تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۸۷۴۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

مروری بر اظهارات اخیر وزیر صمت؛ آقای فاطمی امین بالاخره با دلار چه کنیم؟

‌می‌متالز - وزیر صمت اخیرا اظهارنظر‌های متفاوتی در رابطه با نرخ ارز و رشد قیمت‌ها داشته؛ وی از یک سو ایده حذف ارتباط دلار با کالا‌های داخلی را مطرح و از سوی دیگر عامل افزایش شدید قیمت‌ها در بازار خودرو را صرفا نرخ ارز می‌داند و همچنین در صحبت دیگری از اختصاص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دفاع می‌کند.

به گزارش می‌متالز، فاطمی‌امین با وعده‌های بزرگی همچون تولید ۳ میلیون خودرو در سال به وزارت صنعت معدن و تجارت رسید؛ اما خیلی زود آشفتگی بازار خودرو او را به استیضاح پرماجرا کشاند. وی اکنون صحبت‌های متناقضی درخصوص نرخ ارز و قیمت خودرو ارایه کرده است.

هفته گذشته بود که محمدرضا فرزین، رییس جدید بانک مرکزی از عرضه ارز با قیمت ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در سامانه نیما خبر داد و معاون اول رییس‌جمهور نیز از تثبت نرخ ارز کالا‌های اساسی برای دو سال صحبت کرد.

تعیین ارز ۲۸۵۰۰ تومانی توسط دولت رییسی باعث انتقادات بسیاری شده، چرا که دولت سیزدهم از زمان آغاز به کار طی چندین ماه به انتقاد از ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی دولت قبل پرداخت و آن را عامل فساد معرفی می‌کرد و در نهایت نیز با وجود فشارها، قاطعانه به جراحی اقتصادی دست زد و ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کرد. این اقدام صحیح دولت با واکنش‌های مثبتی مواجه شد، اما دولت با ارز ۲۸۵۰۰ مجدد به سراغ سیاستی رفته که خود در گذشته‌ای نه چندان دور ناقد آن بود و بر حذف آن پافشاری می‌کرد.

از جمله اظهارنظر‌های عجیب در تیم اقتصادی دولت در حمایت از این سیاست ارزی جدید، صحبت‌های فاطمی امین وزیر صمت بود که در اظهارنظر کوتاهی گفت ارز ۲۸۵۰۰ تومانی با تحلیل و منطق است و با ارز ۴۲۰۰ تومانی متفاوت است. وزیر صمت در حالی در این‌باره صحبت کرده و توضیح بیشتری ارایه نداده که وضعیت نرخ ارز اصولا از حوزه‌های مورد مدیریت این وزیر کابینه رییسی نیست و بازار‌های تحت‌نظر او از جمله خودرو مدت‌ها در وضعیت آشفته‌ای به سر می‌برد.

اما اظهارنظر‌های فاطمی امین تنها به دفاع از نرخ دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی ختم نشده و پاسخ او به افزایش شدید قیمت خودرو نیز مورد توجه قرار گرفته است. وزیر صنعت در واکنش به افزایش قیمت خودرو به جهش نرخ دلار اشاره کرده و گفته بود وقتی قیمت دلار افزایش پیدا می‌کند، قیمت خودرو نیز بالا می‌رود. اگر دلار نیز پایین بیاید قیمت خودرو نیز کاهش پیدا می‌کند و در سال‌های گذشته نیز روال همین بوده است. او گفته است که نرخ ارز از پنج مسیر بر بازار داخلی تاثیر می‌گذارد.

بیان رابطه مستقیم افزایش نرخ دلار با صعود قیمت خودرو از سوی فاطمی‌امین در حالی است که وی اخیرا نیز در اظهارنظر متناقض و جنجالی دیگری بحث حذف ارتباط دلار با کالا‌های داخلی را مطرح کرده بود.

وزیر صمت با اشاره به تاثیر قیمت‌های خارجی بر کالا‌های داخلی از تلاش برای قطع ارتباط دلار با قیمت‌های بازار داخلی گفته بود و عملی شدن این ایده را عاملی برای ممانعت از انتقال رانت‌های ارزی به داخل کشور و همچنین کاهش اثرات تورمی ناشی از افزایش قیمت دلار دانسته بود.

حال بد نیست فاطمی‌امین پاسخ دهد که چطور تا دیروز معتقد به حذف ارتباط دلار با کالا‌های داخلی بوده، اکنون علت افزایش مجدد قیمت خودرو را صرفا جهش نرخ ارز می‌داند؟

منبع: خبرگزاری اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده