به گزارش میمتالز، طبق آمار جهانی کشورهای کانادا با راندمان ۱/ ۳۸درصد، آلمان با راندمان ۵/ ۳۷درصد، چین با راندمان ۶/ ۳۵درصد، هند با راندمان ۶/ ۳۵درصد، آفریقای جنوبی با راندمان ۷/ ۳۴درصد، اندونزی با راندمان ۵/ ۳۴درصد، استرالیا با راندمان ۳۴درصد، امارات متحده عربی با راندمان ۹/ ۳۳درصد، عربستان با راندمان ۲/ ۳۲درصد، فرانسه با راندمان ۸/ ۳۱درصد و رورسیه با راندمان ۶/ ۲۴درصد در رتبه پایین تری قرار دارند.
معمولا در فصل زمستان از نیروگاههای فرسوده با به مدار آمدن بخش بخار نیروگاههای سیکل ترکیبی راندمان نیروگاهها به بالای ۴۰درصد افزایش مییابد. آنطور که اعلام شده قرار است راندمان نیروگاهها سالانه ۷/ ۰درصد افزایش پیدا کند.
ارتقای راندمان نیروگاهها و اسقاط نیروگاههای فرسوده چند سال است که بهرغم بنبست منابع شاهد اتفاقات مثبتی بوده است و آنطور که ناصر اسکندری، معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی اعلام کرده در حال حاضر دولت برنامه احداث ۷هزار مگاوات واحد بخار سیکل ترکیبی را در دستور کار قرار دارد و مقرر شده که راندمان نیروگاهها تا پایان امسال با تامین منابع کافی به ۴/ ۳۹درصد برسد.
به گفته وی شتاب دهی به مسیر افزایش راندمان نیروگاهها نیازمند اختصاص منابع لازم به وزارت نیروست.
در حال حاضر راندمان نیروگاههای ایران ۲/ ۳۹درصد است که این رقم نسبت به میانگین جهانی عدد بسیار مناسبی است.
معاون راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به برنامه صنعت برق برای نصب نیروگاههای با راندمان بالای ۵۰درصد، گفت: یکی از اقدامات جدی وزارت نیرو تکمیل بخش بخار نیروگاههای گازی است. در نیروگاههای گازی با اضافه شدن بخش بخار و تکمیل سیکل ترکیبی آن میتوانیم بدون مصرف سوخت اضافه به تولید برق بپردازیم که این امر به بهبود راندمان صنعت برق بسیار کمک خواهد کرد.
باید توجه کرد که هر یکدرصد افزایش راندمان نیروگاههای حرارتی نیازمند ساخت ۱۰واحد بخار ۱۶۰مگاواتی با هزینهای بالغ بر یکمیلیارد و ۳۶۰میلیون است. از این رو برای افزایش ۲/ ۰درصدی راندمان نیروگاههای ایران تا پایان سال باید ۲۷۲میلیون یورو سرمایهگذاری شود. در حال حاضر ۱۵هزار مگاوات نیروگاه گازی قابل تبدیل به سیکل ترکیبی با متوسط راندمان ۳۵درصد در کشور فعالیت میکنند که با احداث۷۵۰۰مگاوات بخش بخار این واحدها، راندمان نهایی این نیروگاههای سیکل ترکیبی به حدود ۵۰درصد افزایش خواهد یافت. با توجه به عدمنیاز واحدهای سیکل ترکیبی به مصرف سوخت اضافی، احداث این واحدها سالانه ۱۲میلیارد مترمکعب صرفه جویی در مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت.
منبع: دنیای اقتصاد