تاریخ: ۱۶ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۶
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۲۸۷۷۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
با حضور وزیر صمت

آغاز عملیات اجرایی طرح تولید آهن اسفنجی در بختگان فارس

‌می‌متالز - عملیات اجرایی طرح صنعتی آهن اسفنجی به روش گرم با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در دهمورد آباده طشک شهرستان بختگان فارس آغاز شد، آیینی که وزیر صمت در آن اعلام کرد: ایران رتبه هفتم تولید فولاد در جهان را کسب کرده است.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی امین در این مراسم گفت: امید است این طرح در مدت زمان تعیین شده به بهره برداری برسد.
 
وی افزود: وضعیت ایران در جهان در حوزه فولاد بهبود یافته و ایران رتبه هفتم دنیا برای تولید فولاد را کسب کرده است، این در حالی است که پیشتر ایران رتبه ۱۰ جهان را داشته است.
 
فاطمی امین در خصوص تأمین نیرو‌های انسانی بومی در این طرح اقتصادی گفت: یکی از موضوعاتی که مورد توجه وزارت صمت است استفاده از نیرو‌های انسانی بومی در طرح‌های اقتصادی است از این رو انتظار می‌رود که در این طرح اقتصادی نیز از نیرو‌های بومی استفاده شود.
 
وی در ادامه این سفر از طرح معدن مرمریت در جنوب باقر آباد بازدید کرد.
 
بنا بر اعلام رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس، طرح صنعتی آهن اسفنجی با مشارکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و با ظرفیت یک میلیون تن در سال و اعتبار ۴۰ هزار میلیارد ریال در زمینی به وسعت ۱۵۰ هکتار و زیربنا ۳۰ هکتار در شهرستان بختگان احداث می‌شود.
 
آقای حمیدرضا ایزدی افزود: براساس پیش‌بینی‌ها این طرح تولیدی تا پایان سال ۱۴۰۳ به مرحله بهره برداری خواهد رسید و برای ۲۳۰ نفر اشتغالزایی مستقیم خواهد داشت.
 
وی با اشاره به کاربرد محصولات تولیدی این طرح در فولاد سازی (شمش و بیلت فولادی) گفت: ضرورت اجرای این طرح صنعتی در راستای تکمیل زنجیره درون استانی، ایجاد اشتغال، رفع محرومیت، ایجاد رونق اقتصادی، جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده و کمک به رشد اقتصادی هشت درصدی است.
 
ایزدی ادامه داد: طرح صنعتی آهن اسفنجی از جمله طرح‌های بزرگی است که به لحاظ اقتصادی و ایجاد اشتغالزایی و کمک به پایداری تولید در راستای تکمیل زنجیره فولادی در سایر صنایع وابسته استان فارس و استان‌های مجاور آن مؤثر خواهد بود.
 
وی به مزایای تولید آهن اسفنجی به روش گرم اشاره کرد و گفت: هزینه ساخت و راه اندازی پایین تر، نسبت به واحد‌های مشابه، کاهش هزینه تعمیرات و نگهداری نسبت به واحد‌های مشابه، جلوگیری از خروج ارز، عدم وابستگی به تأمین خارج از کشور، مصرف آب کمتر، قابلیت ساخت و اجراء پلنت تولید آهن اسفنجی به روش گرم در ظرفیت‌های مختلف است.
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: آهن اسفنجی، محصولی حاصل از احیای مستقیم سنگ آهن است که دارای عیار بالای آهن بوده و یکی از دلایل رواج آهن اسفنجی، کمبود ضایعات آهن و افزایش قیمت آن و مشکلات زیست محیطی است، لذا آهن اسفنجی جایگزین مناسبی برای ضایعات آهن بوده بنابراین می‌توان درصد بالایی از مواد اولیه جهت تأمین ذوب مورد نیاز واحد‌های فولادسازی را به جای استفاده از ضایعات، از طریق آهن اسفنجی تأمین کرد.
 
آباده طشک در فاصله ۱۷۳ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار دارد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده