تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۲۸۷۴۰۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طی بیانیه‌ای مطرح شد؛

افزایش قیمت ارز اعتراضات اجتماعی را به اعتراضات اقتصادی سوق می‌دهد

‌می‌متالز - بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام به افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر معیشت مردم واکنش نشان داد.

به گزارش می‌متالز، بسیج دانشجویی دانشگاه ایلام پیرو افزایش قیمت ارز و تاثیر آن بر معیشت مردم بیانیه‌ای صادر کرد.

متن این بیانیه بدین شرح است:

«اگر مدیریت جهادی یا همان کار و تلاش با نیت الهی و مبتنی بر علم و درایت حاکم باشد؛ مشکلات کشور، در شرایط کنونیِ فشار‌های خباثت آمیزِ قدرت‌های جهانی و در شرایط دیگر، قابل حل است و کشور حرکت رو به جلو را ادامه خواهد داد.» «مقام معظم رهبری ۱۳۹۲/۱۰/۲۳»

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، یکی از مهم‌ترین مسائل کشور که با روی کارآمدن دولت‌ها همواره دستخوش تحولات مثبت یا منفی بوده؛ اقتصاد است. دشمن، به خوبی اهمیت این موضوع را می‌داند و همواره مُتَرَصِد ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور می‌باشد. حربه‌ای که هیچگاه ناآشنا نبوده و مشرکان مکه نیز با استفاده از آن، وَهم تمکین پیامبر گرامی اسلام (ص) را در سر می‌پروراندند؛ اما استقامت کم نظیر ایشان، تلاش‌های آنان را بیهوده ساخت و امیدشان را برای ادامه حکومت، ناامید کرد.

با وجود تمام سختی‌ها و تحریم‌های ظالمانه‌ای که علیه ملت ایران صورت گرفت؛ اما هرگز نتوانستند اقتصاد ایران را به زانو درآورند؛ زیرا با اقدامات پیشگیرانه جریان انقلابی، کشور گرفتار بدهی‌های خارجی نگردید و اجازه‌ی سرمایه گذاری سیال را به بیگانگان نداد. اما لازمه‌ی ی درک این مسئله، درک مفهوم «اَلا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ اِلّا اَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبر» است. بنابر فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و توصیه‌های کارشناسان اقتصادی، راه حل برون رفت از مشکلات معیشتی را باید در داخل کشور جستجو کرد؛ بنابراین کسانی میتوانند علمدار این حرکت باشند که خداوند متعال، نعمت صبر را به همراه بصیرت به آن‌ها اعطا فرموده باشند.

دولت سیزدهم که خود را مزین به نام «دولت انقلابی» نموده است؛ همواره تلاش خود را بر آن داشته که چرخ اقتصادی کشور را به مذاکرات خارجی گره نزند و با اقدامات انقلابی خود، از کیان و آرمان‌های انقلاب اسلامی، حراستی تاریخی نموده است. اما در این روز‌ها باز هم شاهد افزایش افسارگسیخته نرخ ارز و تأثیر آن بر معیشت مردم هستیم. موضوعی که در صورت عدم اقدامات موثر و سازنده، می‌تواند اعتراضات اجتماعی را به سمت اعتراضات اقتصادی سوق دهد. انتظارات ملت ایران از دولت انقلابی آقای دکتر رئیسی در کنترل نرخ ارز و تورم، برخورد فعالانه‌تر با این موضوع می‌باشد.

اخیرا بنابر فشار‌های روانی غلطی که در رسانه‌ها و افکار عمومی اتفاق افتاده؛ وزارت صمت اقدام به وارادت خودرو و ایجاد تقاضای ۱ میلیارد دلاری در بازار ارز نموده؛ که با توجه به کمبود خودرو در بازار، نمیتوان انتظار داشت که با قیمت مورد نظر به دست مصرف کننده برسد و در نهایت با ایجاد تقاضای کاذب، به نوعی در افزایش نرخ ارز موثر بوده است. از سوی دیگر وزارت جهاد کشاورزی اقدام به کنترل صادرات محصولات جالیزی نموده که همین امر سبب از دست رفتن یکی از منابع درآمد‌های ارزی در کشور شده است.

وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی باید پاسخگوی اقدامات خود در این زمینه باشند چرا که بنابر فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی) کشور، در یک جنگ اقتصادی تمام عیار است و انتظار بر این است که بازو‌های کنترل کننده تورم نیز آرایش جنگی به خود بگیرند. از طرفی از بانک مرکزی بعنوان یک عامل موثر در ثبات مالی کشور انتظار میرود که از منابع ارزی استراتژیک خود جهت ارزپاشی بی فایده در بازار استفاده ننماید چرا که دو بار تجربه‌ی ناموفق آن در دولت سابق نشان داد که تنها منجر به از بین رفتن سرمایه با ارزش کشور خواهد شد.

در هفته‌های اخیر یکی از اقدامات بانک مرکزی برای کنترل تورم، افزایش نرخ بهره بانکی است که بنابر نظرات کارشناسان اقتصادی، گام مهمی برای کاهش نقدینگی در کشور محسوب می‌گردد؛ اما با تغییر ریاست بانک مرکزی، شاهد وِتوی این سیاست موثر پولی و اقتصادی هستیم. همچنین با انتصاب آقای فرزین به ریاست بانک مرکزی، باز هم شاهد تکرار سیاست‌های نادرست گذشته، همچون ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز نیمایی به مدت دو سال هستیم که می‌تواند منجر به تکرار بحران‌های اقتصادی دولت سابق گردد. از جناب آقای فرزین، انتظار می‌رود که بنابر سیاست‌های انقلابی دولت سیزدهم، از هرگونه اقدامات تنش‌زا در بازار، مثل ارزپاشی بی‌فایده در بازار که دو بار تجربه‌ی تلخ آن در دولت گذشته، خود گواه بر بی‌فایده بودن آن است، پرهیز نمایند.

اقدامات موثر دولت سیزدهم در کنترل بلند مدت تورم مثل حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی، بر هیچکس پوشیده نیست؛ که نشان از عزم جدی دولت برای ساخت ایران عزتمند را دارد. اما با وجود اقدامات جسورانه دولت در کنترل تورم، شاهد اراده کلان دولت برای کنترل قیمت مسکن نیستیم که در این زمینه نه تنها از شخص محترم ریاست جمهور، بلکه از سایر ارگان‌های ذیربط نیز انتظار داریم که اراده خود را همسو با دولت محترم نمایند.

تلاش‌ها و خدمات دولت محترم آقای رئیسی برهمگان پوشیده نیست، اما آنچه که در زمینه اقتصاد و معیشت مردم به چشم می‌خورد؛ نیاز وافر به تفکر و اقداماتِ اقتصاد محور و به دور از تأثیر پذیری از فشار‌های افکار عمومی و رسانه است. وضعیت کنونی اقتصاد ایران بیش از هرچیز، سیاستگذاری مبتنی بر پایه‌های علمی میخواهد نه اقدامات متأثر از مصلحت‌های سیاسی؛ بنابراین از دولت محترم انتظار داریم که مجاهدات و اقدامات سازنده خود را در این زمینه بیشتر نماید. از خداوند آرزوی توفیق روز افزون برای تیم فعال و پرتلاش اقتصادی دولت را خواستاریم؛ و من ا... التوفیق

منبع: خبرگزاری دانشجو

عناوین برگزیده