تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۰:۳۸
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۲۸۷۵۴۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

رنج مداوم صنعت فولاد از نبود انرژی

‌می‌متالز - چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران با رویکرد بومی‌سازی، افزایش توان ساخت داخل و توسعه تکنولوژی از ۲۰ تا ۲۲ دی ماه سال جاری در هتل المپیک تهران آغاز به کار کرد.

به گزارش می‌متالز، بهرام سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ابتدای مراسم عنوان کرد: وقتی مقامات کشوری در مورد پیشرفت صنعت صحبت می‌کنند، اغلب اشاره به پیشرفت در زمینه فولاد دارند. ایران دهمین تولیدکننده برتر در جهان به حساب می‌آید، اما از نظر میزان تولید فقط ۳۰ میلیون تن تولید داریم و مشخص است که کمبود‌هایی در این زمینه احساس می‌شود.

وی افزود: فولاد سالیانه ۵۰ میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد می‌کند. وقتی بومی سازی در صنعتی رخ می‌دهد، بسیاری از بار اضافی هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند. اولین ترانسفورماتور‌های کوره سازی به زودی داخل کشور به بهره برداری می‌رسد. به غیر از چند آتیم کوچک، تقریبا صفر تا صد مایحتاج صنعت فولادی کشور را در اختیار داریم. ساخت قطعات داخلی در کنار اینکه مزایای مورد نظر را دارد در کنار آن ریسک خود را نیز دارد به این دلیل که احتمال دارد آن قطعه تولید داخل کارایی قطعات خارجی را نداشته باشد.

سبحانی خاطرنشان کرد: تمام صنعت فولاد از نبود انرژی رنج می‌برد. در فصل گرما برق محدود می‌شود در فصل سرما متاسفانه برق و گاز هر دو محدود می‌شود و طبیعتا آسیب می‌بیند، چراکه سرمایه گذاری‌های انجام شده تولید کننده به سرانجام نمی‌رسد. مسوولان کشور نباید اجازه بدهند صنعتی که به این سطح از بهره وری رسیده است به دلیل نبود انرژی، آسیب ببیند. امیدواریم مسوولین در یخش انرژی محدودیت لازم را برطرف کنند.

سبحانی، رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران تاکید کرد: صنعتی که فقط ۴ درصد از گاز کشور را مصرف می‌کند و در زمینه اشتغال سازی، بومی سازی و تولید به این درجه از پیشرفت رسیده است، نباید با کم لطفی مسوولان مواجه شود.

چهره‌های تاثیرگذار زنجیره آهن و فولاد ایران در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران معرفی شدند:

محمدرضا آیت الهی وزیر اسبق معادن و فلزات (نگاه توسعه‌ای و مبنایی به صنعت فولاد)، داریوش شهیدیمدیرعامل ذوب آهن اصفهان در دوران جنگ تحمیلی، محمد جلال مآب مدیر عامل اسبق شرکت معدنی و صنعتی گل گهر و رئیس هیات مدیره سنگ آهن گهر زمین (فعالیت‌های توسعه‌ای گسترده در تکمیل زنجیره فولاد)، احمد صادقی مدیر عامل اسبق ذوب آهن اصفهان (تحول در ذوب آهن اصفهان از طریق اقداماتی همچون تاسیس شرکت تکادو و شرکت‌های فنی و مهندسی متعدد از جمله فولاد تکنیک، قائم الرضا، سات‌ها و ..)، فرهاد فرمانی مدیرعامل اسبق ایریتک و مدیرمهندسی فولاد مبارکه در دوران ساخت (مشاور بسیاری از پروژه‌های فولادی کشور طی سال‌های گذشته)، محمدرضا طاهری شهرآئینی مدیرعامل سابق MMTE و قائم مقام اسبق فولاد خوزستان (مشاور احداث اکثر کارخانجات احیاء مستقیم کشور)، محمدوحید شیخ زاده مدیر عامل شرکت مهندسی فکور صنعت (بومی سازی خط تولید کنسانتره سنگ آهن در ایران و حرکت به سمت ساخت کامل خطوط تولید کارخانجات زنجیره آهن و فولاد)

منبع: گسترش نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده