تاریخ: ۲۱ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۷:۳۵
بازدید: ۱۷۳
کد خبر: ۲۸۷۷۹۸
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
وحیدی:

قیمت خودرو با قدرت خرید مردم تناسبی ندارد/ انتقاد از روند کاهش کیفیت خودرو

‌می‌متالز - نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان اینکه در سایر کشور‌ها میانگین درآمد افراد با قیمت خودرو نسبت مناسبی دارد که این نسبت در ایران از بین رفته است، گفت: مردمی که در روستا و مناطق دور دست زندگی می‌کنند، چگونه می‌توانند خودرو از بورس خریداری کنند؟ ما نگران این موضوع هستیم که عرضه خودرو در بورس محرومیت نسبی بیشتری برای افرادی که در مناطق محروم هستند، ایجاد کند.

به گزارش می‌متالز، محمد وحیدی درباره وضعیت بازار خودرو، گفت: موضوع خودرو در کشور چند بُعد دارد؛ بُعد نخست در این حوزه انحصار است درواقع انحصار بازار خودرو باید از بین رود که یکی از راهکار‌های تحقق این مهم واردات است البته باید به این نکته نیز توجه کرد که منظور از واردات این نیست که دولت مجوز واردات را دوباره به خودروسازان واگذار کند هرچند ممکن است دلیل دولت در واگذاری مجوز واردات خودرو به خودروسازان، ارائه خدمات پس از فروش باشد، اما می‌توان با استفاده از نمایندگی‌های خدمات پس از فروش که پیش از این در کشور توسط برخی کشور‌های خارجی ایجاد شده بود، استفاده کرد.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، جاجرم، گرمه، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانیکه واردات خودرو در اختیار خودروسازان باشد، این شرکت‌ها پس از کاهش قیمت خودرو‌های داخلی، میزان واردات را کاهش می‌دهند تا بهای این کالا دوباره افزایش یابد، بنابراین با این شرایط واردات خودرو فرآیندی کنترلی نخواهد بود.

وی توجه به موضوع زنجیره تولید قطعات را از دیگر الزامات دانست و اضافه کرد: زنجیره قطعه‌سازی از تولید خودرو جدا شود، در هیچ کجای دنیا خودروساز، قطعه ساز نیست، اما در سال‌های گذشته خودروسازان کشور ما به دلیل بدهی به قطعه‌سازان سهام خودشان را به آن‌ها واگذار کردند در نتیجه کیفیت قطعه کاهش، اما قیمت آن افزایش یافته است، که تصادفات جاده‌ای و میزان مراجعه خودرو‌ها به نمایندگی‌ها موید این نکته است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: اگر خودروی تولید شده فعلی را با خودروی تولیدی مشابه در ۵ سال قبل مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که کیفیت کاهش یافته است.

عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس به موضوع قیمت خودرو نیز اشاره کرد و ادامه داد: در جریان عرضه خودرو‌هایی مانند فیدلیتی و دیگنیتی در بورس عده محدودی این خودرو‌ها را از بورس خریداری کردند، اما پس از گذشت چند روز بر قیمت خودرو‌های خریداری شده حدود ۴۰۰ میلیون تومان افزوده و فروختند در واقع در این فرآیند نیز انحصار برای افرادی ایجاد شد که پول داشتند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم درباره اجاره کارت ملی برای خرید خودرو در بورس کالا، گفت: در حال حاضر دلالان کارت ملی افراد را برای خرید خودرو در بورس اجاره می‌کنند و پس از خرید خودرو از بورس آن را در بازار به فروش می‌رسانند.

وی گفت: مردمی که در روستا و مناطق دور دست زندگی می‌کنند، چگونه می‌توانند خودرو از بورس خریداری کنند؟ ما نگران این موضوع هستیم که عرضه خودرو در بورس محرومیت نسبی بیشتری برای افرادی که در مناطق محروم هستند، ایجاد کند.

وحیدی همچنین درباره نسبت قیمت خودرو به درآمد جامعه، تصریح کرد: میانگین درآمد افراد در کشور‌ها با قدرت و توان خرید خودرو نسبتی دارد که این نسبت در ایران از بین رفته است به طور مثال پیش از این یک معلم با حقوق یک سال خود می‌توانست خودرو خریدار کند که باید پرسید در حال حاضر یک معلم باید چند سال حقوق خود را پس انداز کند تا بتواند خودرو خریداری کند؟

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده