تاریخ: ۱۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۹:۴۸
بازدید: ۱۰۲
کد خبر: ۲۸۷۶۹۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
کارشناس اقتصادی:

مدیران جدید بانک مرکزی تجربه و دانش کافی را دارند، افزایش نرخ ارز تحت تاثیر شبکه‌های مجازی است

‌می‌متالز - کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه مدیران جدید بانک مرکزی تجربه و دانش لازم برای مدیریت و کاهش نرخ ارز را دارند، گفت: قیمت ارز در چند هفته اخیر تحت تاثیر هیجانات بود و در شرایط عادی قرار نداشت، زیرا دلالان ارزی، شبکه‌های مجازی و گروه‌های مختلف فعال در فضای مجازی به‌جای بازار تصمیم‌گیری می‌کردند.

به گزارش می‌متالز، «محمود دودانگه» با اشاره به سیاست‌های پولی و بانکی و ارزی جدید بانک مرکزی با تغییر رییس این بانک، اظهار داشت: ارز متغیری است که اثرات چند بعدی در اقتصاد دارد و بر مولفه‌هایی مانند صادرات، تولید، تورم و شاخص‌های رفاهی تاثیر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف بانک مرکزی تنظیم و مدیریت درست برای ایجاد ثبات در نرخ ارز در بازار است، این ثبات به معنای تثبیت نیست، زیرا هرگونه تثبیت سیاستی است که در میان‌مدت و بلندمدت آثار نامناسبی را به دنبال خواهد داشت.

دودانگه با بیان اینکه متغیر ثبات نسبی نرخ ارز در بخش‌های مختلف ازجمله فعالان اقتصادی و بازار‌ها تاثیر گذار است، تاکید کرد: مدیران باید در گام دوم پیش‌بینی مناسبی از یک دوره زمانی در بازار داشته باشند، زیرا ویژگی‌های ثبات و پیش‌بینی می‌تواند کنترل بازار را به دست بگیرد.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه رییس جدید بانک مرکزی پیش از این با بازار ارز آشنایی کافی داشته است، تصریح کرد:فرزین می‌تواند با استفاده از تجارب و سیاست‌های گذشته، برنامه‌ریزی درستی را در بازار ارز در پیش بگیرد و این بازار را کنترل کند.

وی تاکید کرد: سیاست تثبیتی راهکاری موقت برای خارج کردن بازار از شرایط هیجانی است، زیرا با طولانی‌مدت کردن آن آثار نامطلوب اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

دودانگه گفت: در بازار ارز در چند هفته اخیر هیجانات نقش‌آفرینی می‌کردند و به همین دلیل در شرایط عادی قرار نداشتیم، زیرا دلالان ارزی، شبکه‌های مجازی و گروه‌های مختلف فعال در فضای مجازی به‌جای بازار تصمیم‌گیری می‌کردند که نیاز به خروج از این مقطع وجود داشت.

وی افزود: سیاست تثبیتی نرخ ارز برای کوتاه‌مدت خوب و مفید است، اما در یک دوره بلندمدت نمی‌تواند تولید، سرمایه‌گذاری و باقی شاخص‌های مهم اقتصادی را به درستی مدیریت کند و بر صادرات نیز تاثیر منفی می‌گذارد و چرخه‌ای ضد بازار ایجاد می‌کند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: بازار ارز باید به‌گونه‌ای باشد که صادرات کنندگان ارز خود را عرضه کنند و واردکنندگان با آرامش و پیش‌بینی و سیاست‌های نیاز بازار، ارز خود را تامین کنند و یک بازار واقعی ارز شکل بگیرد و به دور از هیجانات، متقاضیان با قیمت مناسب ارز خریداری کنند.

منبع: خبرگزاری اقتصادگردان

عناوین برگزیده