تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۷:۳۰
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۲۸۷۵۴۶
سرویس خبر : انرژی

تداوم بحران انرژی در کشور‌های اروپایی

‌می‌متالز - راشا تودی گزارش داد: آلمان نیروگاه با سوخت زغال سنگ را دوباره روشن کرد و فرانسه هم نیروگاه‌های هسته‌ای خود را به کار انداخته است.

به گزارش می‌متالز، وزارت محیط زیست فرانسه به هدف جدید فعالان محیط زیست بدل شد. این گروه با پاشیدن رنگ نارنجی بر روی ساختمان این وازرتخانه به بی تحرکی دولت فرانسه در مقابله با تغییرات آب و هوایی اعتراض کردند.


ریچل مارسدن، خبرنگار این شبکه گزارش داد: اتحادیه اروپا سالهاست که می‌خواهد که طرح خود برای تولید انرژی‌های پاک را اجرا کند. سال ۲۰۲۲ سالی بود که آن‌ها به این نتیجه رسیدند که مخازن سوخت آن‌ها به خاطر وضع تحریم‌های خودشان بر بخش نفت و گاز روسیه خالی است.

مقامات پس از سال‌ها تبلیغات برای تامین سوخت شهروندان خود با استفاده از صفحه‌های خورشیدی و توربین‌های بادی آن‌ها به این نتیجه رسیدند که طرح‌های آن‌ها تا عملیاتی شدن فاصله بسیار زیادی دارد. آن‌ها هم اکنون عاجز شده اند. کشور صنعتی آلمان نیروگاه با سوخت زغال سنگ خود را دوباره روشن کرد. فرانسه هم نیروگاه‌های هسته‌ای خود را روشن کرد.

ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلیس هم بار‌ها تبلیغات زیادی درباره استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر انجام داد، اما او نمی‌دانست که معادن زغال سنگ انگلیس پس از چندین دهه در حال بازگشایی هستند. هم اکنون بسیاری از مردم در اتحادیه اروپا به خاطر افزایش سرسام آور هزینه‌های انرژی به طرف استفاده از زغال سنگ متمایل شده اند. تحریم‌های اتحادیه اروپا ضد روسیه این مشکلات را به وجود آورده است.

شهروندان لهستانی در باغچه‌های منازل خود حفاری می‌کنند تا بتوانند به زغال سنگ دست پیدا کنند. اما این اقدام به هر حال از نظر دولت غیرقانونی است. این وضعیت سبب شده است که دولت‌های اروپایی از سر ناچاری به دنبال روش‌هایی باشند که خواهان آن نیستند. این موضوع سبب شده است که اتحادیه اروپا بار دیگر انرژی هسته‌ای و گاز را به عنوان انرژی‌های سبز معرفی کند.

از طرف دیگر در استرالیا هم اسناد افشا شده نشان می‌دهد که زغال سنگ با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد. این موضوع سبب شده است که فعالان محیط زیست به روشی برای نشان دادن اعتراض خود روی بیاورند. آن‌ها به اثر‌های هنری حمله می‌کنند و آن‌ها را مخدوش می‌کنند.

در جریان برگزاری نشست آب و هوایی در مصر این فعالان به یک گالری آثار هنری در لندن حمله کردند. آن‌ها سپس به یک اثرهنری در یکی از موزه‌های آلمان حمله کردند. در تمامی موارد این فعالان بازداشت شدند. سپس این فعالان راهی فرودگاه مونیخ شدند و در آنجا تحصن کردند. آن‌ها از فرود آمدن هواپیما‌ها جلوگیری کردند.

فعالان محیط زیست در انگلیس هم اقداماتی انجام دادند تا به دولت انگلیس بگویند که دیگر نمی‌خواهند که دولت این کشور از سوخت‌های فسیلی استفاده کند. آن‌ها خواهان توقف عملیات‌های اکتشاف و استخراج سوخت‌های فسیلی در انگلیس شدند. این در حالیست که شهروندان انگلیس با افزایش سرسام آور هزینه‌های سوخت روبرو هستند. وضعیت به گونه‌ای شده است که بسیاری از شهروندان انگلیسی باید بین گرم کردن خانه‌های خود و داشتن سقفی بر روی سر خود و یا تهیه غذا یکی را انتخاب کنند.

در این حال، بسیاری از سیاستمداران انگلیسی وضعیت موجود را به اعتراضات گره می‌زنند و آن را عاملی در جهت ناآرامی می‌دانند.

در بیانیه شورای شهر شروپشایر آمده است: ما حق مردم انگلیس را بر اساس دموکراسی برای اعتراض مسالمت آمیز به رسمیت می‌شناسیم، اما ما مخالف هرگونه اغتشاش و ایجاد اختلال در تلاش افراد برای گذران زندگی و بستن جاده‌ها و دسترسی والدین برای درمان کودکان خود به بیمارستان‌ها و یا ایجاد ترافیک و جلوگیری از حضور یک پسر در مراسم تشییع پدرش هستیم.

خبرنگار در پایان، گفت: با مخالفانی که بحران انرژی هم اکنون پیدا کرده است باید ببینیم که اوضاع چگونه به پیش خواهد رفت.

تعداد بازدید : 0

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده