربستان ندارد. در واقع تنها ۲ درصد از زمین‌های عربستان دارای آب کافی برای کشاورزی هستند. به همین دلیل این بخش از درآمد عربستان محدود به نواحی است که دسترسی بیشتری به آب دارند.

در ۶۰۰,۰۰۰ هکتار زمین زیر کشت عربستان محصولاتی از قبیل: هندوانه، خرما، گوجه و انگور، گندم و فلفل شیرین کشت می‌شود. البته در سال‌های اخیر دولت برای کاهش واردات میوه و سبزیجات دست به توسعه این بخش زده است که صادرات گندم و فلفل شیرین از جمله نتایج مثبت آن است.

ماهیگیری


بنابر گزارش بنیان‌گذار ARABIA، آمار‌ها نشان‌می‌دهد که در سال‌های اخیر، عربستان در صنعت ماهیگیری نیز رشد بالایی داشته‌است. ترویج خوردن ماهی، خرید کشتی‌های مخصوص صید ماهی و تاسیس کارخانه‌ها از جمله اقدامات دولت برای گسترش این صنعت است.

صنعت گردشگری و توریسم


قرارگیری کعبه و مساجد در این کشور، آن را به قطب مذهبی و گردشگری مهمی در خاورمیانه و منبع درآمد عربستان تبدیل کرده‌است. همه ساله عده بسیاری از مسلمانان برای زیارت خانه خدا به این کشور مسافرت می‌کنند که این امر در جذب سرمایه بسیار موثر است.

همچنین سایر آثار باستانی و میراث فرهنگی عربستان در کنار ساختمان‌ها و بنا‌های مدرن از جمله عوامل دیگری هستند که در ارتقای صنعت گردشگری و سیاحتی این کشور نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

در نتیجه‌…


درآمد عربستان علاوه بر صادرات نفت از طریق استخراج معادن، صادرات گاز، صنعت گردشگری، کشاورزی و ماهیگیری تامین می‌شود. این کشور با جذب سرمایه‌گذاران خارجی و شکوفایی اقتصاد، شاهد پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در تمامی بخش‌های اقتصادی بوده‌است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده