تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۴۷
بازدید: ۶۱
کد خبر: ۲۸۷۴۶۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

رکوردشکنی صادرات خودرو‌های برقی

‌می‌متالز - بلومبرگ با استناد به داده‌های گمرک چین گزارش داد که صادرات خودرو‌های برقی این کشور به دلیل افزایش شدید تقاضا در اروپا، به بالاترین حد ماهانه خود رسید.

به گزارش می‌متالز، شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی با استفاده از داده‌های آماری گمرک چین عنوان داشت که صادرات خودرو‌های الکتریکی از چین در ماه نوامبر تقریباً سه برابر شد که عمدتاً ناشی از سفارشات از اروپا بود.

بر اساس این گزارش، تولیدکنندگان چینی در ماه نوامبر ۳.۲ میلیارد دلار خودرو‌های برقی را صادر کردند که بالاترین رقم در طول یک ماه محسوب می‌شود و نسبت به نوامبر ۲۰۲۱ افزایش ۱۶۵ درصد را نشان می‌دهد. داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از تحویل‌ها به مقصد اروپا، به ویژه بلژیک و انگلیس بوده است.

خودرو‌های سواری برقی بیش از نیمی از کل صادرات خودروی چین در ماه نوامبر و اکتبر را تشکیل می‌دهند و محموله‌های نوامبر به رکورد ۶ میلیارد دلار رسیده است.

رکوردشکنی صادرات خودرو‌های برقی
تحلیلگران می‌گویند که افزایش صادرات خودرو‌های برقی ساخت چین در حالی رخ می‌دهد که خودروسازان غربی به دلیل ظرفیت محدود تولید در داخل، بار عرضه به بازار‌های داخلی را به چین منتقل می‌کنند. واحد تولیدی تسلای ایالات متحده در ماه نوامبر بیش از ۳۷۰۰۰ خودرو از چین صادر کرد که این رقم در ماه مارس ۶۰ دستگاه بود.

بر اساس مطالعه شرکت مشاوره پرایس واترهاوس کوپرز (PricewaterhouseCoopers) قرار است تا سال ۲۰۲۵ حداکثر ۸۰۰۰۰۰ خودروی ساخت چین در اروپا به فروش برسد که بیشتر آن‌ها برقی هستند.

تحلیلگران PwC پیش‌بینی می‌کنند که این تغییر به دو دلیل شکل می‌گیرد: برند‌های چینی قادر می‌شوند تا سهم بازار خود را افزایش دهند و خودروسازان غربی هم تلاش می‌کنند تا خودرو‌های برقی بیشتری را در چین تولید کنند.

رکوردشکنی صادرات خودرو‌های برقی
در حالی که تولیدکنندگان چینی BEV (خودرو‌های الکتریکی با باتری) بیشتری را در اروپا می‌فروشند، تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی به طور فزاینده‌ای تولید BEV خود را به چین منتقل می‌کنند. از طرف دیگر شرکت‌های چینی نیز محصولات خود را در بازار داخلی بهینه‌سازی کرده و توسعه داده‌اند، به طوری که اکنون مدل‌های مقرون به صرفه BEV قادر هستند تا فناوری‌های نوآورانه و مفاهیم جدید اروپا را کسب کنند.

به طور کلی، چین در دوره زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۸۵۲۰۰۰ خودروی الکتریکی صادر کرد. برند‌های چینی در نیمه اول سال ۵.۲ درصد از بازار خودرو‌های برقی اروپای غربی را به خود اختصاص دادند حال آنکه این سهم در مدت مشابه سال ۲۰۲۱ حدود ۳.۸ درصد برآورد شده بود.

منبع: خبرگزاری تحریریه

عناوین برگزیده