تاریخ: ۱۲ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۳
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۸۶۵۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد؛

استاندارد‌های ملی و بین‌المللی تدوین می‌شود/ تسریع در استانداردسازی ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات پزشکی

‌می‌متالز - تفاهم‌نامه مشترک همکاری میان وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد در راستای تدوین استاندارد‌های ملی و بین‌المللی و ترویج و توسعه فرهنگ استاندارد در کشور با حضور مدیران ارشد این دو مجموعه به امضا رسید.

به گزارش می‌متالز، تفاهم‌نامه همکاری میان وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد ایران، عصر امروز یکشنبه یازدهم دی‌ماه سال ۱۴۰۱ در محل سالن اجتماعات سازمان ملی استاندارد، با حضور «سیدمحمدموسوی» معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت، «پرویز درویش» معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد و جمعی از مدیران دو مجموعه به امضا رسید.

در این نشست «سیدمحمدموسوی» معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت بر همکاری مشترک و مدون میان این دو مجموعه تاکید کرد و گفت: می‌توانیم کالای با کیفیت و با قدرت صادراتی بالا داشته باشیم که در این راستا از سازمان ملی استاندارد ایران می‌خواهیم استانداردسازی‌مان تنها به یک مهر استاندارد روی کالا‌ها ختم نشود، بلکه برای ارتقای کیفیت محصولات‌مان به‌شکل منطقی، در کنار مجموعه وزارت صمت قرار بگیرند.

وی افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی صادرات ۲۰ میلیون دلاری داریم و توقع‌مان این است که با همکاری سازمان ملی استاندارد، به جایی برسیم که افزایش سالیانه صادرات‌مان در این حوزه با افزایش ۱۰۰ درصدی و حتی ۲۰۰ درصدی روبرو شود

معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت با اشاره به بخش‌های مختلف صنایع ماشین‌آلات در این معاونت گفت: اجرای این تفاهم‌نامه در سایر بخش‌های صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات، می‌تواند رشد کیفیت و توسعه صادراتی را به‌دنبال داشته باشد.

همچنین «پرویز درویش» معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد در خصوص این تفاهم‌نامه گفت: در موضوع خاص و تخصصی استانداردسازی و اهمیت آن باید به این مساله اشاره کرد که اگر بتوانیم در حوزه‌های تجهیزات، برق و الکترونیک، ماشین‌آلات تجهیزات مکانیکی و ...، سهم‌مان را در استانداردسازی بین‌المللی ارتقا دهیم، قطعا به افزایش صادرات این محصولات کمک کرده‌ایم.

وی با اشاره به تاثیرگذاری در بحث استاندارد بین‌المللی که باعث استاندارد ملی می‌شود، اینگونه اظهارنظر کرد: اگر به‌جای رسیدن از استاندارد بین‌المللی به استاندارد ملی، بتوانیم مسیر را تغییر داده، تجارب و دانش فنی در این حوزه را منتقل کرده و سهم و تاثیرگذاری خود را در استاندارد‌های بین‌المللی افزایش دهیم، به معیار و نرم بین‌المللی برای تولید و واردات به سایر کشور‌ها تبدیل خواهد شد.

معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه در حوزه ماشین آلات و تجهیزات، اگر بتوانیم به سطح استاندارسازی بر مبنای جهانی دست یابیم، جهش خوبی صورت گرفته است، تاکید کرد: دایره فعالیت سازمان ملی استاندارد در حوزه استانداردها، تا به امروز بحث استاندارد‌های اجباری بوده است که تولیدکنندگان در حوزه واردات مواد اولیه، تولیدات و پروانه کار طرف حساب این سازمان بوده‌اند.

درویش همچنین گفت: در بحث استانداردسازی محدود به این قاعده نیستیم و تمامی تولیدکنندگان می‌توانند در ۱۵۰ کمیته حوزه IEC که دایره وسیعی در حوزه‌های برق، ماشین‌آلات، مهندسی پزشکی و ... و کمیته‌های متناظر آن که در سازمان ایزو تعریف شده است، قرار گرفته و دانش خود را به اشتراک گذاشته و آخرین دستاورد‌های سازمان‌های جهانی استانداردسازی را دریافت کنند.

این تفاهم‌نامه که در راستای استفاده بهینه از توانمندی‌های علمی، فنی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی طرفین و نیز تجمیع توانایی نیروی انسانی و ظرفیت‌های متقابل جهت دستیابی به اهداف و ماموریت‌های سازمانی طرفین تدوین شده است، توسط معاون صنایع ماشین آلات و تجهیزات وزارت صمت و معاون تدوین و ترویج سازمان استاندارد به امضا رسید.

همچنین قرار است طبق این تفاهم‌نامه طرفین همکاری مستمری در موضوعاتی شامل: مشارکت در تدوین پیش‌نویس استاندارد‌های ملی و بین‌المللی، همکاری در زمینه برگزاری همایش‌های مشترک و تشکیل دوره‌ها تخصصی و آموزشی، انجام طرح‌های مشترک تحقیقاتی و مطالعاتی، ترویج و توسعه فرهنگ استاندارد در کشور، ارائه دوره‌های آموزشی مشترک به‌منظور تربیت نیروی انسانی متخصص، مشارکت در تدوین استاندارد‌های جامع محصولات و خدمات دانش‌بنیان و فن‌آورانه و انعکاس اولویت‌های پژوهشی و نیاز‌های فن‌آورانه طرفین، با همدیگر داشته باشند.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده