تاریخ: ۱۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۲
بازدید: ۱۲۲
کد خبر: ۲۸۷۴۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

نرخ ارز در بازار آزاد مهندسی شده است/ ثبات قیمت‌ها با سیاست جدید بانک مرکزی

‌می‌متالز - انتظار می‌رود با تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی، تجهیزات و ماشین‌آلات شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم.

به گزارش می‌متالز، رضا توسلی تحلیلگر اقتصادی، گفت: با اصلاح ساختار می‌توان نشت ارز حاصل از صادرات را کاهش داد و ارز حاصل از صادرات نفت، پتروشیمی‌ها و بنگاه‌ها را به صورت روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در سامانه نیما عرضه کرد، ولی نیاز به رگلاتوری ارز در بانک مرکزی دیده می‌شود.

این کارشناس حسابرسی اضافه کرد: قسمتی از نشت ارز در بازار مبادلات ارزی است که به صورت غیرتجاری مبادله می‌شود؛ بنابراین نیاز به اصلاح در تدوین ساختار بازار مبادلات ارزی احساس می‌شود تا کنترل و پایش بیشتری بر حسب وظایف محوله بانک مرکزی تحقق یابد.

این تحلیلگر بازار‌های مالی ابراز داشت: انتخاب فرزین به ریاست بانک مرکزی اقدامی هوشمندانه بود و انتظار می‌رود با تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به کالا‌های اساسی، تجهیزات و ماشین‌آلات شاهد ثبات قیمت‌ها باشیم، البته در اجرا بایستی تدابیری اندیشید که صادرکننده‌ها آسیبی نبیند.

این کارشناس مالی تصریح کرد: ایجاد «موج‌های روانی» افزایش ارز و دامن زدن بیجا به این موضوع در جامعه موجب ایجاد انتظار افزایش قیمت ارز در جامعه شده است، نرخ بازار آزاد مهندسی شده به نفع اشخاص خاص است در اواخر سال انتظار افزایش قیمت‌ها وجود دارد، ولی درحال حاضر نباید به بازار کالا‌ها با این نرخ آزاد شوک وارد کرد.

توسلی گفت: انتظار این است طبق وظایف محوله به بانک مرکزی با حفظ استقلال، در بازار آزاد دخالت مستقیم نماید تا نرخ را مدیریت کند و کاهش نرخ رقم بخورد، از طرفی هم برای تامین نیاز‌های بازار آزاد از محل‌های مختلف تلاش شود.

این کارشناس مالی ادامه بیان کرد: نیازسنجی ارزی بایستی توسط کارگروه آشنا به امور انجام شود و پیشنهادات اجرایی ارائه و به صورت دقیق انجام شود و پس از شناخت نیاز‌های با اهمیت سامانه‌های جامع ارزی بازار مبادله ارز تجمیع گردد که دارای قابلیت پایش مستمر و چابک باشد.

این تحلیلگر بازار‌های مالی ابراز داشت: طبق آمار تایید شده صادرات غیر نفتی ۳۶ میلیارد دلار و واردات ۴۲ میلیارد دلار بوده و این نشان می‌دهد بخش عمده تقاضای ارز با صادرات غیر نفتی هم قابل تأمین است. ولی نیاز به تدابیر مدیریت جهادی و نظارت دقیق و مستمر است.

این کارشناس حسابرسی عنوان کرد: از طرفی با تصویب آیین نامه‌های داخلی برای ارز‌های حاصل از صادرات غیرنفتی علی الخصوص صادرات پتروشیمی‌ها هم می‌توان ابزار‌های کنترلی ساخت و به موقع در زمان مناسب عرضه ارز را مدیریت نمود و نهایتاً عرضه و تقاضا را به تعادل رساند.

توسلی گفت: دلالان ارزی همواره منتظر نقاط ضعف در مراحل تدوین، تصویب و اجرای آیین نامه‌های ابلاغی و یا حتی تحمل جرائم غیربازدارنده بوده و هستند. به هر نحوی برهم زدن عرضه و تقاضای ارزی موجب عایدی ارزی برای آن‌ها است، بنابراین در همه مراحل قیمت‌گذاری باید به این موارد با اهمیت توجه ویژه کرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده