تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۳
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۲۸۷۱۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد

تحلیل روزانه بازار آهن شنبه هفدهم دی/ تغییر دقیقه نودی برخی قیمت‌ها با وجود کاهش اولیه

‌می‌متالز - بررسی بازار آهن در معاملات امروز شنبه نشان می‌دهد: تغییر دقیه نودی نرخ دلار در بازار، روند بازار آهن را به طور کامل تغییر داد.

به گزارش می‌متالز، امروز تا قبل از ظهر نرخ ارز مانند روز‌های گذشته نوسان زیادی را تجربه نکرده بود و در کانال ۴۰ هزار تومان قرار داشت، اما ناگهان در اواخر وقت، دلار خود را به کنال ۴۱ هزار تومان نزدیک کرد؛ همین موضوع موجب شد برخی مبادی که قیمت‌ها خود را نبسته اند، برای جهت‌گیری ثبات یا افزایشی جزئی راپیش بگیرند، اما در کل برآیند قیمت‌ها، نزولی است.

با این حال، تازه‌ترین گزارش‌ها از بازار جهانی فولاد نشان می‌دهد که قیمت اسلب و بلیت صادراتی ایران – براساس گزارش متال بولتن، در روز‌های اخیر ثابت باقی بوده، این در حالی است که اغلب فلزات در اولین روز‌های سال جدیدی میلادی به رشد قیمت خود ادامه داده اند به طوری که قیمت بیلت فوب ترکیه ۷ درصد، قیمت میلگرد فوب چین ۲٫۴ درصد و قیمت سنگ آهن ۱٫۶ درصد رشد داشته اند.

از سوی دیگر، در بورس کالا که این روز‌ها شاهد تغییر ارز قیمت پایه به رقم‌های بعضا تا ۴۰ هزار تومان هستیم، شمش عرضه شده با رقابت ۲٫۶ درصدی، ۱۸ هزار ۸۶۵ تومان قیمت خورد. در همین حل، عرضه‌های هفته گذشته بورس کالا در بخش مقاطع تقاضای چندانی نداشت، چون قیمت‌ها از کف بازار بیشتر بود، اما تغییر نرخ پایه و باز شدن راه صادرات موجب شده است که با وجود نبودن مشتری، شرکت‌ها عرضه‌ها زیادی برای انجام تعهدات تکلیف داشته باشند.

در ادامه از مرکز آهن فروشان تهران خبر رسید: متوسط قیمت میلگرد ۱۴ امروز همچون روز‌های قبلی قبل روند نزولی را طی کرده و وارد کانال ۱۸ هزار تومان شده است.

همچنین در بخش تقاضا، اگرچه روند ساخت و ساز مانند زمستان به سردی که پیش بینی می‌شد، نبود، اما در بخش بودجه‌های عمرانی همچنان شاهد توقف یا کندی اغلب طرح‌های عمرانی هستیم. در این راستا، دولت در حال حاضر تقریبا ماهیانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان حقوق، یارانه و هزینه‌های اجتناب ناپذیر می‌دهد و توان پرداخت بودجه عمرانی ندارد. با این وجود، خبر‌ها از بودجه سال آینده از رشد ۲۶ درصدی بودجه عمرانی حکایت دارد که با توجه به تورم ۴۰ درصدی موجود کشور، قطعا تکاپوی تعدیل قیمت را هم نخواهد داد.

به هر حال، با کاهش موقتی نوسانات ارزی همچنان سردرگم است و برخی مبادی برای تامین جریان نقدینگی حتی زیر قیمت‌های اعلامی چه در بخش صادرات و چه در بازار داخلی محصول عرضه می‌کنند.

از آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز شنبه نشان می‌دهد امروز در بازار میلگرد قیمت محصولات ۴ شرکت از ۱۰۰ تا ۷۰۰ تومان کاهش یافت.

همچنین در بازار نشی و ناودانی قیمت محصولات اکثر شرکت‌ها ثابت اعلام و فقط قیمت محصولات سه شرکت با کاهش ۲۰۰ تا ۷۰۰ تومانی مواجه شد.

علاوه بر این، در بازار تیرآهن قیمت محصولات خود را ثابت اعلام کرده است و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از ۱۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.

در بازار پروفیل قیمت اکثر بخش‌ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در دو شرکت از ۵۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان کاهش قیمت شاهد بودیم.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده