تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۵۶
بازدید: ۳۹۴
کد خبر: ۲۸۶۸۰۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

مروری بر تحولات بازار فولاد چین در سال ۲۰۲۲

‌می‌متالز - صنعت فولاد چین، سال ۲۰۲۲ با روند نزولی فراگیری روبرو بود. مصرف و تولید فولاد خام آن کاهش یافت. قیمت‌ها نیز در کل نزولی بودند.

تقاضای کمتر و کاهش تولید

به گزارش می‌متالز، تولید فولاد خام در سال گذشته حدود ۲۴ میلیون تن کاهش یافت در حالی که واردات نیز حدود ۴ میلیون تن افت داشت که به دلیل مصرف کمتر بود.

این کشور سال ۲۰۲۲ را با کاهش ۲.۳۴ درصدی در تولید فولاد خام در ۱۰۰۶.۹۲ میلیون تن به پایان برد که عمدتاً به دلیل کاهش تقاضای ناشی از عملکرد ضعیف بخش املاک و افزایش بی‌سابقه آمار ابتلا به کرونا و قرنطینه‌های شدید آن بود.

واردات فولاد نیز با کاهش قابل توجه ۲۶ درصدی به ۱۱ میلیون تن رسید که باز هم نشانگر سطوح پایین تقاضا در سال گذشته بود.

صادرات فولاد چین نیز در حدود ۶۷ میلیون تن ثابت ماند. در واقع صادرات به دلیل درگیری روسیه و اوکراین ثابت ماند. صادرات فولاد روسیه و اوکراین در سال گذشته به شدت آسیب دید که به چین اجازه داد برخی از بازار‌ها را در اختیار بگیرد.

واردات گندله و سنگ آهن

همچنین واردات گندله به چین در سال گذشته ۲۶ درصد کاهش یافت و به حدود ۱۷ میلیون تن رسید. واردات سنگ آهن در ۱۰۹۶.۶۳ میلیون تن ثابت بود. واردات گندله در پاسخ به تعرفه صادراتی ۴۵ درصدی که هند در ماه می ۲۰۲۲ وضع کرده بود کاهش یافت. هند بزرگترین صادرکننده گندله به چین در دو سال گذشته بوده است، اما صادرات سنگ آهن و گندله آن در سال گذشته ۵۸ درصد کاهش داشت.

تولید داخلی سنگ آهن چین با وجود کاهش مصرف، در سال گذشته با ۴ درصد افزایش به ۱۰۰۰.۳۸ میلیون تن رسید. سنگ آهن چین خلوص پایینی دارد و فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد از آن می‌تواند در فولادسازی استفاده شود. از این رو، برای دستیابی به سطح قابل استفاده برای فولادسازی، نیاز به تولید در حجم بیشتری است.

واردات زغال سنگ

واردات زغال سنگ کک شو با ۱۴ درصد افزایش در سال ۲۰۲۲ به بیش از ۶۲ میلیون تن رسید که عمدتا به دلیل واردات ارزان از روسیه بود. با تشدید تحریم‌های غرب بر علیه روسیه، روسیه به دنبال بازار‌های جایگزین رفت و یکی از مهمترین آن‌ها چین بود. جدای از این، چین با مشکلاتی در رابطه با عرضه مغولستان مواجه بود که زمینه را برای واردات روسیه فراهم کرد.

واردات قراضه

واردات قراضه با کاهش ۵ درصدی نسبت به سال قبل به ۴۷۰ هزار تن رسید که عمدتاً به دلیل کاهش صادرات ژاپن بود. چین قراضه را از ژاپن خریداری می‌کند، اما تولید قراضه خود ژاپن به دلیل کاهش سرعت در صنعت خودروی آن در بحبوحه رکود جهانی و افزایش مصرف قراضه داخلی آن کاهش یافت.

قیمت‌ها در سال گذشته

قیمت فولاد چین تا ژوئن سال گذشته در سطوح بالایی قرار داشت، اما در بحبوحه رکود جهانی از ماه آگوست روند نزولی داشت و در دسامبر ۲۰۲۲ بار دیگر در راستای بهبود سایر بازار‌های جهانی با تصحیح مثبت قیمت روبرو شد.

سنگ آهن: میانگین قیمت این ماده اولیه با ۲۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل به ۱۲۰ دلار هر تن سی اف آر رسید در حالی که برای سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵۰ دلار هر تن سی اف آر بود.

قراضه: میانگین قیمت واردات قراضه با ۱۱ درصد کاهش به ۴۷۰ دلار هر تن سی اف آر رسید.

فولاد نیمه تمام و محصولات فولادی: همه روند نزولی نشان دادند. قیمت بیلت با ۱۳ درصد کاهش در سال ۲۰۲۲ به ۵۹۵ دلار در هر تن کاهش یافت. میلگرد همچنین ۱۳ درصد افت سالانه داشته به ۶۳۵ دلار هر تن رسید. ورق گرم نیز ۱۶ درصد افت سالانه داشته ۶۷۱ دلار هر تن ثبت شد.

افزایش کربن زدایی

چین در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰ به اوج انتشار کربن و تا سال ۲۰۶۰ به انتشار صفر برسد، که برای آن چندین استراتژی رونمایی کرده و یکی از آن‌ها تولید فولاد سبز است.

برای رسیدن به این هدف، بائو استیل یادداشت تفاهمی با شرکت خودروسازی بنز پکن امضا کرد تا به طور مشترک یک خودروی با انتشار کم کربن و سبز با استفاده از زنجیره تامین فولاد با مواد اولیه سبزتر بسازند. بنابراین، بائو استیل اولین تولیدکننده فولاد در چین خواهد بود که از سال ۲۰۲۳ فولادی با انتشار کربن کمتر به خودروسازان عرضه می‌کند.

هدف این شرکت رسیدن به اوج انتشار کربن در سال ۲۰۲۳ و کاهش ۳۰ درصدی شدت انتشار تا سال ۲۰۳۵ و به دنبال آن عدم انتشار کربن تا سال ۲۰۵۰ است.

منبع: ایفنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده