به گزارش میمتالز، همایش بررسی ظرفیتهای تجاری شمالآفریقا توسط ادارهکل آفریقای سازمان توسعهتجارت ایران و با هدف بررسی ظرفیتهای بالای تجاری و اقتصادی کشورهای شمالآفریقا با حضور سفرای کشورهای شمالآفریقا، رایزنان بازرگانی کشورهای هدف، دستیار وزیر و مدیرکل غرب آسیا و شمالآفریقا وزارت امورخارجه و جمع کثیری از تجار و علاقهمندان به فعالیتهای اقتصادی در شمالآفریقا به میزبانی سازمان توسعهتجارت ایران برگزار شد.
در این رویداد که سومین همایش از سلسله همایشهای معرفی ظرفیتهای تجاری قاره آفریقا بود، بر شناخت دقیق فرصتهای بالقوه و بالفعل تجاری قارهآفریقا، تمرکز ویژه بر مزیتهای صادراتی جمهوریاسلامی، تسهیلات و مشوقهای حمایتی موجود در شمالآفریقا و لزوم بهرهگیری از مشاوران و خبرگان امر برای ورود به بازار بزرگ شمالآفریقا تاکید شد.
در ابتدای این همایش، سیدمحمدصادق قنادزاده مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعهتجارت ایران با برشمردن ویژگیهای کمنظیر قاره آفریقا به تشریح برخی موانع موجود پرداخت و از لزوم همگرایی بیشتر در تمامی ارکان نظام برای بهرهگیری حداکثری از ظرفیتهای قاره بکر آفریقا گفت. وی همچنین با برشمردن مجموعه اقدامات گسترده سازمان توسعهتجارت ایران در جهت ایجاد و افزایش شناخت دو طرفه بین ایران و کشورهای قاره آفریقا، به حضور در ۴ رویداد بزرگ نمایشگاهی آفریقا، تبادل بیش از ۱۰۰هیات تجاری، بر گزاری سلسله همایشهای معرفی ظرفیتهای تجاری آفریقا، اعزام قریبالوقوع ۳ رایزن به مناطق مختلف آفریقا و نشستهای تخصصی متعدد با اتحادیهها و سندیکاهای صادراتی کشور طی ۹ماهه گذشته اشاره کرد.
قنادزاده با بیان اینکه ظرفیت بالای مراکز تجاری زیرنظر سازمان توسعهتجارت ایران در کشورهای هدف بهعنوان یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازار است، گفت: شبکهای بالغ بر ۸ مرکز تجاری در سرتاسر قاره آفریقا فعال شده و به ارائه طیف وسیعی از خدمات به شرکتهای تولیدی و صادراتی که بنای حضور در بازار آفریقا را دارند، میپردازند. به گفته وی این مراکز در کشورهای کنیا، اوگاندا، تانزانیا، ساحلعاج، غنا، کامرون، سنگال، نیجریه، الجزایر و آفریقایجنوبی مستقر و این شبکه تا پایان سال تکمیل میشود.
در ادامه این همایش، شوشتری دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل غرب آسیا و شمالآفریقا این وزارتخانه با بیان اهمیت راهبردی کشورهای شمالآفریقا از آمادگی تمامی سفرا و نمایندگیهای جمهوریاسلامی برای مشورت، مساعدت و همکاری با تجار و صادرکنندگان ایرانی خبر داد. او با تاکید بر اولویت صدور خدمات فنیمهندسی و سرمایهگذاری در کشورهای شمالآفریقا افزود: توجه ویژه شرکتها به قوانین حمایتی و همچنین ضوابط خاص کشورهای شمالآفریقا، پیش از ورود از لازمههای مهم فعالیت در این کشورهاست. در ادامه این رویداد؛ رایزن بازرگانی کشور الجزایر به تشریح سیاستهای حمایت از سرمایهگذاران در این کشور پرداخت و از نسخه جدید قانون سرمایهگذاری الجزایر بهعنوان یک فرصت تاریخی برای ورود شرکتهای ایرانی یاد کرد. همچنین در این همایش دوتن از مدیران مراکز تجاری ایران در کشورهای الجزایر و کامرون به معرفی خدمات خود و تشریح چگونگی انجام فعالیتهای اقتصادی و تجاری در کشورهای متبوع پرداختند.
همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، سیدروحالله لطیفی در مورد وضعیت تجارت با قاره آفریقا، اظهار کرد: بر اساس آخرین آمارها، از ابتدای سالتا دهم دی ماه، دومیلیون و ۲۹۰هزارتن کالا به ارزش یکمیلیارد و ۱۶۹میلیون و ۳۶۰هزار و ۳۸۴ دلار بین ایران و کشورهای آفریقایی مبادله شد. سخنگوی باشگاه تجار ایران و آفریقا افزود: از این میزان، دومیلیون و ۲۰۹هزارتن کالا به ارزش یکمیلیارد و ۹۳میلیون و ۸۷۵هزار و ۹۹۶ دلار سهم صادرات ایران به ۴۴ کشور آفریقایی و ۸۰هزار و ۵۶۷تن کالا به ارزش ۷۵میلیون و ۴۸۴هزار و ۳۸۸ دلار نیز سهم واردات ایران از ۲۲ کشور آفریقایی بود.
او درخصوص مقاصد صادراتی ایران در قاره آفریقا گفت: پنج مقصد اول صادرات کالاهای غیرنفتی ایران به آفریقا از ابتدای سالتا دهم دی شامل آفریقایجنوبی با خرید ۲۸۱میلیون و ۶۱۸هزار دلار و سهم ۲۶درصدی، موزامبیک با ۱۸۹میلیون و ۱۷۸هزار دلار و سهم ۱۷درصدی، غنا با ۱۴۴میلیون و ۱۱۲هزار دلار و سهم ۱۳درصدی، سودان با ۱۴۱میلیون و ۵۴۲هزار دلار و سهم ۱۳درصدی و نیجریه با ۱۲۹میلیون و ۵۷هزار دلار و سهم ۱۲درصدی بود.
به گفته لطیفی، این ۵ کشور ۷۵درصد وزن و ۸۰درصد ارزش صادرات ایران به آفریقا را به خود اختصاص دادهاند. او افزود: کنیا، ساحلعاج، زیمبابوه، زامبیا، اوگاندا، تانزانیا، تونس، توگو، چاد، سومالی، سنگال، سیرالئون، سیشل، روآندا، نیجر، موریس، موریتانی، مالی، ماداگاسکار، مراکش، لیبی، کومور، گواتمالا، گینه، گابن، اتیوپی، مصر، الجزایر، جیبوتی، کامرون، کنگو، جمهوری دموکراتیککنگو، بوتساوانا، برونئی، بنین، بروندی، بورکینافاسو و آنگولا سایر مقاصد صادراتی کالای ایرانی به آفریقا در این مدت بودند.
قائممقام باشگاه تجار ایران و آفریقا در مورد واردات از آفریقا نیز گفت: تانزانیا با فروش ۴۹هزار و ۸۶۶تن کالا به ارزش ۱۹میلیون و ۵۶۰هزار دلار (۶۲درصد وزن و ۲۶درصد ارزش کل واردات)، کنیا با ۱۴میلیون و ۷۹۵هزار دلار و سهم ۲۰درصدی از کل واردات، آفریقایجنوبی با ۱۱میلیون و ۴۹۸هزار دلار و سهم ۱۵درصدی، غنا با ۶میلیون و ۵۶۰هزار دلار و سهم ۹درصدی و سیشل با ۶میلیون و ۱۰هزار دلاری و سهم ۸درصدی، پنج کشور نخست آفریقایی فروش کالا به ایران در این مدت بودند که جمعا ۸۱درصد وزن و ۷۸درصد ارزش واردات کالا از آفریقا را به خود اختصاص دادند.
منبع: دنیای اقتصاد