تاریخ: ۱۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۲۴
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۲۸۶۷۸۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
معاون منابع انسانی شرکت فولاد هرمزگان؛

رسیدن به بلوغ سرمایه‌های انسانی، در راستای افزایش ظرفیت تولید

‌می‌متالز - معاون منابع انسانی شرکت فولاد هرمزگان در تشریح مهم‌ترین اهداف این معاونت گفت: مدیریت منابع یا سرمایه‌های انسانی عبارت است از مجموعه‌ای کامل از شیوه‌های شرکت، موسسه یا سازمان برای شناسایی، جذب، استخدام، نگهداشت، مدیریت، توسعه و بهینه‌سازی کارکنان به‌عنوان یک دارایی نامشهود به‌منظور به حداکثر رساندن سود و خلق ارزش اقتصادی و تجاری برای آن‌ها.

به گزارش می‌متالز، واحد مدیریت سرمایه انسانی برای ادامه حیات و بالندگی شرکت‌ها و سازمان‌ها بسیار مهم و حیاتی است، زیرا افرادی که به‌طور مدام و پیوسته، وقت منحصربه‌فرد و گران‌بهای خود را صرف تلاش و فعالیت برای موفقیت یک شرکت یا سازمان می‌کنند، عامل ارزشمند و ذی‌قیمتی هستند که می‌توانند یک شرکت یا سازمان را به اوج برسانند یا آن‌ها را نابود سازند؛ بنابراین هرگونه سرمایه‌گذاری برای شناسایی، جذب، استخدام، تربیت و به‌کارگیری سرمایه‌های انسانی کارآمد و متعهد، عاملی حیاتی برای تحقق برنامه‌ها، خلق ارزش اقتصادی و دست یافتن به مزیت رقابتی مهم و پایدار هستند. معاونت منابع انسانی فولاد هرمزگان یکی از معاونت‌های اصلی شرکت است که طی این سال‌ها پرونده موفقی در جذب، نگهداشت و مدیریت این سرمایه‌های گرانبهای شرکت داشته‌است. به مناسبت یازدهمین سالروز افتتاح شرکت گفت‌وگویی با کیکاووس ندایی، معاون منابع انسانی فولاد هرمزگان انجام شده است که در ادامه می‌خوانید.

در مورد ساختار و فعالیت‌های معاونت منابع انسانی شرکت فولاد هرمزگان توضیحاتی را بفرمایید.

مدیریت استراتژیک منابع انسانی ازجمله مهم‌ترین فعالیت‌های معاونت منابع انسانی است که در طی این سال‌ها در حال انجام بوده است. متناسب با ظرفیت‌های تولیدی شرکت و به‌منظور پاسخ‌گویی به نیاز فرآیند‌های عملیاتی در بعد منابع انسانی، تعداد ۱۵۱۲ نفر به‌صورت امانی و ۲۳۰۹ نفر به شکل پیمانی، در مجموعه فولاد هرمزگان مشغول به کار هستند. به‌کارگیری این تعداد سرمایه انسانی با تخصص‌های متنوع و در حوزه‌های گوناگون نیازمند سازمان‌دهی مناسب و سنجش دقیق نیاز‌های هر حوزه و هر فرآیند و طراحی ساختار سازمانی کارآمد بوده، که این مهم در طی سالیان گذشته انجام گردیده و تا امروز نیز به‌صورت مستمر در حال بهبود بوده است. پرواضح است که ساختار سازمانی، تأثیر انکارناپذیری بر بازده فرآیند‌ها و نیز بر بهبود عملکرد و هم‌راستایی جریان کار در تمامی سطوح و درنتیجه بر شاخص‌های بهره‌وری منابع انسانی و سازمان دارد.

از دیگر عوامل مؤثر بر بهره‌وری کارکنان می‌توان به توسعه و افزایش دانش کارکنان اشاره نمود. در شرکت فولاد هرمزگان فرآیند آموزش و توسعه منابع انسانی مطابق استاندارد‌های این حوزه و با استفاده از به‌روزترین شیوه‌های یادگیری و نیز بهره‌گیری از مجرب‌ترین مدرسان و مشاوران کشور در حال انجام است. افزایش دانش تخصصی کارکنان، بهبود شایستگی‌های مدیریتی رهبران سازمان و توسعه فردی کارکنان ازجمله اهداف معاونت منابع انسانی است. همچنین در زمینه ایجاد و مدیریت کانال‌های ارتباطی موردنیاز کارکنان، سنجش اثربخشی کارکنان، سنجش نظرات ایشان در حوزه‌های گوناگون، و ایجاد نظام مدیریت عملکرد کارکنان اقدامات مستمر و مؤثری طی سالیان گذشته صورت پذیرفته است.

تقویت سبد معیشت و جبران خدمت عموم همکاران در سطوح متفاوت اعم از کارکنان رسمی و پیمانکاران، تمرکز بر ایمنی و سلامت کلیه همکاران، بهبود شرایط فیزیکی محیط کاری همکاران، پرداختن متوازن به هر دو بخش ورزش همگانی و کارگری در مسیر تندرستی و بهزیستی کارکنان و انجام رسالت‌ها و مسئولیت‌های اجتماعی و … ازجمله مواردی است که در معاونت منابع انسانی به‌عنوان اقدامات استراتژیک و فرایند‌های کلیدی، اجرایی می‌گردند.

در سال‌های آغازین دهه دوم فعالیت شرکت فولادهرمزگان، استراتژی معاونت منابع انسانی شرکت به‌منظور رشد و تعالی سازمان چگونه تعریف شده است؟ در مورد برنامه‌های آتی این معاونت توضیحاتی را بفرمایید.

در دهه اوّل فعالیت شرکت، مساله اصلی رسیدن به ظرفیت اسمی و تثبیت آن بود. تولید پایدار، مستلزم تلاش توأم باانگیزه کلیه عوامل، هم‌زمان با کسب تجربه، به‌کارگیری دانش آکادمیک و درس آموخته‌های این مرحله بود که به لطف خداوند شرکت فولاد هرمزگان موفق به انجام این امر مهم گردید. در حالی اولین سال از دهه دوم فعالیت شرکت را پشت سر گذاشتیم که اهداف پیش رو، رسیدن به بلوغ در فرآیند‌های گوناگون به خصوص در حوزه سرمایه انسانی شرکت و نیز افزایش ظرفیت‌های تولیدی درنتیجه انجام طرح‌های توسعه‌ای است. آشکار است که سرمایه‌های انسانی نقش اساسی و ویژه در تحقق این اهداف خواهند داشت.

ازجمله برنامه‌های آتی معاونت منابع انسانی، برنامه‌ریزی منابع انسانی متناسب با ظرفیت طرح‌های توسعه، که در آینده به بهره‌برداری خواهند رسید، است. همچنین ایجاد و توسعه نظام‌ها و سازوکار‌های مدیریتی در حوزه منابع انسانی، به‌منظور مدیریت مؤثرتر این حوزه، از دیگر اقداماتی است که هم‌اکنون نیز در دست انجام بوده و در سال‌های آتی نیز مطابق استراتژی‌های تدوین‌شده باقوت پیگیری خواهد شد. از آن جمله می‌توان به مدیریت عملکرد کارکنان و شایسته‌سالاری و شایسته گزینی از طریق طرح‌های مدیریت شایستگی، مدیریت مسیر شغلی، جانشین‌پروری و مدیریت استعداد اشاره نمود. در حوزه توازن کار و زندگی، ایجاد فرصت‌های رشد و پیشرفت، مدیریت تجربه کارکنان و بهبود فرهنگ‌سازمانی نیز برنامه‌ریزی‌های مناسبی انجام شده است. در زمینه مسائل خدماتی نیز این معاونت بهبود انواع خدمات ارائه‌شده به کارکنان و نیز مدیریت مؤثرتر فضا‌ها و اماکن اداری و ارائه خدمات شهری مناسب و به‌روز را طرح‌ریزی نموده است، که امید است با همراهی و همکاری کلیه کارکنان موفق به انجام این برنامه‌ها شده و گام‌های مؤثری در مسیر تعالی و رشد فولاد هرمزگان برداریم.

سخن پایانی؟

یازدهمین سالگرد افتتاح شرکت را به خانواده بزرگ فولاد هرمزگان ازجمله کلیه کارکنان زحمت‌کش و تلاشگر، سهامداران محترم و سایر ذی‌نفعان شرکت تبریک عرض می‌کنم. همچنین جا دارد پشت سر گذاشتن یازدهمین سال فعالیت شرکت را که موجب ایجاد اشتغال پایدار و کمک به توسعه منطقه و ایجاد ظرفیت‌های رشد استان شده است را به مردم شریف استان هرمزگان تبریک عرض کنم.

سالروز افتتاح شرکت یادآور مسؤولیت خطیر مسؤولین و مدیران در فراهم آوردن زمینه‌های رشد و تعالی شرکت و بهبود محیط کار و شرایط معیشتی کارکنان است که امیدوارم همه ما در انجام این مسؤولیت موفق و سربلند باشیم.

منبع: خبرگزاری کار ایران (ایلنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده